۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۴۴۱

عطنا- نشت حل‌مسئله "آینده آموزش دیجیتال" با همکاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و با حضور استادان هیئت علمی دانشگاه، در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

چه سیاست هایی باید در استفاده از هوش مصنوعی اجرا شود؟!

در این نشست، دکترعلی‌اصغر کیا؛ رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر کاوه بازرگان؛ استاد هیئت علمی دانشکده ارتباطات، به عنوان سخنرانان اصلی، به بیان برخی مسائل در حوزه آینده آموزش دیجیتال و هوش مصنوعی پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر علی اصغر کیا، با ارائه گزارشی از سمینار برگزار شده از سوی یونسکو درباره هوش مصنوعی و آموزش دیجیتال، گفت: موضوع مورد تاکید این سمینار، آینده آموزش دیجیتال و این که به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت، بوده است.

چه سیاست هایی باید در استفاده از هوش مصنوعی اجرا شود؟!

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: یونسکو دستورالعملی برای معلم‌ها و دانش‌آموزان در رابطه با هوش مصنوعی و آموزش دیجیتال منتشر کرده که براساس آن عمل کنند و در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی آسیب نبینند و با توجه به دسترسی گسترده دانش‌آموزان به تلفن هوشمند، در راستای نقش تکنولوژی در آموزش و کاهش آسیب ها، قانون محدودیت دانش‌آموزش در دسترسی به موبایل را  تصویب کردند. همچنین یونسکو، منابع اصلی برای استفاده ازهوش مصنوعی و آموزش دیجیتال را به صورت مقالاتی در سایت خود در اختیار دانشجویان قرار داده که بتوانند آن‌ها را مطالعه و از آن‌ها استفاده نمایند.

سیاست های اجرایی برای استفاده از هوش مصنوعی

دکتر کیا گفت: اما موضوع مهم مطرح شده از سوی یونسکو این است که چه سیاست‌هایی باید در استفاده ازهوش‌مصنوعی اجرا شوند؟ آیا باید میزان استفاده از فناوری در آموزش را به دلخواه افراد تعیین کنیم یا باید راهنمایی‌های مشخصی برای استفاده بهینه از آن تدوین کنیم؟

وی افزود: درواقع سازمان یونسکو یک دستورالعمل استفاده ازهوش مصنوعی برای "آینده آموزش دیجیتال وهوش مصنوعی" منتشر کرده که بر اساس آن مشخص می شود از چه منابعی می‌توانیم استفاده کنیم.

براین اساس، یاددهنده ویادگیرنده، هردو باید بتوانند طبق این دستورالعمل از هوش مصنوعی استفاده کنند و با منابع دیجیتال آشنا شوند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه ادامه داد: با توجه به آمارها، متاسفانه کشورما نتوانسته است منابع خود را از هوش مصنوعی به طور قابل توجه بروز کند. دانشگاه ها پیشنهاد داده اند که در قالب جزوات آموزشی، برخی از این منابع که می‌تواند کمک کند، در اختیار دانشجویان قرار بگیرد و استفاده کنند. همچنین درسایت یونسکو، تمام منابع جدید آموزش الکترونیک را با تاکید بر یادگیری الکترونیک و استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید مشاهده کنید.

دکتر کیا در ادامه‌ی گزارش از سمینار یونسکو، بیان کرد:  در این سمینار، هدف اصلی کارشناسان، بحث درباره خطر پذیری و آسیب های هوش مصنوعی و فناوری های جدید بود که اگر با برنامه ریزی عمل نکنیم، قطعا آسیب خواهیم دید. یعنی حتما بایستی با شناخت کامل، نسل جدید را با چگونگی استفاده درست از این فناوری، هم در مدارس وهم در دانشگاه آشنا کنیم. پیشنهاد و پیش‌بینی برای آینده آموزش دیجیتال این بود که از یک مدل ترکیبی استفاده شود که هوش مصنوعی و یادگیری انسان محور را ترکیب کند. در این مدل، مرکزیت اصلی، همان یادگیری و انسان محور بودن است تا بهترین نتیجه ممکن برای فرآیند آموزش و یادگیری حاصل شود.

وی افزود: در آموزش دیجیتال، بحث توجه به حقوق انسانی، انسان محور بودن و تصویب قوانین، فوق العاده مهم است. درواقع نمی‌توان هوش مصنوعی را توسعه داد، بدون اینکه قوانین مرتبط با آن را داشته باشیم و اگر نتوانیم برای چگونگی استفاده از آن قانون گذاری درست انجام دهیم، می‌تواند آسیب زا باشد.

چه سیاست هایی باید در استفاده از هوش مصنوعی اجرا شود؟!

در ادامه، دکتر کاوه بازرگان، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات نیز در ادامه این جلسه، توضیحاتی درباره آینده آموزش دیجیتال و هوش مصنوعی ارائه داد. او به این موضوع پرداخت که یادگیری، پیامد آموزش است، اما تضمینی نیست که نتیجه آموزش، یادگیری باشد. او اشاره کرد که یونسکو در چارچوب برنامه‌های خود، آموزش دیجیتال را به عنوان یک محور اصلی تعریف کرده است که دغدغه اصلی آن یادگیری است. این یادگیری می‌تواند از فرد شروع شود و در گروه‌ها، دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها فراگیر شود که به آن یادگیری فعال، عمقی و مداوم گفته می‌شود.

دکتر بازرگان بیان کرد که این موضوع، بخشی از دغدغه‌های یونسکو است که به کشورها کمک می‌کند تا بفهمند سرنوشت آموزش در مقاطع مختلف با استفاده از هوش مصنوعی به کجا خواهد رسید. او اشاره کرد که خود ایران نیز در حال حاضر چهارسند ملی هوش مصنوعی دارد که توسط وزارت ارتباطات، مرکز تحقیقات و مخابرات، مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و سند ملی توسعه هوش مصنوعی در جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.

وی در ادامه به این موضوع پرداخت که دانشگاه علامه طباطبایی نیز در تلاش است تا سرنوشت هوش مصنوعی در آموزش، خدمات و پژوهش را تعیین کند. او بیان کرد که ضرورت گنجاندن ابعاد اخلاقی در مورد چگونگی کاربرد هوش مصنوعی، جزء جدایی ناپذیر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است.

عضوهیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، با بیان آن‌که همه مسائل با هوش مصنوعی حل نخواهد شد و چالش‌های اخلاقی نیز بیشتر خواهد شد، تاکید کرد: راه‌حل گرایی فناورانه، آینده آموزش دیجیتال را حل نمی‌کند و باید افراد مهارت‌های لازم را به دست آورند تا بتوانند بهتر، از فناوری استفاده کنند.

 

خبرنگار و عکاس خبری: زیلان نقشبندی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار