۲۴ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۲۸
کد خبر: ۳۰۵۶۸۱

عطنا - مسعود عالمی نیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با انتشار یادداشتی به بررسی ملاک کامیابی پرداخت.

وی در کانال شخصی خود در پیام‌رسان «بله» نوشت: یکی از کارکرد‌های مهم نظام تعلیم‌وتربیت تعریف صحیح ملاک کامیابی است. نوجوانان و جوانان اقدامات، رفتارها، هدفگذاری و انگیزه خود را با متر و خط‌کش ملاک کامیابی تعیین می‌کنند و انجام می‌دهند.

چند دهه‌ای است که موفقیت در رسانه‌ها و پس از آن در مدرسه و خانواده به عنوان ملاک کامیابی مطرح می‌شود و عموماً موفقیت به معنای شغل مناسب، درآمد خوب، کسب مقام و شهرت، پست مدیریتی و مانند آن نشان داده می‌شود. این‌ها خوب هستند، اما ملاک کامیابی نیستند، زیرا ابزار هستند، ابزاری برای یک هدف. آن هدف سعادت است.

ملاک صحیح کامیابی سعادت است و نه موفقیت. اگر این ملاک به درستی تعریف شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که افراد در آینده به سعادت نزدیک‌تر خواهند بود، اما اگر صحیح تعریف نشود، ممکن است موفقیت را به دست آورند، اما سعادتمند نمی‌شوند، چون یاد نگرفته‌اند که این ابزار را برای کدامین هدف استفاده کنند.

وقتی ملاک کامیابی سعادت باشد، آن وقت برای نوجوانان و جوانان اهداف تعریف و تبیین می‌شوند؛ اهدافی، چون تأثیرگذاری و ارائه خدمت مشخص به دیگران. در آن صورت مشخص می‌شود که این پول یا موقعیت مدیریتی باید صرف چه چیزی شود؟! اما وقتی ملاک کامیابی موفقیت باشد، تنها ابزار‌ها و رسیدن به آن‌ها تعریف و تبیین می‌شوند و افراد اهداف را گم می‌کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار