۲۵ مهر ۱۴۰۳ ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۰۵۶۸۶

عطنا - به  مناسبت هفته جهانی بهداشت روان، دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری مرکز بهداشت و درمان این واحد آموزشی  روز سه شنبه ۲۴ مهرماه از ساعت ۹ الی ۱۲ کارگاه "بهداشت روان در محیط کار" را به صورت مجازی برگزار کرد.

این کارگاه با  حضور و سخنرانی "دکتر شجاع احمدوند "؛ سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی، "دکتر مهدی واحدی "معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، "دکتر مهدی وجدانی همت "؛ مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، "دکتر حسین پور شهریار "؛ دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، " دکتر جواد خدادای "؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، "دکتر مرضیه محمدی " ؛مدرس دانشگاه علامه طباطبایی  و کارمندان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از اساتید  دانشگاه شهید بهشتی به دعوت دانشگاه علامه طباطبایی  برگزار گردید.  

در ابتدای جلسه دکتر شجاع احمدوند سرپرست دانشگاه؛ ضمن خیر مقدم به مدعوین در مورد چگونگی روابط خوب با دیگران، چگونگی تعامل با دوستان و همکاران جهت آرامش شخصی و بهره مند شدن از مزایای آن و در پایان در مورد نحوه شناسایی و بهره مندی بهینه از توانمندهای فردی سخنرانی کرد.

فایل صوتی سخنرانی دکتر احمدوند

در ادامه جلسه دکتر مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی؛ نکاتی را در مورد رشد سازمانی و سرمایه انسانی سازمان ها و اهمیت توجه به سلامت روانی کارمندان، مسائل رفاهی، مادی و معنوی بیان کرد و افزود: دو سوی اثرگذار در بهداشت روان در محیط کار، کارکنان و کارمندان و سازمان هستند. کم توجهی به امنیت و ثبات شغلی باعث فرسودگی می شود. رعایت عدالت در محیط کاری در حوزه های مختلف و در انتصاب ها و به کارگیری ها، حمایت سازمان از نیرو و کارمند خود در شرایط اضطراری و حفظ حریم و حرمت کارکنان در محیط کاری نیز اهمیت شایانی دارد.

فایل صوتی سخنرانی دکتر واحدی

سپس دکتر حسین پورشهریار دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی؛ به بررسی موضوع روابط بین فردی در محیط کار پرداخت و گفت:  برخی افراد رابطه خوبی با خود دارند و برخی نیز خودسرزنش گر و انتقادگر هستند. رابطه با شغل و کارکنان هم ابعاد مختلف دارد. از جمله رابطه ما با افرادی که همکار هستند؛ رابطه آدمهایی که ما با آن‌ها در ارتباط هستیم. بعضی‌ها خیلی برای ما مهم و عزیز هستند مثل فرزند، همسر، والدین، خانواده، اما این افراد مهم زندگی هستند که ما رابطه خودمان را با آنها از طریق بار احساسی یا  بار عاطفی  به درجات مختلف میرسانیم.

وی افزود: به علت شرایط شغلی باید وقت زیادی را با همکاران سپری کنیم که شاید در خانواده این میزان وقت را نتوانیم بگذاریم. درگیری لفظی بین اعضای خانواده به علت محبتی که بین آنها وجود دارد قابل جبران است، ولی در رابطه با همکار با این قاعده نمی توانیم رفتار بکنیم و ممکن است درگیری با بخشش برطرف نشود. ولی به هر حال در اندازه سرمایه گذاری احساسی و عاطفی که روی انسان ها انجام می دهیم، تفاوت وجود دارد.

وی افزود: برخی همکاران ما رو‌ی کارشان اشراف ندارند و نمی‌توانند با همکاران ارتباط برقرار بکنند، یاممکن است مهارت کافی نداشته باشند.

فایل سخنرانی دکتر حسین پورشهریار

دکتر جواد خدادادی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ با موضوع فرسودگی شغلی (آسیب‌های محیط کار) به سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی یک خانواده بزرگ را دربر می گیرد و حتما در این جلسه کسانی هستند که نقش مدیریت را بر عهده دارند و بهتر است آنها این سوال را از خود بپرسند که : چقدر کارکنان یا همکارانم که در مجموعه من هستند دلشان برای من تنگ می‌شود؟

وی افزود: بحث دلزدگی فقط مختص به محیط کار نیست. ما می‌توانیم از زندگی زناشویی خود هم دلزده شویم. بچه‌ها می‌توانند از خانه یا مدرسه دلزده شوند. یک فرد می‌تواند از کشور خود و در نهایت زندگی در دنیا دلزده شود. افتخار هر مجموعه‌ای این است که نیروی انسانیش به آن احساس تعلق کند. همه ما کسانی را می‌شناسیم که ماشین و خانه‌های لوکس و گران قیمت دارند، اما پیوند بین اعضای خانواده آنها ضعیف است و اعضای خانواده نسبت به یکدیگر احساس تعلق ندارند و هرکس مشغول کار خود است. این یک مصیبت است. هرچقدر پیوند و تعلق ما نسبت به مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنیم زیاد باشد احساس فرسودگی حس نمی‌شود.

فایل صوتی سخنرانی دکتر خدادادی

دکتر مرضیه محمدی مدرس دانشگاه علامه طباطبایی هم در سخنان خود به موضوع بازیابی روانی کارمندان پرداخت و گفت: چگونه باید یک نقش اجتماعی معنادار داشته باشیم؟ هر آن چیزی که کمک کند بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم و زندگی ما را معنا دار می کند، در همین راستا است. اگر زندگی را یک طیف از ابعاد سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت معنوی و غیره بدانیم، توجه به اینها باعث می شود در بعد شخصی خود احساس امیدواری و خوشبختی داشته باشیم و بر اساس ارزش‌هایی که در جامعه‌مان پذیرفتنی است زندگی عادی و طبق اصول داشته باشیم، روابط اجتماعی عادی و فزاینده داشته باشیم که بتواند بهره وری و کیفیت زندگی ما را ارتقا دهد. 

وی افزود: اما در بعد اجتماعی، این رضایتمندی به چه معناست؟ در محیطی که در آن کار و زندگی می‌کنیم، باید تعاملات درستی داشته باشیم. براساس فرهنگ و سنتی که در آن زندگی می‌کنیم نقش درستی را ایفا کنیم. بازیابی یا احیای روانی به چه معناست؟ اگر روان انسان را به یک باتری تشبیه کنیم که به ما انرژی می‌دهد که بتوانیم زندگی خود را پیش ببریم، بازیابی روانی در تعریف عامیانه همان چیزی است که باعث حال خوب ما می‌شده و می خواهیم آن حال خوب از دست رفته را برگردانیم. روان مانند جسم در محیط کار خیلی درگیر است. 

این مدرس دانشگاه سپس به این سوال پاسخ داد که سلامت روان در محیط کار تحت چه شرایطی کاهش پیدا میکند؟ وی در پاسخ گفت: عوامل استرس زا در این زمینه دخیل هستند که عبارتند از صدا‌های مزاحم، مراجعانی که نوع کلام و برخورد درستی ندارند، مسائل خانوادگی حل نشده، ساعات کار طولانی، خستگی، روال های کاری واحد و تکراری، مشکلات جسمی حل نشده و امکانات فرسوده در اتاق کار. همه این‌ها بهزیستی ما را به خطر می‌اندازند یا در وضعیت ضعیف نگه می‌دارد و مشارکت ما را در سازمانی که در آن مشغول کار هستیم پایین می‌آورد.

وی راه های ارتقای سلامت روان خود را چنین برشمرد: از بین بردن عوامل فشار در محیط کار به وسیله ورزش، مرخصی، یادگیری مهارت حل مسئله، پیگیری برای بهبود مریضی‌های جسمی و جدایی روانی از محیط کار به وسیله: رها شدن از استرس‌های کاری، صحبت کردن با یک متخصص و انجام فعالیت‌های تفریحی.

وی توجه به سلامت خواب، ترک کردن اتاق کار در بازه‌های مشخص، تمرینات ذهن آگاهی و بازیابی روانی در محیط کار را نیز در این زمینه دخیل دانست. 

فایل سخنرانی دکتر محمدی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار