۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۴۳۸

عطنا-  دکترمحمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح دیروز دوشنبه 3 اردیبهشت، درنشستی از مجموعه نشست های علمی با کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، با عنوان: "در آرزوی دانشگاه جمهوری اسلامی، چرا دانشگاه در ایران زنده نیست؟"، بر لزوم جذابیت نیروهای انقلابی تأکید کرد.

دراین نشست که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده مدیریت و حسابداری صورت پذیرفت، وزیرعلوم به طور کامل به پرسش های مطرح شده از سوی دانشجویان، پاسخ داد.

در این نشست، نمایندگان دانشجویان از انجمن‌های علمی دانشجویی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و نماینده بسیج دانشجویی، به بیان درخواست‌های خود در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی پرداختند و انتقادات خود از روند اداره نهاد آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها را نیز مطرح کردند.

رییس بسیج دانشجویی دانشگاه علامه: آقای زلفی‌گل! شما از اول هم اشتباهی بودید!

وزیر علوم با دانشجویان علامه طباطبایی دیدار کرد

از میان تشکل ها، بسیج دانشجویی انتقادات تندی را به وزیر علوم وارد کرد. نماینده این تشکل، با بیان اینکه رشته تحصیلی دکتر زلفی‌گل با حوزه کاری ایشان متفاوت است، گفت: "آقای زلفی‌گل، شما از اول هم اشتباهی بودید و مستحق ترین وزیر دولت رئیسی برای برکناری هستید!"

رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، سیاست "کارآفرین کردن دانشگاه" را به‌بیراهه کشیدن دانشگاه‌ها دانست، چراکه مقاله محور شدن تولیدات علمی، باعث تبدیل شدن دانشگاه ها به بنگاه تجاری و کمرنگ شدن فضای علمی در دانشگاه می گردد.

تولید علم باید برونداد داشته باشد

دکتر زلفی گل پس از پاسخ به چرایی قرار گرفتن در این جایگاه و اشاره به پیشینه علمی مرتبط با جایگاه دولتی کنونی، در پاسخ به انتقاد مقاله محور بودن دانشگاه ها، به کاهش رتبه علمی ایران در منطقه از جهت مستندات علمی به شکل مقاله، از رتبه اول به رتبه دوم اشاره کرد و گفت: "رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر فرمودند وظیفه دانشگاه‌ها، تولیدعلم، تولید عالم و جهت دهی به علم وعالم است".

وزیرعلوم تاکید کرد: تولیدعلم باید برونداد داشته باشد. تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاوردهای علمی یا هنری، یکی از این بروندادها است و ممکن نیست استادی هیچ کدام از این بروندادها را نداشته باشد.

خوابگاه های متأهلی چه زمانی در اختیار دانشجویان قرار می گیرند؟

وزیر علوم با دانشجویان علامه طباطبایی دیدار کرد

از دیگر گلایه ها و درخواست های دانشجویان، احداث واحدهای متأهلی برای دانشجویان متأهل بود.

زلفی گل در خصوص گسترش خوابگاه‌های متأهلی اظهار داشت: "تاکنون ۳۵۰ واحد خوابگاه متأهلی در طی دوسال گذشته ساخته شده و تا پایان سال جاری، ۲۰۰۰ واحد دیگرنیز تحویل داده خواهد شد".

وزیر علوم تأکید کرد: "دانشگاه‌ها ابزارهایی مانند تهاتر و مولدسازی در اختیار دارند و به موجب قوانین می‌توانند از این دارایی‌ها استفاده کرده و خوابگاه‌های متاهلی را گسترش دهند. هفته گذشته، دانشگاه علامه طباطبائی یکی از املاک خود را برای توسعه خوابگاه متأهلی، تغییرکاربری داد".

دانشجوی دانشکده حقوق: چرا بعضی اساتید را اخراج می کنید؟

وزیر علوم با دانشجویان علامه طباطبایی دیدار کرد

وزیر علوم به برخی انتقادها نیز که گاهی طولانی بود و با تشویق دانشجویان نیزهمراه بود، پاسخ داد. 

وی در مورد انتقاد نسبت به اخراج برخی از استادان اظهار کرد که امکان بیان تمام واقعیت‌ها در این مورد وجود ندارد. دکتر زلفی گل توضیح داد که برخی از مواردی که ادعا شده استاد اخراج شده است، درست نیست و واقعیت  این است که استاد ممکن است بازنشسته شده یا در وضعیت دیگری قرار گرفته باشد.

 

75 اقدام وزارت علوم

وزیرعلوم درادامه از فعالیت های وزارت علوم از جمله: افزایش پایه های تشویقی استادان به ۶۰ پایه که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بورسیه رتبه های برتر کنکور هر سال و المپیادی، بورسیه رشته های علوم پایه و علوم انسانی، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادان جدید استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد مصوب شورای عالی عتف، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت های فرهنگی، راه اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه های بین المللی، تاسیس صندوق عالی عتف نام برد.

دکتر زلفی گل پس از پایان رسمی این نشست، بار دیگر به پرسش‌های طولانی و انتقادهای گاه‌تند دانشجویان، پاسخ داد و از آنها خواست تا راهکارهای جدید خود را برای اداره بهتر آموزش عالی، ارائه دهند.

خبرنگار: زیلان نقشبندی

عکاس خبری: طهورا اسکندرزاده

 

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار