عطنا- نشست علمی «تحلیل و بررسی برنامه حسینیه معلی»(فصل ششم) به همت اداره کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداو سیما، چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
این نشست با حضورقائممقام و مدیرگروه معارف شبکه سه سیما، عوامل برنامه وهمچنین رئیس و مدیران مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نجم الدین شریعتی، مجری برنامه «حسینه معلی» گفت: "طبق آخرین آمار مرکز تحقیقات صداوسیما «حسینه معلی» یکی از پر مخاطبترین برنامه سالهای اخیر تلویزیون است که امروز در این نشست به شکلی عالمانه به تحلیل آن خواهیم پرداخت".
نخستین سخنران جلسه، دکترمحسن شاکرنژاد؛ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما بود که با اشاره به روندهای مخاطب تلویزیون در جهان، توضیح داد که در رقابت برودکست (پخش گسترده) و برودبند (پهنباند)، کاهش مخاطب تلویزیون قابل تامل است وملاحظه میشود بخشی از مخاطب رسانههای خطی به فضای مجازی واگذار شده است.
در چنین شرایطی برنامه «حسینه معلی» توانست با شکست رکورد پیشین در سال ۱۴۰۲، از ۳۶ درصد بیننده به حدود ۴۳ درصد مخاطب، یعنی حدود ۳۰ میلیون ارتقا پیدا کند. این در حالی است که طبق آمار موسسه نظرسنجی نیلسن (Nielsen) آمریکا که به پایش مخاطب میپردازد، پر مخاطبترین برنامه هفته گذشته آمریکا در شبکهای همچون ABC در جامعه ۳۰۰ میلیونی، ۷ میلیون مخاطب دارد.
درنمونه دیگر، شاکر نژاد، پر مخاطبترین برنامه تلویزیون در انگلستان را پخش زنده مراسم تاجگذاری چارلز معرفی کرد که موفق شده بود ۱۲ونیم میلیون مخاطب (۱۸ درصد) داشته باشد. وی افزود، در مقایسه با برنامههای سرگرمی محوری همچون عصر جدید که از تولیدات بزرگ، پرهزینه و پر طمطراق محسوب میشود و توانسته است در فصول پایانی خود ۴۶ درصد مخاطب را در کارنامه ثبت کند، میزان بیینده «حسینه معلی» با در نظر گرفتن ماموریت و رسالت برنامه، چشمگیر است".
در ادامه، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با توجه به روند صعودی میزان بیینده برنامه «حسینه معلی» توضیح داد:" در شرایط حاضر، رقیب اصلی برنامه «حسینه معلی» خود برنامه است و امید میرود این برنامه، در فصلهای آتی با عنایت به ارتقا توقعات مخاطبان از برنامه و حضور رسانههای جایگزین به تجربههای موفقیتآمیز جدیدی دست یابد و رکورد خود را بهبود ببخشد".
در پایان رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، کسب چنین توفیقاتی را علاوه بر همت و توانمندی تیم کارگردانی، ناشی از اخلاص و عنایت ویژه ابا عبدالله حسین (ع) دانست.
سخنران دوم دکترسید مهدی شریفی؛ مدرس مدیریت رسانه دانشگاه تهران و پژوهشگر رسانه بود که با اشاره به اهمیت برنامههایی از این دست که مخاطب را در رسیدن به عرفان یاری میرسانند، نکاتی را در جهت ارتقا کیفی برنامه برای فصول آینده برنامه «حسینه معلی» ارائه نمود. وی با توجه به تقسیمبندی اقناع مخاطب که شامل اتوس (ethos)، پاتوس (pathos) و لوگوس (logos) میشود؛ توضیح داد که برنامه «حسینه معلی» بر سطح پاتوس که مربوط به تحریک عواطف و احساسات است و در سیستم نخست مغز انسان جای دارد، تمرکز ویژهای دارد؛ از همین رو ماندگاری آن در قیاس با لوگوس که بر پایه استدلال و منطق استوار است در سطح نازلتری قرار میگیرد".
دکترشریفی گفت: "هر چند برای شروع کار و جاذبهبخشی به برنامه، رفتار پاتوسی، عاطفی و احساسی مناسب است؛ اما این استدلال و منطق است که در بزنگاههای مورد نظر، مفید فایده واقع میشود. کاربرد احساس و عاطفه خام و محض، اشکآوری صرف است و دلها و جانها را میسوزاند. «حسینه معلی» بیش از آن که عقلانیت و منطق حرکت امام حسین (ع) را تبیین کند؛ به قساوت و شقاوت دشمنان امام حسین (ع) تاکید دارد. این در حالی است که باید توجه شود که شکوفاگران عقل به چه میزان در برنامه عاملیت دارند".
دکتر شریفی اضافه کرد:" در صورتی دینداریِمعرفتاندیش برای مخاطبان کسب خواهد شد که در کنار تقدیس و تجلیل، تحلیل نیز چاشنی برنامه شود. برنامه «حسینه معلی» در صورتی میتواند به این مقام رفیع نائل شود و مرجعیت دینداری اندیشمندانه و حکیمانه را پاسداری کند که صرفا به مخاطبآوری از رهگذر احساس و عواطف اکتفا نکند که اگر در این سطح بماند و صرفا در پی آن باشد که با آوردن مداحان خاص، مخاطب بیشتری را برای برنامه به دست آورد، خیانت در اسلام رخ خواهد داد. این برنامه در صورتی خواهد توانست خوی شهامت را بالا ببرد و آتش جهل را خاموش کند که جنس اشکها را تغییر کند".
وی در خاتمه بر مبنای نتایج پژوهشی که در خصوص برنامه «حسینه معلی» انجام داده است، توضیح داد که تاکید برسطح استدلال و منطق، بیشتر در کلام داوران و کارشناسان برنامه تبلور داشته است تا در نواها و اشعار مداحان. ازمنظر شریفی، اهتمام برنامه باید در جهت حرکت از محسوسات به سوی معقولات باشد تا به واسطه آن برنامههای وزین برای مخاطب تدارک دیده شود که البته کاری سخت و دشوار است".
در پاسخ به نقد این مدرس دانشگاه، نجم الدین شریعتی؛ مجری برنامه «حسینه معلی» توضیح داد:" در هیچ زمانی تمرکز برنامه بر جذب مخاطب نبوده است و همواره تلاش بیوقفه برنامه در عبور از احساسات صرف بوده است. به عنوان مثال همواره نکات ارزندهای جهت تکمیل آیین یا اشعاری که در برنامه ارائه شده است به مخاطب داده میشد".
در ادامه نشست، دکتر آزاده سالمی؛ مدیر گروه علوم شناختی و اثرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، با این مقدمه که مرکز تحقیقات صداوسیما در کنار نظرسنجی و تعیین میزان مخاطب برنامههای شاخص رسانه ملی، اثر سنجی برنامه و مطالعه اثرات برنامه بر مبنای اهداف و محتوای برنامه را در دستور کار پژوهشی دارد، به ارائه نتایج گزارش اثرسنجی برنامه «حسینه معلی» پرداخت.
دکتر سالمی توضیح داد:" اثرسنجی از جمله پژوهشهایی محسوب میشود که روابط علی و معلولی را بررسی میکند با این وجود، باید توجه داشت عوامل مختلفی در حوزههای انسانی و اجتماعی تاثیرگذار است و صرفا نمیتوان این اثرات را منوط به برنامه خاص تلقی نمود. با مد نظر قرار دادن چنین محدودیتهایی، این نوع از پژوهشها در تلاشند به روشی علمی و نظامند اثرات برنامه بر مخاطب را رصد کنند. در اثر سنجی برنامه «حسینه معلی» از طریق مقایسه میانگین نمرات بینندگان و غیربینندگان در سه حوزه نگرشی (جلوههای عزاداری امام حسین علیه السلام در زندگی امروز)، شناختی (آیینها و تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران) و رفتاری (مشارکت در عزاداری امام حسین (ع)) عملکرد برنامه ارزیابی شده و اثر برنامه بر مخاطب گزارش شده است".
مدیر گروه علوم شناختی واثرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به نتایج نظرسنجیهای مرکز تحقیقات گفت:" در سال جاری میزان بیننده برنامه حسینه، حدود ۴۳ درصد بوده است. اثر سنجی برنامه «حسینه معلی» با حجم نمونه ۵۸۲ در تهران و ۳۰ استان کشور به روش پیمایش و به شکل تلفنی با نمونهگیری تصادفی انجام شد. طبق نتایج این گزارش، تفاوت میانگین نمره بینندگان و غیربینندگان در خصوص شاخص کل حدود ۲۳ درصد و تفاوت میانگین در شاخصهای نگرشی، شناختی و رفتاری به ترتیب حدود، ۱۷، ۲۳ و ۳۱ درصد است. به این معنا که بییندگان برنامه «حسینه معلی» در شاخصهای مورد پژوهش، عملکرد بهتری از غیربینندگان کسب کردهاند و تفاوت بینندگان و غیربینندگان را با تساهل و تسامح میتوان به این برنامه نسبت داد. برای مثال یکی از بسترهایی که مخاطبان اظهار کردهاند از طریق آن با آیینهای سنتی کمتر در بین عموم مردم شناخته شده آشنا شدهاند برنامه «حسینه معلی» است. آیینهای سنتی همچون کوتین زنی، نواختن در ساز بادی (شیپور) از جنس صدف یا شاخ گوزن، سلام علم و کوزه و شنستکا از جمله این آیینها هستند. یافتهای که موید اثر(شناختی) برنامه محسوب میشود. از دیگر نتایج اثرسنجی آنکه بینندگانی که تعداد قسمتهای بیشتری از برنامه را تماشا کردهاند، نمرات بالاتری در شاخصهای مورد بررسی به دست آوردند".
در پایان، سالمی با طرح پیشنهاداتی همچون ارائه اطلاعات شناختی کاملتر در مورد برخی از آیینهای سنتی عزاداری امام حسین (ع) و تاکید بر راهبرد معرفتافزایی در کنار مناسکگرایی در برنامه، نکاتی را برای بهبود فصول آینده برنامه «حسینه معلی» مطرح نمود و اظهار امیدواری کرد در آینده نیز این برنامه بتواند با غنابخشی به ساختار ومحتوای برنامه، موفقیتهای روزن افزونی را به دست آورد".
دکترسید بشیر حسینی؛ کارگردان برنامه «حسینه معلی»، سخنران بعدی نشست بود که ضمن تشکر و تجلیل از مجاهدت عاشقانه و خالصانه عوامل حرفهای برنامه گفت: "خروجی برنامه «حسینه معلی» حاصل ۳۰۰ سفر پژوهشی بوده است. سفرهای میدانی که برای پژوهش در مورد آیینهای سنتی در ایران و بازنمایی آن از بستر رسانه، با سختیهای فراوان همراه بود. برای مثال، علیرغم آنکه مجموعههایی اعلام میکردند اطلاعات آیین اقوام مناسک وجود دارد، اما این اطلاعات و آمار در اختیار عوامل برنامه قرار نمیگرفت و در برخی از موارد نیز اطلاعاتی که در اختیار قرار میگرفت، به دلیل غیر واقعی بودن آن، عملا کارآیی لازم را نداشت".
وی با اشاره به مشکلاتی همچون عدم استقبال و همکاری برخی از مردم مناطق کم برخوردار در بازنمایی آیین مناطق خود به دلیل تجربههای ناموفق پیشین یا اشراف نداشتن ساکنان منطقه به ارزش و اهمیت آیین سنتی عزاداری حسینی خود، توضیح داد که این برنامه در پی آن بود که بازنمایی فاخری از شوریدگیها و دلبستگیهای مردم مناطق مختلف نسبت به امام حسین (ع) ارائه کند. گستردگی و تنوع آیینهایی که در ابتدای امر بر عوامل برنامه «حسینه معلی» نیز پوشیده بود.
کارگردان برنامه «حسینه معلی» در خصوص دستمزد کارشناسان و ویژندهای دعوت شده به برنامه توضیح داد:" عموما با قیمتهای بسیار پایینتر، این همکاریها صورت گرفت و تلاش شد با توجه به گستردگی و هزینهبر بودن برنامه به منظور کاهش هزینههای تولید، فضای هیاتی و موکبی در تمام مراحل ساخت برنامه حاکم باشد".
حسینی با اشاره به دغدغههای فصل نخست برنامه «حسینه معلی» و واکنشهای غیر قابل پیشبینی و در مواردی منفی که ممکن بود برنامه به همراه داشته باشد، یادآور شد:" در ابتدای فصل نخست برنامه «حسینه معلی»، هیچ گونه اطلاعرسانی و تبلیغاتی از برنامه صورت نگرفت. با این وجود، عنایت امام حسین (ع) شامل حال برنامه شد و شرایطی را فراهم نمود رکوردهای مخاطب جا به جا شود".
وی همچنین افزود:" در ساخت برنامه «حسینه معلی» تلاش شد سازوکار «هیات بودن» حفظ شود و در زمانهایی که در بین دوگانه «هیات بودن» و «جذابیت رسانهای» قرار میگرفتیم؛ قطعا سویه «هیات بودن» برای عوامل برنامه ارجحیت و اولویت داشت. از همین رو، در این برنامه رقابت، قضاوت و جایزه جایگاهی نداشت".
در پایان دکتر حسینی توضیح داد:" برای ساخت ۱۳ قسمت برنامه «حسینه معلی»، مجاهدت یک ساله صورت گرفته است. این که در مناسبتهایی همچون اربعین و ایام فاطمیه، درخواست ساخت این برنامه میشود؛ امری ناشدنی است؛ چرا که این فرایند، مقدمات زیادی را میطلبد که در زمان محدود، ممکن نخواهد شد".
سعید ستودگان؛ تهیه کننده برنامه «حسینه معلی»، آخرین سخنران نشست بود که ضمن تشکر از مدیران شبکه سه سیما در حمایت از رویکرد متفاوت به برنامههای معارفی در سالهای اخیر، به مصائب و چالشهای ساخت «حسینه معلی» پرداخت.
وی یکی از چالشهای برنامه را با توجه به فرم آن توضیح داد و گفت:" «حسینه معلی» در پی آن بود که در آن واحد، هم برنامه تلویزیونی و هم «حسینه» باشد. چالشی که حسینه معلی توانست از آن عبور کند، بهگونهای که باتوجه به خروجی «حسینه معلی»، ملاحظه شد که نه استانداردهای برنامه تلویزیونی زیر سوال رفته است و نه سازوکار حسینه و هیات".
ستودگان توضیح داد:" عوامل برنامه این دو مقوله را علیرغم دشواریها، همزمان پیگیری کردند و نگاه ویژه اهل بیت (ع) و مجاهدتهای عوامل برنامه در این زمینه کارگشا بود".
وی در بخشی از سخنان با اشاره به مضمون فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان که فرموده بودند"بعضی اوقات یک بیت شعر یا یک غزل که مداح اجرا میکند، ممکن است ارزشش از دهها ساعت منبر بیشتر باشد"، توضیح داد:" دربخشهای مربوط به شرکت کنندگان، اجراکنندگان و همچنین در میز ذاکران و در کلام مجری «حسینه معلی» این مهم لحاظ شده است. به تعبیر دیگر در این برنامه با تمرکز بر اشعار و اجراهای مختلف در قالب روضهخوانی یا سینهزنی مشخص میشود، برنامه صرفا محدود به ظلم اشقیا یا مظلومیت اهل بیت (ع) نیست و اشعار و نکاتی که در اجراها ذکر میشود، تداعیگر شعور حسینی در کنار شور حسینی است".
در پایان، تهیهکننده برنامه حسینه معلی افزود:" عوامل برنامه نهایت توان خود را در این برنامه به کار بستند و از تمام ظرفیتهای ممکن بهره جستند و با توجه به حمایتهای بیدریغ شبکه سه، «حسینه معلی» توانست با این کمیت و کیفیت برای مخاطبان در دهه نخست محرم بر آنتن رسانه ملی برود".