۰۷ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۲۱۴۰
neshast-takhasosi-resane03

ویژه‌برنامه هفته پژوهش دانشکده فارس با حضور علی اصغر کیا،‌ مدیر گروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی، مسئولان، استادان و دانشجویان دانشکده برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، علی‌اصغر کیا، مدیر گروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با تقدیر از نشست‌های تخصصی دانشکده رسانه فارس گفت: دانشکده رسانه فارس با برگزاری نشست‌ها و میزگردها، رابطه خود را با دانشجویان، مراکز اجرایی و رسانه‌ای از جهت کاربردی گسترش داده، که قابل تقدیر است.


وی افزود: برای افزایش بهره‌وری باید فاصله میان مراکز اجرایی و دانشگاه‌ها کمتر شود و این مراکز با یکدیگر هماهنگ شوند،‌ مراکز اجرایی و رسانه‌ای در بعد تجربی موفق‌تر هستند و باید این تجربه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.


کیا ادامه داد: دانشگاه‌ها صرفا به آموزش نظری می‌پردازند و کمتر به جنبه کاربردی توجه می‌کنند که یکی از علل این معضل عدم همکاری نزدیک بین سازمان‌های اجرایی و دانشگاه است که دانشکده رسانه با پشتوانه خبرگزاری فارس، با برگزاری نشست‌ها، فراهم کردن امکان انتشار اخبار در یک محیط کاملا حرفه‌ای و به‌روز، سعی در پر کردن این خلاء دارد.



neshast-takhasosi-resane01



مدیر گروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه تعدد مراکز آموزشی یکی از مشکلاتی است که در حیطه خبرنگاری با آن روبه‌رو هستیم، گفت: با توجه به گسترشی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پیدا کرده است؛ رشته روزنامه‌نگاری، خبرنگاری و ارتباطات نیز از جنبه کمی توسعه پیدا نموده، اما با توجه به اینکه گسترش کمی همیشه حفظ کیفیت‌ها را به دنبال ندارد، این امر باعث شده است جنبه کیفی کاهش پیدا کند و کار پژوهشی به فراموشی سپرده شود.


کیا بی‌انگیزگی دانشجویان را به نحوه پذیرش دانشجویان مرتبط دانست و اظهار داشت:  اینکه 10 تا 15درصد ورودی هر دوره در رشته روزنامه‌نگاری و خبرنگاری جذب مراکز می‌شوند و بقیه علاقه‌مند نیستند، به مراحل جذب ما برمی‌گردد. یعنی اگر ما گزینش کنیم و مصاحبه کنیم و افراد با انگیزه و با علاقه را انتخاب کنیم که حداقل ویژگی‌های فردی لازم و ویژگی‌های مهارتی لازم را داشته باشند قطعا خروجی موفق‌تری خواهیم داشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مدرک گرایی را یکی دیگر از علل افت کیفیت و بهره‌وری آموزش خواند و تصریح کرد: با این رویکرد دانشجویان بدون انگیزه، وارد مراکز آموزشی شدند و این باعث شد که روند آموزشی کشور با مشکل مواجه شود و به یکباره تعداد مراکز آموزشی ما افزایش پیدا کند.




لزوم تغییر سرفصل‌های دروس رشته ارتباطات


کیا با تأکید بر لزوم هماهنگی مراکز آموزشی عرصه ارتباطات گفت: این مراکز باید با یکدیگر یکسان و هماهنگ شوند و منابع و سرفصلهای دروس به روز شود؛ این هم کار یک فرد و یک گروه نیست و همه باید کمک کنند که کیفیت درس‌ها و منابع آموزشی ارتقا پیدا کند. پیشنهادات انجمن‌های علمی دانشجویی در ارزیابی اساتید و در تبیین سرفصل دروس نیز به این موضوع بسیار کمک خواهد کرد.


این پژوهشگر عرصه رسانه ضمن تأکید بر بازنگری دروس و افزودن گرایش‌های جدید، ‌گفت: ما باید اصول خاصی که در برخی از کشورها از جمله کشورهای مسلمان استفاده می‌شود را به کار بگیریم و سعی کنیم در کنار تکنیک‌های غربی از آموزه‌های دینی و اسلامی هم در سرفصل دروس استفاده کنیم.




ضرورت توجه به روزنامه‌نگاری تخصصی


علی‌اصغر کیا با اشاره به مشکلات عرصه روزنامه‌نگاری و بیان اینکه ما در روزنامه‌نگاری تخصصی و حرفه‌ای نیز مشکل داریم ادامه داد: به عنوان مثال دانشگاه شیراز پیشنهاد آموزش روزنامه‌نگاری تخصصی به پزشکان و پیراپزشکان را ارائه کرده است. این یعنی باید به روزنامه‌نگاری تخصصی هم توجه کنیم در حوزه‌های تخصصی از قبیل اقتصاد، نفت و گاز نیاز به خبرنگار متخصص داریم که بتواند تحلیلها و گزارشهای تخصصی ارائه دهد.


وی در ادامه گفت: مهمترین ضعف خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی نداشتن تسلط کامل به زبان‌هاست؛ عربی، انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی و .. این بحث باید در آموزش‌ها جدی گرفته شود. یک بخشی از این مشکل به سیستم غلط آموزش زبان ما برمی‌گردد.


وی افزود: اگر نظام آموزشی و پژوهشی را با هم ببینیم و اصلاح کنیم قطعا می‌تواند به بهبود کیفیت دانشگاه ما و ارتقا سطح آنها کمک کند.


کیا تصریح کرد: تقریبا 40 واحد تخصصی رشته روزنامه‌نگاری با خیلی از سرفصل‌های دانشگاه‌های معتبر دنیا یکی است، پس ملاک‌ها و شاخص‌ها تقریبا یکی است اما اینکه ما چگونه آموزش دهیم که دانشجو مسلط شود، مهم است.


وی اظهار داشت: روزنامه‌نگاری یک ابزار برای دفاع از حقوق خود و انسان‌های دیگر است. چه زمانی شما می‌توانید به خوبی از این حقوق دفاع کنید؟ زمانی که بر آنها مسلط باشید. بنابراین مهمترین کار برای یک روزنامه‌نگار حفظ و تقویت ارزش‌ها، مخصوصا ارزش‌های دینی، ایرانی و اسلامی است که با اصلاح آن سرفصل‌ها می‌توانیم تا حدی آن را تحقق بخشیم.


کیا تأکید کرد: برای رسیدن به این مهم باید بین دانشگاه علامه و دانشکده فارس و حتی دانشکده خبر همکاری‌هایی در قالب نشست، همکاری‌های مشترک و پروژه‌های مشترک وجود داشته باشد. ما باید زمینه همکاری مشترک را فراهم کنیم و دانشجوها و اساتید بتوانند با هم کار کنند که قطعا می‌تواند ثمره بیشتری هم داشته باشد.


مدیر گروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی گفت: کسی که خبرنگار و روزنامه‌نگار می‌شود باید سیاست بداند، مدیریت بداند، روانشناسی و جامعه‌شناسی بداند، باید بر شرایط روز مسلط باشد. آن موقع است که می‌تواند از تکنیک روزنامه‌نگاری استفاده کند و منافع ملی کشور را حفظ کند و به جامعه‌اش خدمت کند.


وی با اشاره به وضعیت بودجه تحقیق و پژوهش دانشگاه‌ها تصریح کرد: متأسفانه بودجه پژوهشی عادلانه توزیع نمی‌شود دانشگاه‌ها از بودجه پژوهشی سهم کمی دارند، اما دانشجو می‌بایست درست درس بخواند، درست فکر کند و درست از تکنیک‌ها استفاده کند و یک محقق در زندگی خود باشد، این یعنی آغاز زمینه پژوهشی، که خیلی هم هزینه به دنبال ندارد.


کیا افزود: از یک طرف بی‌توجهی به ارزش‌ها و خلاقیت خودمان و از طرف دیگر دلالی و واسطه‌گری که در حوزه پژوهش اتفاق افتاده است، شرایط را برای سوء استفاده‌هایی از قبیل رانت و تغییر اولویت‌ها هموار کرده است. تغییر نظام پژوهشی کشور راه حل مشکل است که باید اتفاق بیفتد تا زمینه فساد در طرح‌های پژوهشی از بین برود.


همچنین در این نشست فاطمه نوری‌راد، مدیر گروه ارتباطات دانشکده رسانه فارس نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشکده پرداخت. وی انتشار نشریه رهیافت‌های رسانه‌ای، بازنگری در سرفصل‌های رشته‌های دانشکده و برگزاری نشست‌های تخصصی را از جمله این فعالیت‌ها دانست.


در ابتدای این نشست نیز مجید مرادی، معاون آموزش دانشکده ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک هفته پژوهش به بیان اهمیت و اهداف برگزاری هفته پژوهش پرداخت و گفت: یکی از دلایل و اهداف نام‌گذاری هفته پژوهش، شناسایی و فراهم کردن فضای همکاری برای پژوهشگران است که دانشکده رسانه فارس این آمادگی را دارد با دانشجویان و استادان محترم در قالب پروژه‌های مشخص در حوزه رسانه همکاری کند.


در پایان مراسم نیز از دکتر احمد امین فرد به عنوان استاد پژوهشگر و مهدی سعیدی دانشجوی پژوهشگر دانشکده رسانه فارس تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار