عطنا - بررسیها نشان میدهد که در سالهای اخیر، عملکرد بودجه آموزش و پرورش بهطور متوسط ۲۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب بوده است. این کسری باعث شده که مدیران بیشتر به تأمین حقوق معلمان و پرداخت پاداشها تا بهبود کیفیت آموزشی توجه میکنند.
یک استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر اقتصاد آموزش و پرورش بر کیفیت آن گفت: "نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی خود نیازمند تخصیص عادلانه منابع است".
به گزارش ایسنا، صمد برزویان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در میزگرد بررسی چالشها و راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد دانشآموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل میکنند، بر لزوم تخصیص عادلانه منابع مالی برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تأکید کرد.
برزویان با اشاره به کسری پایدار در بودجه آموزش و پرورش گفت: "در سالهای اخیر، بررسیها نشان میدهد که عملکرد بودجه آموزش و پرورش بهطور متوسط ۲۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب بوده است. این کسری باعث شده که مدیران بیشتر به تأمین حقوق معلمان و پرداخت پاداشها تا بهبود کیفیت آموزشی توجه میکنند".
وی همچنین به مقایسه حقوق معلمان با سایر وزارتخانهها پرداخت و افزود: "حقوق معلمان بهطور قابل توجهی پایینتر از سایر کارمندان دولت است و این موضوع میتواند تأثیر منفی بر کیفیت آموزش داشته باشد".
برزویان در ادامه به ساعات تدریس معلمان اشاره کرد و گفت: "در بسیاری از کشورها، ساعات تدریس معلمان کمتر از آن چیزی است که در ایران مشاهده میشود. این موضوع نشاندهنده این است که معلمان ما باید در شرایط بهتری کار کنند تا بتوانند به کیفیت آموزشی مطلوب دست یابند".
این استاد دانشگاه گفت: "برای پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت آموزش، نیاز است که آموزش و پرورش به عنوان اولویت اصلی دولت و مجلس قرار گیرد و منابع مالی کافی به این حوزه تخصیص یابد".