همزمان با استقرار دولت جدید، بحث تحول علوم انسانی در ایران یک بار دیگر به طور جدی مطرح شده و شاخصهایی همچون روزآمدی، بومی سازی و کارآمدی محتوای درسی در این حوزه مطرح شده است. در این میان، سوالی که مطرح می شود آن است که عملیاتیسازی شاخصهای یادشده چگونه باید انجام شود و اعضای هیات علمی و دانشجویان در این زمینه چه نقشی ایفا میکنند؟
اصل 30 قانون اساسی ایران میگوید دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. افزون بر این در جهت احقاق عدالت آموزشی، بند ۳ از فصل پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی اشاره و تأکید دارد. آیا عدالت آموزشی در ایران تا چه اندازه محقق شده است؟
اخیرا مجلس شورای اسلامی طرح صیانت از فضای مجازی را کلید زد که البته با واکنش های منفی بسیاری از مردم روبرو شد. مخالفان معتقدند اجرای این طرح منجر به محدودیت دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی شده و موافقان به لزوم مدیریت فضای مجازی در کشور اشاره می کنند. اساتید دانشگاه در این باره نظر می دهند.