۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۲۴۶۶۲
pul kore hazinepool

یک مدیر اسبق بانکی می‌گوید که برای ارتقای جایگاه ایران در گروه اقدام مالی(FATF) باید منشا پول برای بانک‌ها شفاف شود. «احمد حاتمی‌یزد» درباره بیانیه اخیر گروه اقدام مالی در تداوم تعلیق اقدام‌های متقابل علیه ایران بدون قید بازه زمانی اظهار داشت: بهبود جایگاه ایران در این نهاد نیازمند یک تصمیم راهبردی و خردمندانه است؛ زیرا همه کشورها به جز ایران و کره شمالی با این نهاد همکاری دارند.


به گزارش عطنا، روزنامه آفتاب اقتصادی در گزارشی که روز شنبه 10 تیر منتشر کرده به بررسی علل ارتقاء ایران در fatf پرداخته است که در ادامه با هم می خوانیم.


وی افزود: یک سنت قدیمی‌میان ایرانیان مبنی بر اینکه دوست ندارند کسی از کسب و کار آنها مطلع شود، سبب شده تا بخشی از فعالیت‌ها و درآمدهای اقتصادی در کشور شفاف نباشد و حتی برخی آمارهای غیررسمی‌از سهم یک سومی‌تجارت زیرزمینی و غیرشفاف در اقتصاد ایران خبر می‌دهند.این کارشناس بانکی ادامه داد: در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی از ثبت همه فعالیت‌ها و درآمدهای خود با هدف فرار مالیاتی در دفاتر حسابداری خودداری می‌کنند که در کشورهای پیشرفته هر نوع درآمدی از جمله هبه، دستمزد و نظایر آن باید در این دفاتر ثبت شود وگرنه پول سیاه تلقی می‌شود که جرایم سنگینی را به دنبال دارد.حاتمی‌یزد تاکید کرد: منظور از اجرای توصیه‌های گروه اقدام مالی این نیست که به این نهاد گزارش دهیم که چه مقرراتی را برای جرم‌انگاری پول‌شویی و تامین مالی تروریسم تصویب کرده ایم، بلکه باید جابه‌جایی پول را در کشور شفاف کنیم.


باید نظام بانکی به شیوه‌ای عمل کند که منشا هر پولی که در کشور جا به جا می‌شود، مشخص باشد و بانک بداند این درآمد از چه منبعی کسب شده و مقصد آن کجاست.این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه اعلام نکردن اطلاعات مربوط به کسب پول به مراجع ذی‌ربط به بخشی از فرهنگ اقتصادی مردم تبدیل شده است، گفت: باید مقررات مربوط به قوانین مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم تهیه و به طور کامل اجرا شود.حاتمی‌یزد به اقدام‌های بانک مرکزی برای استقرار شفافیت در عملکرد نظام بانکی اشاره کرد و گفت: تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS از جمله گام‌هایی بود که برای شفافیت در نظام بانکی برداشته شد.وی افزود: خروج دارایی‌های موهوم از ترازنامه بانک‌ها از اقدام‌های اثرگذاری است که می‌تواند شفافیت را به نظام بانکی بازگرداند زیرا اگر این شفافیت وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌های خارجی با ایران همکاری داشته باشد.


این کارشناس بانکی در عین حال شفافیت در عملکرد نظام بانکی را بخش کوچکی از مقررات گروه اقدام مالی برشمرد و گفت: ماهیت اصلی توصیه‌های این نهاد، کنترل منشاء پول و مالک آن است. حاتمی‌یزد با تاکید براینکه باید برای بانک روشن باشد که صاحب حساب و مالک پول کیست، گفت: در شرایطی که سهام شرکت‌ها در ایران به شکل «تو در تو» باشد و بانک نتواند مالک واقعی را شناسایی کند، نمی‌توان گفت که مقررات مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم اجرایی شده است.



گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) در نشست اخیر خود در والنسیای اسپانیا اعلام کرد که با توجه به پای‌بندی ایران به تعهدات خود برای شفاف‌سازی نظام پولی و بانکی، همچنان اقدام‌های تنبیهی علیه کشورمان را به حالت تعلیق نگه دارد. این گروه تیر ماه پارسال و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام‌های ایران در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام‌های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرده بود.در بیانیه جدید این گروه که بامداد شنبه (سوم تیر) منتشر شد، هرچند هنوز سطح همکاری ایران با آن به سطح کشورهای همکار بهبود نیافت، اما مدت زمان مشخصی برای تعلیق اقدام‌های متقابل اعضا علیه ایران اعلام نشده که خود گام مثبتی در تعامل ایران با نظام بانکی بین‌الملل به شمار می‌آید.


 با این رای، تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا برای ارائه تصویری منفی از کشورمان ناکام ماند؛ آنها قصد داشتند با لابی سنگین اقدامات تقابلی علیه ایران از سر گرفته شود.همچنین با حذف قید زمان که با همکاری و تلاش دستگاه دیپلماسی کشورمان و دستگاه‌های اقتصادی مرتبط اعم از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی حاصل شد، نظام تنبیهی FATF علیه ایران خنثی شد. نکته قابل تامل دیگر بیانیه FATF این است که این گروه مالی اقدام‌های ایران در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را تایید و از تعامل خوب ایران تشکر کرده است. گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه هفت شکل گرفت و یک گروه بین دولتی است که هدف توسعه و پیشرفت واکنش بین‌المللی نسبت به پول‌شویی را دنبال می‌کند.


پس از واقعه یازدهم سپتامبر 2001 میلادی، مسئله تامین مالی تروریسم به عنوان مسیری تازه برای این سازمان مطرح و این موضوع به عنوان یک ماموریت جدید به آنها محول شد.به گزارش ایرنا، در سال 2008، مسئله تامین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای و تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی و اتمی‌به عنوان دیگر ماموریت‌های این گروه در فهرست کارشناسی‌های FATF قرار گرفت.


 بنابراین کارکرد کنونی آن، وضع استانداردهایی برای مقابله با پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی‌است که سلامت نظام مالی را تهدید می‌کند. گروه ویژه اقدام مالی تلاش می‌کند، اجرای این استانداردها در کشورها را افزایش دهد و همکاری بین‌المللی برای مبارزه با سوء‌استفاده از بنگاه‌های اقتصادی و نظام مالی و ارتکاب جرایم یادشده را تشویق کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار