۰۷ آبان ۱۴۰۳ ۱۳:۴۶
کد خبر: ۳۰۵۷۱۰

عطنا - مدیر عامل و اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران به همراه تیم رسانه‌ایِ رسانه تحلیلی عطنا، به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی (۲۴ تا ۳۱ اکتبر مصادف با چهارشنبه دوم تا چهارشنبه نهم آبان ماه) در قالب برگزاری تور رسانه‌ای، از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازدید کردند.

در جریان این بازدید، دکترمحمدصادق دهنادی؛ معاون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وزارت ارشاد اظهار داشت: "بازی‌های رایانه‌ای همواره یکی از گزینه‌های محبوب گروه‌های سنی مختلف برای گذران اوقات فراغت بوده‌، تا جایی‌که در کشور ما بیش از ۳۴ میلیون نفر سرگرم دنیای هیجان‌انگیز این بازی‌ها هستند که آمار قابل توجهیست. اهمیت و میزان اثرگذاری بازی‌ها، به ویژه روی کودکان و نوجوانان، اکنون بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و با توجه به اینکه اکثر بازی‌های شناخته شده و محبوب جهانی، توسط کشور‌های خارجی تهیه و تولید شده‌اند، این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که دنیای بازی‌های رایانه‌ای در کشور ما در چه وضعیتی قرار دارد و متولی اصلی این حوزه کیست".

وی افزود: " یکی از نکاتی که همواره در میان مردم درباره بازی‌های رایانه‌ای مطرح می‌شود، این است که این بازی‌ها موجب افزایش روحیه خشونت و پرخاشگری در میان نوجوانان می‌شوند؛ درحالیکه هنوز ارتباط مستقیم این بازی‌ها با افزایش خشونت در افراد به طور قطعی اثبات نشده‌ و حتی برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است برخی از این بازی‌ها موجب تخلیه احساس خشم و ایجاد حس آرامش در زندگی عادی فرد شوند".

او توضیح داد: " یکی از فعالیت‌های جالب توجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، راه‌اندازی سایتی با عنوان «چه بازی» است که به معرفی و تشریح رده‌بندی سنی بازی‌های مختلف داخلی و خارجی می‌پردازد و والدین برای آشنایی و انتخاب بازی‌های جدید برای فرزندانشان می‌توانند به سایت چه بازی به نشانی chebazi.ircg.ir مراجعه کنند".

دهنادی ادامه داد: "یکی از حوزه‌های بسیار کاربردی و جذاب دنیای بازی، مفهوم گیمیفیکیشن است که به معنای آموزش و یادگیری از طریق بازی می‌باشد. این مفهوم هنوز در فضای کلاسیک و سنتی مدارس کشور جا نیفتاده‌است، اما امیدواریم به زودی با همکاری مدارس، این قابلیت سودمند بازی‌ها برای تدریس به کودکان و نوجوانان به کار گرفته شود. زمان آن فرا رسیده‌ تا نگاه سطحی و سنتی به بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه را کنار بگذاریم و از جایگاه ویژه و محبوبیت آن‌ها در میان نسل جدید برای تحکیم ارتباط با این نسل بهره ببریم".

در ادامه مریم محبی؛ دانشجوی دکترای علوم ارتباطات و مسئول آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، نکاتی در مورد آموزش سواد بازی به کودکان و والدین آن‌ها بیان کرد.

در پایان، دکتر لیلا وصالی؛ مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، به همراه اعضای این انجمن به تماشای فیلم سینمایی «باغ کیانوش» نخستین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشستند تا در ادامه، به تحلیل این فیلم از منظر سواد رسانه ای بپردازند.

خبرنگار: زهرا شیرازی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
انجمن های علمی
سمینار و وبینار بین‌المللیِ «معرفی رهیاری نشانه‌شناختی؛ اثری بدیع و نوآور از لاله مولائی» برگزار شد
به همت انجمن سواد رسانه ای ایران و با همکاری فرهنگسرای رسانه، ساترا و مجمع رصتا؛

سمینار و وبینار بین‌المللیِ «معرفی رهیاری نشانه‌شناختی؛ اثری بدیع و نوآور از لاله مولائی» برگزار شد

همایش و وبینار بین‌المللیِ«معرفی رهیاری(کوچینگ) نشانه‌شناختی؛ اثری بدیع و نوآور از لاله مولائی»، از سوی انجمن سواد رسانه ای ایران و باهمکاری فرهنگسرای رسانه،ساترا ومجمع رصتا برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار