عطنا - پیش نشست هفتمین همایش بینالمللی تحقیقات بازیهای دیجیتال، دوشنبه ۳۰ مهرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
دکتر علی اصغر کیا؛ رئیس دانشکدهی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در ابتدا ضمن تشکر از همکاران و بیان ویژگیهای این همایش گفت: "هفتمین همایش بینالمللی تحقیقات بازیهای دیجیتال به دلیل کاهش مشکلات موجود به صورت مجازی و حضوری برگزار میشود. در سایت دانشگاه، توسط اعضای دانشکدهی علوم ارتباطات و سایر دانشگاهها اطلاع رسانی صورت گرفته تا همایش به بهترین نحو برگزار شود".
فایل صوتی سخنرانی دکتر کیا
دانشکدهی علوم ارتباطات یک گنجینهی ملی در عرصهی رسانههای نوین است
دکتر محمدحسین یادگاری؛ عضو هیئت علمی گروه مطالعات ارتباطی دانشکدهی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار داشت: "یکی از موضوعات اصلی در حوزه مطالعات رسانه، تحقیق دانشگاهی در مورد بازیهای رایانهای است که باید در ایران جدی گرفته شود".
او افزود: "هیچ رشتهای در این بخش وجود ندارد که به صورت مستقیم به حوزه ارتباطات مربوط نباشد؛ لذا باید از این فرصت استفاده کرد تا در آینده رشتههایی مانند مطالعات بازیهای رایانهای راهاندازی شود".
او ضمن اشاره به اینکه دانشکدهی علوم ارتباطات یک گنجینهی ملی و فرصت مناسب محسوب میشود، افزود: "همهی فعالان عرصهی بازیهای رایانهای باید به دور هم جمع شوند تا شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم".
فایل صوتی سخنرانی دکتر یادگاری
تقلید از بازیهای غربی بر سبک زندگی ایرانی تاثیر میگذارد
دکتر لیلا وصالی؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مدیرعامل انجمن سوادرسانه ای ایران، با تشریح بازیهای رایانهای و ویژگیهای مثبت و منفی آن ها، به تقلید از سبک زندگی و تفکر غربی در بازیهای ایرانی اشاره کرد و گفت: "تقلید از بازیهای غربی که ما امروزه آن را در بازیهای ایرانی میبینیم یکی از موضوعات جدی است که بر سبک زندگی افراد تاثیر میگذارد".
دکتر وصالی ضمن تاکید بر بومی سازی کردن بازیها اضافه کرد: "امروزه بحث جشنوارههای بازی سازی برای نوجوانان اهمیت دارد و ما نیازمند تنوع در بازیها هستیم؛ یکی از بهترین ظرفیتها در این زمینه نوجوانان هستند".
دکتر شهیدی: بازیها را وارد فضای کاربردی کنیم
دکتر شهیدی با اشاره به تجاری سازی بازی های رایانه ای گفت: "یکی از چالشهای موجود بحث تجاریسازی بازیهای رایانه ای است. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجموع آثار ساخته شده در حوزهی بازیهای جدی به مرحلهی تجاریسازی میرسند و بقیه به طور مثال در سطح دانشگاهها باقی میماند مگر آنکه یک نهاد سازمانی حامی پیدا کنند".
او افزود:" باید به محورهایی مانند آیندهی صنعت بازی و بحث سیاستگذاری نهادی توجه داشته باشیم".
دکتر شهیدی در مورد ارتباط بازیها و فضای دانشکده علوم ارتباطات گفت:" قبلا تنها ابعاد فنی بازی ها مهم بود و دانشگاههای فنی و مهندسی در این حوزه مطرح بودند، اما اکنون دانشگاه علامه طباطبایی می تواند از ظرفیتهای علمی خود با کارگاههای تخصصی در روزهای همایش استفاده کند. صدای کسانی که در این حوزه شنیده نمیشود را بشنویم. آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که به سمت عدالت آموزشی برویم.
بازیهای رایانهای نمایشگاه آیندهی جوامع هستند
تعداد دیگری از صاحب نظران نیز در این پیش نشست به بیان نظرات خود پرداختند. یکی از این کارشناسان دربارهی مقالات مربوط به بازیهای رایانهای افزود: "در ۴ ماه آینده ۱۰ مقالهی مربوط به حوزهی بازیهای رایانهای در مقطع ارشد و دکتری را داوری خواهیم کرد. بازیهای رایانهای نمایشگاه آیندهی جوامع است".
یکی دیگر از متخصصان حوزه مذکور بازی را ترکیب تفریح و سرگرمی، آموزش پنهان، رسانه، هنر و صنعت دانست و افزود: "در زمان انجام بازیهای رایانهای آموزش پنهان برای فرد رخ میدهد و پیام انتقال مییابد. ما میتوانیم فرهنگ خود را از دریچهی بازیها معرفی کنیم. ما در بخش سرگرمی و تفریحی بازیها ضعف آنچنانی نداریم، اما میتوانیم بعد آموزشی و ارتباطی آنها را تقویت کنیم".
کارشناس دیگری تاکید کرد: "میتوانیم فضایی را در دانشکده ایجاد کنیم تا رشتهای مربوط به بازیهای دیجیتال با تاکید بر مطالعات اجتماعی تاسیس شود. در این صورت فضای علمیتری را در دانشکده علوم ارتباطات خواهیم داشت".
گفتنی است هفتمین همایش بینالمللی تحقیقات بازیهای دیجیتال با هدف بررسی ابعاد مختلف بازیهای رایانهای و همچنین نسبت آن با علوم مختلف بهویژه علوم و فناوریهای شناختی آذرماه در تهران برگزار میشود.