۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۳۰
کد خبر: ۶۸۸۵۳
amroallah amini

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که طی سال‌های اخیر اشتغال رونق نداشته است عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های اشتغالزاست گفت:  ایجاد اشتغال نیازمند زیرساخت‌سازی است.


به گزارش عطنا، امرالله امینی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه مشکل اصلی اقتصاد کشور رکود است که در پی آن بیکاری بروز می‌کند افزود:  یکی از دلایلی که طی سال‌های اخیر اشتغال رونق نداشته است عدم سرمایه گذاری دولت در بخش‌های اشتغال‌زاست.


وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دولت در بخش‌های غیر تولیدی سرمایه گذاری کرده است گفت:  به طور مثال سرمایه‌گذاری در بخش نفت و پتروشیمی بیشتر از اینکه که تولیدی باشد سرمایه‌ای است، بنابراین منجر به ایجاد شغل نمی‌شود. اگر دولت سیاست‌های خود را تغییر می‌داد و به سمت صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی حرکت می‌کرد، اشتغال به مراتب بیشتر می‌شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اگر از رکود خارج شویم بیکاری حل می‌شود گفت:  در گذشته شوک‌های زیادی به اقتصاد ایران وارد شده است، این اثرات در اقتصاد طولانی مدت است و همان موقع خود را نشان نمی‌دهد. در واقع یک بدبینی به کارگزارن اقتصادی و بخش خصوصی وجود دارد. به این راحتی اطمینان خاطر را پیدا نمی‌کنند که سرمایه گذاری کنند و از این مشکل رها شوند. در واقع بخش زیادی از مشکلات ما مشکلات روانی است که ایجاد شده است و صدمات و ضرباتی که وارد شده به این راحتی اطمینان پیدا نمی‌کند. فضای کسب و کار در کشور خوب نیست.


امینی با اشاره به موانع در مسیر کسب و کار گفت:  سیستم مالیات گیری و تأمین اجتماعی بسیار شدید است. در همین راستا افراد ترجیح می‌دهند به جای ایجاد شغل در بانک سپرده گذاری و حتی با درصد پایین سود دریافت کنند. بسیاری از سرمایه گذاران از ترس تأمین اجتماعی استخدام نمی‌کنند همچنین بسیاری از آنها از ترس مالیات تولید ندارند. قوانین تأمین اجتماعی هم مشکلات عدیده‌ای برای سرمایه گذار ایجاد می‌کند، سرمایه گذاران حتی می‌ترسند که 6ماه کسی را استخدام کنند.



ایجاد شغل نیازمند برنامه‌های دقیق و گسترده است


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره طرح‌های اشتغالزایی دولت یازدهم از جمله برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستاییان گفت:  ایجاد اشتغال بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست. ایجاد اشتغال نیازمند زیرساخت سازی است. تعادل‌های منطقه ای،روستایی و شهری در ایجاد شغل باید لحاظ شود.


وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها و پیش زمینه‌ها برای ایجاد شغل باید وجود داشته باشد گفت:  اگر شرایط برای سرمایه گذاری اشتغالی آماده نباشد،منابع منحرف می‌شود. اگر بخواهیم به بحث اشتغال واقع‌بینانه توجه داشته باشیم، آمار ارائه‌شده که درباره اشتغالزایی طی دو سال گذشته اعلام شده است، امری کاملاً بعید و غیرواقعی به نظر می‌رسد که باید در محاسبه آمار دقت شود. دولت در بخش‌هایی سرمایه گذاری کرده است اما موثر نبوده است. آنچه که در جامعه دیده می‌شود با واقعیت انحراف دارد.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکنون فضای تولید بسیار نامناسب و نگران‌کننده شده است گفت:  ایجاد شغل در شرایط حساس اقتصادی نیازمند برنامه‌های دقیق، گسترده و هدفمند است و باید زیربناهای مشخصی را به خود دیده باشد که با شعار یا ارائه آمارهای معمول، نتیجه‌بخش نیست و معضل بیکاری در ایران برطرف نخواهد شد.


امینی بیان کرد:  شغل باید مستمر باشد تا بتوان بر اساس آن آمارها را ارائه کرد، نه این‌که به فرض فردی روزانه یک ساعت با اتومبیل مسافرکشی می‌کند، آن را شاغل بنامیم به این دلیل که این شخص هرگز حداقل‌های تعریف شده برای زندگی را نمی‌تواند به دست آورد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار