عطنا - نشست هماندیشی «چگونگی تحول در علوم انسانی» به مناسبت بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبائی دوشنبه ۲۴ آبان در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است.
به گزارش عطنا، دکتر محمد علی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی که برای این مراسم ارسال کرده بود بیان کرد: «24 آبان روز بزرگداشت علامه طباطبائی فیلسوف، حکیم، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس معاصر است. او مظهر جامعیت، عقلانیت و تحول در علوم انسانی و اسلامی است. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبائی با الگوبرداری و الگوگیری از روش، منش و مجاهدت های علمی و معنوی این دانشمند و چهره ماندگار در علوم انسانی کشور بتواند بیش از گذشته در مسیر تولید علم و تحول در علوم انسانی گام بردارد.»
زلفی گل در پیام خود نوشته است: «بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه بیانگر نقش راهبردی علوم انسانی اسلامی و احیاگران تراز علمی فرهنگی و تمدنی مانند امام خمینی و علامه طباطبائی میباشد.»
وزیر علوم ادامه داده است: «انقلاب ما در گام دوم رشد و تحول خود بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد چرا که علوم انسانی نقش نرمافزاری دارد و این نرمافزار باید متناسب با بافت تکنیکی و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.»
وی افزوده است: «یکی از چالشهای اصلی که مانع پویایی رشد و تولید علم میشود، توقف در حوزه ترجمه و تقلید صفر است. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرمودهاند ما با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم، ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت است. ما نباید همیشه در مقام شاگردی باقی بمانیم.»
زلفی گل با بیان اینکه تجربه زیستی انقلاب اسلامی تولید علوم انسانی اسلامی را از مرحله امکان به مرحله ضرورت تبدیل کرده است و لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است، اظهار کرده است: «به طور مثال تا زمانی که در تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی الزامات و راهبردهای رشد علمی را نداشته باشیم و با نظریههای اقتصادی و غیر بومی بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل نماییم به استقلال اقتصادی نخواهیم رسید و تحت تأثیر چالشها و تکانههای ملی و بین المللی، نظام اقتصادی بسیار شکنندهای خواهیم داشت.»
وزیر علوم ادامه داده است: «از سوی دیگر برای تحول در علوم انسانی باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه نماییم. بها دادن به نظریات، ایده ها و رویکردهای انتقادی و خلاقانه در دانشگاه های علوم انسانی، کرسیهای نظریه پردازی، نقد و آزاد اندیشی نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت.»
وی افزوده است: «با توجه به اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند دانشگاه اسلامی و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر راهبردهایی همچون نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم، تسریع در فرآیندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی - پژوهشی، متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر، هنر مبتنی بر معارف اسلامی، تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون برنامه ها و روشهای آموزشی و ارتقای کمی و کیفی مراکز فعالیت های پژوهشی محقق خواهد شد.»
زلفی گل تصریح کرده است: «در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دارد تا از همه ظرفیتهای مادی و معنوی خود برای تسهیل و تحقق اهداف برنامه های فوق استفاده نماید.»
زلفی گل در پایان بیان کرده است: «با توجه به این که تولید علم و تحول در علوم انسانی لازمه پیشرانی و بقای تمدنی کشور است، از همه اندیشمندان، صاحب نظران و دانشجویان حوزه علوم انسانی می خواهم تا با هوشیاری مضاعف و درک رسالت تاریخی و تمدنی خود به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی با هم افزایی و تشکیل شبکه های نخبگانی در سطح ملی و بین المللی نسبت به تولید علم و تحول علوم انسانی و در نتیجه پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام ویژه نمایند.»
اهداف نشست «چگونگی تحول در علوم انسانی»
به گزارش عطنا، در ابتدای این نشست دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خوشامدگویی به سخنرانان، حضار و مهمانان اظهار کرد: «امیدواریم که این نشست زمینه این مطلب را فراهم کند که ما نقشه راهی برای چگونگی تحول در علوم انسانی پیدا کنیم.»
وی ادامه داد: «پیام این نشست اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای استفاده از ظرفیتها و پتانسیل استادان است. پیام این نشست این است که به اقتضای دانشگاه علامه طباطبائی بودن به جنبه عملیاتی این موضوع توجه داریم و امیدواریم که بتوانیم در یک فرآیند مستمر و زمانبر بتوانیم بستر حاصل خیزی برای تحول در علوم انسانی فراهم کنیم.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «یک وجه از تحول در علوم انسانی، اسلامی سازی است که بدون مشارکت فعالانه و برنامه ریزی شده حوزه های علمیه محقق نمی شود و از همین جهت ما از استادان بزرگ حوزه مانند آیت الله اعرافی و بزرگان دیگر دعوت کردیم تا مقدمه ای برای فعالیت های مشترک باشد.»
وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی است، اظهار کرد: «تا پیش از این زحمات زیادی در این راستا کشیده شده اما هنوز گام های زیادی باقی مانده است که باید برداشته شود و فکر میکنیم در هیچ زمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پتانسیلی که در حال حاضر برای تحول در علوم انسانی وجود دارد را نداشتیم؛ چرا که نیروهایی در نظام انقلاب اسلامی تربیت شدند که هم تخصص دارند و هم اعتقاد به تحول دارند.»
معتمدی گفت: «نقش دانشگاه در پرداختن به تحول در علوم انسانی در راستای موازی کاری با دستگاه های دیگر نیست و ما دنبال تکرار کارهای دیگران نیستیم و به دنبال انجام کارهای زمین مانده در تحول هستیم. اساسی ترین کاری که دانشگاه به دنبال آن است گفتمان سازی و تبدیل و ترویج یک گفتمان غالب در فضای استادی در مورد تحول در علوم انسانی است.»
وی افزود: «فعالیت دیگری که به دنبال اتفاق افتادن آن هستیم ایجاد شبکه های ملی و بین المللی از همه اندیشمندان و همه نهادهایی است که در این زمینه فعالیت کردند و این میتواند زمینه هم افزایی و اقناع علمی برای همگان ایجاد کند و این نشست مقدمه ای برای کارهای پیش رو است.»
گزارش: فهیمه خواجوند صالحی
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: