۱۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۵۶۵۲۷
raghfar momeni abde tabrizi solh faghr (7)

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و استاد دانشگاه‌های شریف و شهید بهشتی با بیان اینکه در یک وضعیت بسیار دشوار اقتصادی که حامل هیچ خبر خوشی نیست، قرار داریم، گفت: به نظر می‌رسد که صلح در سطح جهانی در شرایط فعلی بسیار دور از دسترس ما است و در ایران هم با مجموع اخباری که می‌شنویم، برای صلح و امنیت در آینده نگرانی‌هایی وجود دارد.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست علمی-تخصصی «صلح، اقتصاد و چالش‌های فقر» با حضور حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تهران، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عضو مدعو دانشگاه‌های شریف و شهید بهشتی و فرشاد مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی دوشنبه، ۱۳ آذر به همت گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.


در این نشست، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و استاد دانشگاه با بیان اینکه در یک وضعیت بسیار دشوار اقتصادی که حامل هیچ خبر خوشی نیست، قرار داریم، گفت: به نظر می‌رسد که صلح در سطح جهانی در شرایط فعلی بسیار دور از دسترس ما است و در ایران هم با مجموع اخباری که می‌شنویم، برای صلح و امنیت در آینده نگرانی‌هایی وجود دارد.


او ادامه داد: با صحبت از توسعه در کشورهایی که درگیر مناقشات و ستیز هستند، می‌بینیم که عمدتاً توسعه بر روی رشد اقتصادی بخش‌های خاصی از قبیل سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی تاثیر می‌گذارد. در حالی که جامعه‌شناسان نقش حکومت قانون، عدالت، انسجام اجتماعی، پایداری اقتصادی و محیط زیست را در توسعه توضیح می‌دهند اما با این وجود بر روی عرصه اول نسبت به عرصه دوم بیشتر صحبت شده است.


عبده تبریزی افزود: به علت وجود عدم تعادل‌ در حوزه اقتصاد، بحث از این مفاهیم در چارچوب اقتصاد سیاسی ایران بسیار دشوار است. ما در ایران در صورت تغییر ندادن هدف، به طور مکرر شاهد وضعیت قبل می‌شویم و مسائل محیط زیستی، منابع طبیعی و افزایش جرم و جنایت، بدتر از این می‌شود.


او با بیان اینکه ما بحث شفاف‌سازی در بازار سرمایه را در چارچوبی دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: استانداردهای حسابداری و گزارشگری به اینکه شرکت‌ها گزارشگری خوب داشته باشند، کمک می‌کند. برای مثال، ما مباحثی چون پولشویی را به این علت که فکر می‌کنیم در عرصه مالی به طور جدی به توسعه صدمه می‌زند، دنبال می‌کنیم.


عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اقتصاددانان مسئله قیمت ارز را در اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کشور می‌بینند. در این حوزه، کشور فاقد یک سیاست‌گذاری درست بوده است ضمن اینکه عدم حفظ ارزش پول ملی، ثبات را از بین برده و می‌تواند به طبقات ضعیف به شدت صدمه بزند.


او اضافه کرد: به نظر من در شرایط فعلی که تعداد طبقات ضعیفف بسیار شده است آن چیزی که می‌تواند تورم را تشدید کند، از طرف هزینه است و نه تقاضا، چرا که هر وقت قیمت بالا می‌رود افرادی که توانایی ندارند، نمی‌توانند هزینه کنند.


 عبده تبریزی با اشاره به اینکه نزدیک به پنج دهک‌ کشور به خط فقر نزدیک‌اند، گفت: مسئله تورم یک تله‌ای است که دولت یازدهم و دوازدهم در آن قرار گرفته است، به این معنا که یک نظام بانکی از دولت دهم به او به ارث رسیده که مشکلات بسیار اساسی داشته است. متاسفانه بخشی از آن هم در دولت یازدهم تکرار شد که وضعیت را تشدید کرد.


او ادامه داد: اکنون بخشی از عدم امنیت ملی ما در کشور، مسئله بانک‌ها شده است. نظام بانکی ایران در طول پنج سال گذشته سودهایی داده که هیچ وقت به دست نیاورده و اگر 10 درصد وضعیت نظام بانکی امروز را ناشی از فساد بدانیم، 90 درصد دیگر آن از جهت سودها بوده است.


استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه فقر، حاصل مناسبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: فقر به معنای عدم آزادی فرد از تامین امکانات، نیازها و مایحتاج‌های خود و بهبود رفاه است. شکاف طبقاتی که به خصوص در سال‌های اخیر ایجاد شده است تشدید شده و به نظر من برای حل آنها یک اقدام حکومتی نیاز است؛ یعنی در مجموعه نظام باید اصلاحاتی صورت گیرد.


او ادامه داد: تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد که دولت چقدر در اجرای سیاست بسیار ساده‌ای ناتوان است و مسئله زلزله‌زدگان را با دادن کانکس سرهم کرد.


عبده تبریزی اضافه کرد: ما مجبور هستیم که بخشی از مشکلات از جمله گستردگی فساد را به دستگاه قضایی، مقام ناظر و مجموعه‌ای از عوامل و نه صرفاً دولت ارتباط دهیم.


او یادآور شد: یک عامل شکاف‌های موجود در جامعه به نقش «زمین» برمی‌گردد. در جمهوری اسلامی نقش زمین به عنوان محلی که ثروت در آن انباشته می‌شود منبع گسترده‌ای است. زمین از جمله عامل اصلی بحث فساد بوده است. زدوبندهای بین شهرداری و بانک در دولت نهم و دهم بر سر مسئله زمین بوده است. همچنین بخشی از این فسادها و عدم تعادل‌ها به نظام مالیاتی کشور مربوط است.


عبده تبریزی در پایان با بیان اینکه در مسائل مربوط به صلح اخیرا دو نکته اضافه شده است، گفت: «مهاجرت نیروی انسانی» و «افراطی‌گری» امکانات صلح را به خطر انداخته‌اند و هر دو را ما در کشور شاهد هستیم. ابعاد مربوط به مهاجرت گسترده و ترسناک است. همه اینها نتیجه مجموعه سیاست‌ها بوده است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار