۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۳۶
کد خبر: ۳۰۳۹۵۳

عطنا- صنعت گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان است و اقتصاد بسیاری از کشورها تا حد زیادی توسط فعالیت های توریستی هدایت و رشد می شود.

کشور ایران برخلاف جاذبه های طبیعی و تاریخی ای که دارد از مزایای این صنعت تا حدود زیادی بی بهره مانده و نتوانسته گردشگران زیادی را جذب کند. لذا تیم فیل ایران و فلایتیو با همکاری یکدیگر تلاش کرده‌اند تا برخی از زیبایی‌های ایران را به کمک اینفلوئنسرها به مخاطبان جهانی نشان دهند.

آرمینا شفیعی، روایتگر فلایتیو در رابطه با ماهیت این پروژه بیان کرد: «تیم فیل ایران با تعداد زیادی از اینفلوئنسرهایی که عموماً در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگانی بیش از ۱ تا ۲ میلیون نفر داشتند تماس گرفت که اکثر آنها تولیدکنندۀ حرفه‌ای محتوا و عکاسان شب و طبیعت هستند. با توجه به نزدیکی جام جهانی ۲۰۲۲، هدف اصلی ما آشنایی توریست‌ها با جاذبه‌های گردشگری ایران و کمک به رونق گرفتن بازار داخلی گردشگری و هموار کردن راه برای صنعت توریسم در ایران بود و فایده مد نظر تولید محتوای جذاب از کشور و جادبه‌های گردشگری ایران برا نشان دادن به مخاطبان بین‌المللی بود. زمانی که کلید واژۀ ایران را در گوگل جست‌وجو می‌کنیم عکس و محتوای با کیفیتی نمایش نمی‌دهد و تعداد منابعی که در خصوص گردشگری ایران وجود دارد بسیار اندک است.»

او گفت: «حضور عکاس و تولیدکنندۀ محتوای حرفه‌ای می‌تواند برای نشان دادن زیبایی‌های واقعی کشورمان به مخاطبان بین المللی مفید باشد. نام این کمپین «آسمان شب» بود و همانطور که از نامش پیداست تمرکز بر آسمان شب در کلوت‌های شهداد در کرمان داشت. به همین جهت اینفلوئنسر‌ها عموماً عکاس حرفه‌ای شب و طبیعت بودند. افرادی مانند بنجامین که از سوئیس آمده بود و اصالتاً لبنانی-انگلیسی بود، ایزابل از ایتالیا آمده بود. میگل، موریسوو، صادق حیاتی، عکاس معروف ایرانی و همچنین سایر اینفلوئنسرها که صرفاً عکاس طبیعت نبودند. مثل وای‌کی سنگاپوری. کریستینو روسیه‌ای و هارجیندر سینگ هندی بود.»

وی در رابطه با مکان‌هایی که بازدید شد، گفت: «به دلیل اینکه هر کدام از مهمانان ما از نقاط مختلف جهان حضور پیدا کردند، با اختلاف چند ساعت یک دیگر را ملاقات کردیم. اول از همه به کاشان رفتیم و از کارگاه رنگرزی که یکی از هنرهای رو به فراموشی ایرانی است دیدن کردیم و پس از تهیه عکس و فیلم از آنجا به سمت بازار سنتی کاشان رفتیم و بافت تاریخی بازار را دیدیم، اقامت مهمانان در خانه‌های قدیمی‌ای بود که توسط صاحبانشان بازسازی شده و تبدیل به هتل شده‌اند، بود و آن‌ها تجربۀ زندگی در بافت‌های کلاسیک را در این چند روز پیدا کردند.»

شفیعی ادامه داد: «مراسم مختلفی برگذار شد که طی آن با موسیقی، سازها و دستگاه‌های موسیقی ایران آشنا شدند. پس از آن به میدان نقش جهان در اصفهان رفتیم، از مساجد مختلف، بناهای تاریخی مانند عالی قاپو، دالان های کلاسیک بازار و هنر‌های معروف اصفهان دیدن کردیم و در آنجا سوغاتی تهیه کردیم.»

او ادامه داد: «شب به پل خواجو رفتیم و دیدیم که چقدر ایران در شب هم زنده است و زندگی جریان دارد، بسیاری از آن‌ها از زاینده رود عکاسی کردند و تا طلوع صبح در آن‌جا ماندند. روز سوم سفر وارد بافت‌های میدان نقش جهان شدند و با دقت بیشتری معماری ایرانی را دیدند و به چشیدن طعم‌های ایرانی تمرکز کردند؛

وی افزود: «غذاهایی که برایشان تهیه می‌شد مخصوص همان منطقه بود، مثلاً در اصفهان خورشت ماست سرو شد و اینفلوئنسر ها با طعم‌های متفاوت آشنا شدند و از تمام آن‌ها تصاویری تهیه کردند. علاوه بر آنها تیم ما تولید محتوا و عکاسی به طور حرفه‌ای داشت. در روز‌های دیگر سفر، از یزد دیدن و با بافت تاریخی، فرهنگ، سوغاتی و خوراکی‌های آن اشنا شدیم. پس از آن به سمت کرمان و کلوت‌های شهداد رفتیم چرا که تمرکز اصلی روی آسمان شب بود و کلوت‌های شهداد نشانه‌های مهمی به لحاظ اکوسیستم طبیعی هستند. همچنین از جمله پدیده‌های طبیعی هستند که در سایر نقاط جهان به طور انگشت شمار وجود دارد.»

شفیعی گفت: «اینفلوئنسرها آسمان ایران را همراه با کلوت‌های شهداد ثبت کردند و از آنجایی که آسمان ایران برای دیدن کهکشان راه شیری و کهکشان اندرومدا صاف است بسیار خوشحال بودند که توانسته‌اند عکس‌های خوبی از آن‌ ثبت کنند و می‌گفتند هرگز آسمانی به این خوبی برای ثبت ستاره و شب ندیده‌اند. ما مطلبی در بلاگمون در رابطه با اینکه چرا آسمان ایران جای خاص و خوبی برای عکاسی و ثبت تصویر است منتشر کرده‌ایم همچنین باز خورد‌ها بسیار خوب بود و مردم در خیابان ها تلاش می‌کردند که به اینفلوئنسر‌ها خوش آمد بگوییند و برای مهمانان ما نیز این حجم از مهربانی و مهمان نوازی ایرانی‌ها عجیب بود و به طور مداوم در این رابطه در فضای مجازی سخن می‌گفتند و از فرهنگ غنی ایران و تفاوت آن با عکس‌های بی‌کیفیتی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود می‌گفتند.»

وی در آخر بیان کرد: «ورود توریست به بازار گردشگری باعث می‌شود تمام فعالان آن حوزه از سود آن بهره‌مند شوند؛ از سوپر مارکت وسط جاده تا بوتیک هتلی که طی دوران کویید متضرر شده گرفته به نحوی از این صنعت سود می‌برند. پس از دوران سخت کرونا ما تلاش کردیم تا کمکی هرچند کوچک در جهت احیای این صنعت کنیم و هر چه تولید محتوای بیشتری شود و محتوا زیباتر و ارزشمندتر در خصوص مکان‌های گردشگری ایران، غذاهای ایرانی، موسیقی ایرانی و بناهای تاریخی داشته باشیم به راحتی و بیشتر توریست‌های خارجی را جذب می‌کنیم که موجب گسترش اکو سیستم گردشگری می‌شود.

شفیعی تاکید کرد: «دستاورد این اقدام به آن صورت مشخص نیست و ما باید منتظر تمام شدن این کمپین و انتشار کامل بازخوردها باشیم، اما پیش بینی می‌شود که افراد زیادی با این کار قصد دیدن جاذبه‌های ایران را داشته باشند و از ایران دیدن کنند و به طور قطع این امر موجب رشد اقتصاد ایران می‌شود. روایت کامل این کمپین در صفحه اینستاگرام فلایتیو با جزئیات بیشتری تعریف می‌شود و دوستانی که به این مسئله علاقه دارند می‌توانند از آنجا روایت همکاری فیل ایران و فلایتیو را دنبال کنند.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار