۱۸ آبان ۱۳۹۵ ۰۴:۴۹
کد خبر: ۵۵۲۶۱
forghani-azarbayjan-25

افلاطون آماشوف، نماینده مجلس آذربایجان و رئیس شورای مطبوعات این کشور صبح دوشنبه هفدهم آبان‌ماه از دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کرد.


به گزارش عطنا، آماشوف در دیدار با رئیس و معاونان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امروز در کشور آذربایجان، دولت نظارتی بر مطبوعات و رسانه‌ها ندارد.




تأسیس روزنامه یا رسانه در آذربایجان نیاز به مراحل طولانی و پیچیده ندارد


وی با اشاره به اینکه از سال 2003 شورای مطبوعات در کشور آذربایجان تشکیل شد، افزود: این شورا با رای روزنامه‌نگاران و هر چهار سال یک‌بار انتخاب می‌شود و وظیفه اصلی آن رسیدگی به امور روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است.


forghani-azarbayjan-22


آماشوف، ارتباط مستمر با روزنامه‌نگاران و رسیدگی به مشکلات آنها، ارائه لوایح و طرح‌های قانونی به مجلس، رسیدگی به شکایات مردم از مطبوعات و رسیدگی به تخلفات اخلاقی این صنف را از جمله وظایف شورای مطبوعات آذربایجان برشمرد.


این نماینده مجلس آذربایجان افزود: تأسیس روزنامه یا رسانه در آذربایجان نیاز به مراحل طولانی و پیچیده ندارد و صرفا با ارائه درخواست ظرف مدت هفت روز به تقاضاها رسیدگی می‌شود؛ و در صورت عدم پاسخگویی آن نشریه یا رسانه می‌تواند منتشر شده و فعالیت خود را آغاز کند.




شبکه‌های تلویزیونی آذربایجان اکثرا خصوصی هستند  


وی با بیان اینکه 85 درصد مردم آذربایجان به اینترنت دسترسی دارند، گفت: از 10 میلیون نفر جمعیت آذربایجان یک میلیون و 500 هزار نفر عضو شبکه اجتماعی فیس‌بوک هستند.


وی درمورد وضعیت رسانه‌ها و مطبوعات در کشور آذربایجان، بیان کرد: 40 روزنامه روزانه، 100 عنوان هفته‌نامه، 100 عنوان مجله، 10 شبکه عمومی و 17 شبکه تلویزیون استانی در آذربایجان فعال هستند.


آماشوف یادآور شد: از 10 شبکه تلویزیونی در کشور آذربایجان، فقط سهام نصف یکی از شبکه‌های آن متعلق به دولت بوده و بقیه خصوصی هستند.




کشورهای اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی نیاز به همکاری‌های مشترک دارند


وی با اشاره به اینکه رشته روزنامه‌نگاری در 10 دانشگاه کشور آذربایجان تدریس می‌شود، گفت: از چند سال قبل در این رشته برای دانشجویان متقاضی علاوه بر آزمون ورودی، مصاحبه در نظر گرفته شده و کسانی که نمره قبولی در مصاحبه را کسب کنند، پذیرش می‌شوند.


رئیس شورای مطبوعات آذربایجان اظهار امیدواری کرد که دانشگاه‌ها و مطبوعات دو کشور ارتباط بیشتری با هم برقرار کرده و در رشته‌های مختلف بخصوص علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری تبادل دانشجو داشته باشند.


آماشوف خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی نیاز به همکاری‌های مشترک و رسانه‌های قدرتمند دارند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این دیدار، دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه را قدیمی‌ترین مرکز آموزش روزنامه‌نگاری در ایران دانست و گفت: در حال حاضر در این دانشکده سه رشته روزنامه نگاری، روابط عمومی و مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود.




ایران دارای تاریخ 180 ساله در زمینه مطبوعات است


دکتر محمدمهدی فرقانی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته‌های روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه و علوم ارتباطات اجتماعی را داریم، افزود: در مقطع دکتری نیز رشته علوم ارتباطات تدریس می‌شود.


forghani-azarbayjan-26

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان دانشکده در مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری مشغول به کار هستند، اظهار کرد: یک هزار دانشجو در مقاطع مختلف در دانشکده مشغول به تحصیل هستند.




دکتر فرقانی به دکتر معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران که هویت آموزش روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات در کشور است، اشاره کرد و یادآور شد: مجسمه‌ای در محل ورودی دانشکده و اتاقی مجزا برای دکتر معمتدنژاد در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در نظر گرفته شده است تا ضمن پاسداشت ارزش‌های این استاد عالی‌مقام و با اخلاق، ویژگی‌های او به نسل‌های بعد منتقل شود.



دکتر فرقانی با بیان اینکه حدود 80 درصد از دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات را دختران تشکیل می‌دهند، افزود: در رسانه‌ها و مطبوعات ایران نیز وضع همینطور است و بیشتر خبرنگاران خانم هستند. آماشوف نیز با اشاره به صحبت‌های دکتر فرقانی، تأکیدکردند که در کشور آذربایجان نیز تقریبا همین نسبت بین بانوان و آقایان مشغول به تحصیل و فعالیت در رشته‌های خبری برقرار است.


وی افزود: ما دارای تاریخ 180 ساله در زمینه مطبوعات هستیم و انجمن‌های متعددی نیز در زمینه روزنامه‌نگاری داریم.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: اولین روزنامه در ایران 180 سال پیش به نام کاغذ اخبار در زمان ناصرالدین شاه قاجار و دومین روزنامه ایران، توسط امیرکبیر به اسم روزنامه وقایع اتفاقیه تأسیس شد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بالای 100 روزنامه روزانه در ایران منتشر می‌‌شود، گفت: نزدیک به 3 هزار نشریه در حال انتشار داریم.




بیشترین استقبال دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه از دانشکده علوم ارتباطات و رشته روزنامه‌نگاری است


دکتر فرقانی تنها دانشکده دولتی در زمینه آموزش روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و ارتباطات را دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد و افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1362 و بعد از انقلاب فرهنگی در ایران از تجمیع چندین دانشکده و مدرسه عالی مستقل شکل گرفت.


وی دانشگاه علامه طباطبائی را تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور با 17 هزار دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای تجهیزات مناسب بخصوص خوابگاه‌های استاندارد بوده که تقریباً تمام دانشجویان غیرتهرانی را تحت پوشش قرار داده است.


عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه بیشتر در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مشغول به فعالیت می‌شوند، گفت: آموزش‌های ما بیشتر معطوف به روزنامه‌نگاری بوده و تمرکز ما در این زمینه است.


forghani-azarbayjan-20


دکتر فرقانی با بیان اینکه بیشترین استقبال دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبائی از دانشکده علوم ارتباطات و رشته روزنامه‌نگاری است، افزود: دانشکده علوم ارتباطات بیشترین دانشجوی خارجی را در میان دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی دارد که از کشور‌های عراق، افغانستان، سوریه، تاجیکستان، آذربایجان و برخی کشورهای دیگر هستند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان خارجی به خصوص عرب‌زبانان این دانشکده، با شبکه‌های تلویزیونی صداو سیما همکاری داشته و به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کنند.




از پذیرش دانشجویان آذربایجانی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی استقبال می‌کنیم


وی با اشاره به اینکه ما از پذیرش دانشجویان آذربایجانی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی استقبال می‌کنیم، افزود: دو کشور ایران و آذربایجان در زمینه‌های فرهنگی، دینی و تاریخی دارای همبستگی‌های زیادی هستند.

دکتر فرقانی به دکتر معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران که هویت آموزش روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات در کشور است، اشاره کرد و یادآور شد: مجسمه‌ای در محل ورودی دانشکده و اتاقی مجزا برای دکتر معمتدنژاد در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در نظر گرفته شده است تا ضمن پاسداشت ارزش‌های این استاد عالی‌مقام و با اخلاق، ویژگی‌های او به نسل‌های بعد منتقل شود.


در این بازدید، آماشوف با یکی از دانشجویان آذری که در رشته روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات، مشغول به تحصیل است، دیدار کرد و از وضعیت تحصیلی وی اظهار رضایت کرد.


گفتنی است، آماشوف با همراهی دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از بخش‌های مختلف دانشکده، شامل اتاق گفت‌و‌گو، بخش مخصوص دانشجویان دوره دکتری، اتاق دکتر معتمد‌نژاد و تندیس وی، کلاس‌های درس و سایت خبری عطنا بازدید کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار