۰۸ اسفند ۱۳۹۶ ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۷۴۵۹۹
hamywsh-omid-ejtemaei-49-864x576

دبیر همایش ملی امید اجتماعی در سخنان خود از بسیاری از دانشگاهیان و روشنفکران انتقاد کرد و یادآور شد: حرف آنها این بوده است که در چه زمانی و در چه شرایطی می‌خواهید حرف از امید اجتماعی بزنید. پاسخ بنده به این افراد این است، اگر ما در دایره بسته روشنفکری آکادمی بمانیم کاری از پیش نمی‌بریم و باید به خارج از حوزه دانشگاه و به میان جامعه برویم.


به گزارش عطنا، همایش«امید اجتماعی در ایران» به همت موسسه رحمان با همکاری دانشگاه علامه‌طباطبائی و نهادهای علمی، پژوهشی و مدنی، با محوریت «چیستی مفهوم و دستاوردهای نظری در حوزه امید اجتماعی»، «وضعیت امید اجتماعی در ایران»، «سبب‌شناسی امید اجتماعی و آثار و پیامدهای آن» و «راهکارهای ارتقای امید اجتماعی» در روزهای دوشنبه، 7 اسفند و سه‌شنبه، 8 اسفند از ساعت 10 تا 19 در سه قسمت تخصصی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


مصطفی معین، رئیس همایش امید اجتماعی، هادی خانیکی، دبیر همایش، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، مصطفی ملکیان، فیلسوف و استاد دانشگاه، سارا شریعتی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و محمدمهدی اردبیلی، مدرس فلسفه در این همایش به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه در روز نخست و مراسم افتتاحیه این همایش حضور داشتند.


شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، محمدامین قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، محمدجواد غلامرضاکاشی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، حسین پاینده، استاد نظریه و نقد ادبی، بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه و نعمت‌الله فاضلی، استاد انسان‌شناسی و فرهنگ نیز در روز دوم و مراسم اختتامیه این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.


هادی خانیکی در ابتدای مراسم افتتاحیه در سخنانی ضمن خیر مقدم به استادان، دانشجویان، منتقدان حاضر گفت: اندیشه برگزاری این همایش در اسفندماه سال 1395 به مناسبت دهمین سالگرد موسسه علمی «رحمان» رقم خورد و در خرداد ماه سال جاری، نخستین شورای برنامه‌ریزی با حضور 15 تن از استادان، محققان و کارشناسان برجسته حوزه های مختلف اجتماعی تشکیل شد


وی ادامه داد: گروه اجرایی این هماش متشکل از 17تن از جوانان فعال و خوش‌فکر است که سامان دادن این همایش را برعهده گرفتند.


خانیکی برگزاری چنین همایشی را  مرهون اعتماد و اتکا به جوانان دانست که با عشق، علاقه، انگیزه و اندیشه این نشست را تا این مرحله پیش بردند.


دبیر همایش ملی امید اجتماعی با تاکید بر اینکه این نشست از معیارها و موازین علمی برخوردار است، اظهار کرد: در عین حال، ما خود را به بروکراسی علمی و دسته‌بندی‌های آکادمیک که  در فرآیند کار علمی رخ می‌دهد، مقید نمی‌دانیم. به عبارت دیگر، علاوه بر نشست علمی، هدف‌گیری اجتماعی را هم دنبال می‌کنیم.


مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه خود را عضو کوچک خانواده علمی موسسه «رحمان» می داند، افزود: برگزارکنندگان این نشست ترکیبی از 21 نهاد هستند که در میان این نهادها، انجمن علمی دو دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران و چندین دستگاه اجرایی برگزاری این نشست‌ها عهده‌دار هستند.


خانیکی در ادامه گفت: جا دارد از موسسات و نهادهای مدنی که در کنار ما پیش‌رو بودند مثل «بنیاد کارآفرینی زنان و جوانان»، «موسسه احیای بلوغ جوانان»، «موسسه حامیان فردا»، «انجمن علمی رفاه اجتماعی» و غیره که همکاری ویژه‌ای با ما داشتند، تشکر ویژه‌ای داشته باشم.


این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی مسئله‌ای خاص مثل «امید اجتماعی» موضوع کار قرار می گیرد کار قدری دشوار می شود؛ نکته اصلی در این است که ما از چه منظری به مسئله «امید اجتماعی» می پردازیم. آیا هدف ما این است که به گونه‌ای بخواهیم از باب نصحیت و گفتار درمانی، جامعه آسیب‌دیده را ترمیم روانی و اجتماعی کنیم؟ و آیا می‌خواهیم تصویر بی‌مسئله‌ای را از جامعه ایرانی ارائه دهیم؟ یا به دنبال چه چیزی هستیم.



انتقال از حوزه آکادمی به حوزه عمل



دبیر همایش ملی امید اجتماعی در سخنان خود از بسیاری از دانشگاهیان و روشنفکران انتقاد کرد و یادآور شد: حرف آنها این بوده است که در چه زمانی و در چه شرایطی می‌خواهید حرف از امید اجتماعی بزنید. پاسخ بنده به این افراد این است، اگر ما در دایره بسته روشنفکری آکادمی بمانیم کاری از پیش نمی‌بریم و باید به خارج از حوزه دانشگاه و به میان جامعه برویم.


وی با تاکید بر اینکه نا امیدی محصول سردرگمی و پیدا نکردن راه است، گفت: برای اولین بار در یک نشست علمی، انجمن مطالعات فرهنگی یک نوآوری خاص را انجام داد؛ این انجمن چند تن از دانشگاهیان را در کنار چند تن دیگر از فعالان جامعه مدنی قرار داد و این کار نوآوری بود، چرا که ما از دایره بسته آکادمی خارج می کند و به عبارتی نظر و عمل را در کنار هم قرار داد.


خانیکی با اظهار خرسندی از استقبال خوب از این مسئله، در ادامه محورهای این نشست توضیح داد و گفت: چهار موضوع محور اصلی این نشست است؛


 ا- چیستیِ مفهوم و دست‌آوردهای نظری در حوزه امید اجتماعی


2- وضعیت امید اجتماعی در ایران


 3- سبب شناسی امید اجتماعی و آثار و پیامدهای آن


 4- راهکارهای ارتقای امید اجتماعی.


وی ادامه داد: به تناسب همین چهارموضوع، چهار پنل در این نشست پیش‌بینی شده است که نویسندگان مقالات  و سخنرانان به آن خواهند پرداخت.


دبیر همایش ملی امید اجتماعی تصریح کرد: برای اینکه نشست‌ها تبدیل به گفتار صرف نشود، یک فیلم مستند در زمینه امید اجتماعی و زندگی روزمره ساخته شده است که اکران می شود. فیلم مستند دیگری در مورد نخبگان و امید اجتماعی پخش می‌شود و سعی ما این است که ماحصل هر نشست در روز اختتامیه به صورت یک بیانیه مشترک ارائه شود.


استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: هدف همایش ملی «امید اجتماعی در ایران»، این است که امید یا نامیدی اجتماعی را از دایره پروپزال به دایره طرح مسئله  و مسائلی برای اندیشیدن تبدیل کند و امکانی فراهم شد که همه در آن مشارکت کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار