۱۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۵۶۶۷

عطنا -  نشست هم‌اندیشی با عنوان: "تحولات منطقه غرب آسیا، لبنان و غزه" با همکاری بسیج اساتید در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد. در این نشست که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد، اعضای دانشگاه علامه‌طباطبایی دیدگاه های خود را از حوادث اخیر در منطقه و کشور مورد بررسی قرار دادند.


شکست اسرائیل یعنی شکست آمریکا و خروج آن از منطقه

غزه یک زندان سرباز است

دکتر ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، در آغاز این نشست به ارتباط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: "رژیم صهیونیستی در حقیقت مجری طرح‌های آمریکا در منطقه است. مردم فلسطین، به عنوان صاحبان اصلی سرزمین فلسطین، بیش از هفتاد سال است که از سرزمین خود رانده شده‌اند. تصور رژیم صهیونیستی این بود که با استفاده از عملیات نظامی می‌تواند به این مسئله پایان دهد، اما آغاز عملیات طوفان الاقصی طی یک سال گذشته، این رژیم را هفتاد سال به عقب برگرداند."

او در ادامه بیان کرد: "اراده‌ی آمریکا این است که هرطور شده رژیم اسرائیل شکست نخورد؛ زیرا، شکست اسرائیل یعنی شکست آمریکا و خروج آن از منطقه. اخیرا نتانیاهو در صحبت‌هایش گفته است جنگ ما جنگ با حماس، حزب الله و... نیست، جنگ ما جنگ آخرالزمانی است. این یک ادبیات آخرالزمانی است. اینکه نتانیاهو جنگ را در قالب بحث ایدئولوژیک مطرح کند یک مسئله مهم است و این بعدی است از مسئله که دانشگاه‌ها باید به آن بپردازند."

دکتر فاتحی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: "ان شالله بتوانیم به عنوان بخشی از جامعه نخبگانی، در خصوص مسائل مسلمانان کمک کنیم و جامعه را نسبت به این رویداد‌ها آگاه نماییم."

ایمان و اراده؛ دو ويژگی نیروهای حزب الله

غزه یک زندان سرباز است

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در ادامه نشست با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم به بحث پرداخت و گفت: " در قرآن کریم چنین آمده که قُلْ لَنْ یُصِیبَنٰا إِلاّٰ مٰا کَتَبَ اَللّٰهُ لَنٰا هُوَ مَوْلاٰنٰا وَ عَلَى اَللّٰهِ فَلْیَتَوَکَّلِ اَلْمُؤْمِنُونَ. رهبر انقلاب در مورد راه مقاومت و دستاورد‌های حزب‌الله، به دو مولفه‌ی کلیدی اشاره دارند: ایمان و اراده. این دو ویژگی در افرادی که در حزب‌الله حضور دارند و این مسیر را ادامه می‌دهند به وضوح مشهود است. با استناد به تعابیری از شهیدان مقاومت و شخصیت‌های برجسته حزب‌الله، می‌توان دیدگاه توحیدی موجود در این آیه را در رفتار و اندیشه‌های آن‌ها نیز مشاهده کرد."

او همچنین به بازآرایی و بازطراحی نظم نوین جهانی اشاره کرد که جبهه مقاومت در آن نقش بسزایی دارد و بیان کرد: همان‌طور که حضرت آقا فرموده‌اند، با شهادت سید مقاومت، این جریان همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، تأکید اصلی ما باید بر تشکیل امت اسلامی و امت‌سازی باشد. جبهه مقاومت باید دارای یک دیوار دفاعی باشد و همگان موظفند که برای ساخت یک امت اسلامی، حضوری فعال در عرصه‌های جهانی داشته باشند." حجت‌الاسلام اکبری اقدم در پایان، بر ضرورت برگزاری این‌گونه نشست‌ها بین استادان و ایجاد جریان‌سازی در جامعه تأکید کرد.

دانشگاهیان را آگاه کنیم

غزه یک زندان سرباز است

دکترعبدالله معتمدی، رئیس پیشین دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع مقابله با رژیم صهیونیستی جزو آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی ایران بوده، گفت: "ما باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها بتوانیم ذهن و تفکر دانشجو‌ها را به این سمت سوق بدیم که چرا انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت دفاع می‌کند و این مسئله دارای اهمیت است."

غزه یک زندان سرباز است

غزه یک زندان سرباز است

دکتر سیدجلال دهقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در ادامه نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و با استناد به جمله‌ای که می‌گوید "غزه یک زندان سرباز است"، به ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی پرداخت و تأکید کرد که مسئله تنها جنگ غزه نیست؛ بلکه، جنگ بر سر نظم جدید جهانی و منطقه‌ای است. دکتر دهقانی تصریح کرد: "غزه و محور مقاومت به عنوان یکی از کانون‌های شکل‌گیری این نظم جدید، اهمیت زیادی دارند. "

وی افزود: "اگر جلوی متجاوزان را نگیریم، آن‌ها به پیشروی‌های خود ادامه خواهند داد. بنابر این، اگر کشور ما یا حماس اقداماتی انجام نمی‌دادند، شاهد وضعیت ناامنی نامطلوبی می‌بودیم. اما اکنون، در برابر عملیات‌هایی که شکل گرفته، باید هزینه‌ای را متقبل شویم که در برابر دستاورد‌های کسب‌شده، کاملاً منطقی و عاقلانه است. "

دکتر دهقانی در سخنان خود اشاره کرد: "نظمی جدید در حال شکل‌گیری است که در آن آمریکایی‌ها احساس می‌کنند به سمت افول پیش می‌روند و در عوض چین در حال ظهور است. برای همین، تلاش‌های آمریکایی‌ها بر موازنه‌سازی در برابر چین متمرکز شده است. یکی از مناطقی که آن‌ها باید مدیریت می‌کردند، خاورمیانه و آسیا بود. در این چارچوب، قرار بود با محوریت پیمان ابراهیم، موازنه‌ای از راه دور از طریق اسرائیل و کشور‌های عربی برقرار کنند. اما عملیات طوفان الاقصی، این نظم را دچار اختلال کرد. اکنون اسرائیل و آمریکا در تلاش‌اند تا این نظم را دوباره احیا کنند، در حالی که ایران نیز مصمم است تا نظمی جدید بر پایه محور مقاومت ایجاد کند. در این زمینه، یکی از اقداماتی که آمریکایی‌ها به قصد از بین بردن نظم شکل‌گرفته توسط ایران در منطقه انجام دادند، تضعیف بازو‌های قدرت ایران بود."

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: "یکی از مهم‌ترین پیامد‌های عملیات علیه اسرائیل، بازگرداندن مسئله فلسطین به کانون توجه به عنوان محور اصلی توجهات جهانی و منطقه‌ای بود. همچنین، شکست اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و خدشه‌دار شدن تصویر بازدارندگی و وجهه این رژیم از جمله پیامد‌های قابل توجه این عملیات‌ها به شمار می‌رود."

وی در پایان افزود: "برخلاف برداشت برخی افراد که معتقدند ما هزینه زیادی برای محور مقاومت پرداخته‌ایم، در واقع محور مقاومت در لبنان، غزه و یمن بیشتر برای امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران هزینه کرده است."

در ادامه این نشست اساتید دانشگاه علامه طباطبایی جوانب مختلف عملیات‌ کشور علیه اسرائیل و تحولاتی که در منطقه رخ داده است را تحلیل و بررسی کردند.

خبرنگار: زیلان نقشبندی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار