۲۵ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۵۶۸۴

عطنا - نشست «نقش برنامه ها و تولیدات رسانه ای سرگرمی محور در نبرد رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت»  چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، با حضور علیرضا حسینی پاکدهی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، اردشیر زابلی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه صدا وسیما، کاظم موذن، پژوهشگر علوم ارتباطات و دبیری میثم قمیشیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، از سوی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این نشست که با هدف بررسی نقش تولیدات رسانه ای سرگرمی محور در نبرد رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت صورت گرفت، دکتر اردشیر زابلی زاده بیان داشت: رژیم صهیونیستی با کمک هژمون رسانه ای غرب از شگردها و تکنیک های مختلفی استفاده می کند. بازوی جنگ نظامی برای آن ها، رسانه هایشان هستند. بدیهی است حوزه رسانه ای جبهه مقاومت به این اندازه با تجربه نیست. افراد رسانه ای اسرائیل، زمینه سازی مطالبات ناحق آن ها را انجام می دهند و برای نیت های پلید رژیم صهیونیستی زمینه سازی لازم را صورت می دهند.

وی عنوان داشت : در حال حاضر کاربرد سرگرمی و طنز در رسانه بیشتر شده است. در سابق، انتقال اطلاعات و اخبار در یک فضای جدی بوده است و رسانه های غربی در شروع کارشان به صورت رسمی و جدی به انجام وظایف خود می پرداختند و اما در حال حاضر در ساختارهایشان تغییراتی ایجاد کردند و به سمتی رفته اند که اخبار جدی و رسمی را در قالب طنز و سرگرمی منعکس کنند.

این استاد دانشگاه صداوسیما ابراز داشت: دریافت اطلاعات منحصرا با شیوه های خبری و رسمی اثرگذاری کمی پیدا کرده است و قالب ها و گونه های مختلفی بوجود آمده اند تا نگاه مد نظر را به مخاطب تزریق کنند. مباحث جدی خبری در سبک های طنز و سرگرمی بیان می شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود : ما در برابر یک جریان رسانه ای قوی و باسابقه و با دانش قرار داریم و اگر بخواهیم به رزمندگان جبهه مقاومت کمکی بکنیم باید بحث رسانه را جدی بگیریم. رژیم صهیونیستی بعد از 7 اکتبر، جنگ رسانه ای را در فضای مجازی شروع کرد و به مرور تولیدات رسانه ای سرگرمی محور را به کار گرفت. سیاست های رسانه ای هژمون غرب به نحوی است که بر روی رسانه های مجازی و کوچک بیش از رسانه های اصلی سرمایه گذاری می کنند.

زابلی زاده عنوان داشت : در مورد اثرگذاری این رسانه های غربی بر مردم نباید نگاه بدبینانه داشته باشیم و تاثیرگذاری آن ها چندان زیاد نبوده است اما سیاستمداران ما باید این قضیه را جدی بگیرند و از تمام دانش و شگردهای رسانه ای بهره ببرند و واقعیات را منتقل کنند. نقش گونه های مختلف انتقال پیام و تولیدات رسانه ای سرگرمی محور باید بررسی گردد تا ما نیز همچون دشمن از آن بهره مناسبی ببریم.

دکتر علیرضا حسینی پاکدهی نیز در ادامه نشست بیان داشت: باید به موضوع بحث به صورت کلی تر و بنیادی تر بنگریم. ما نباید نگاه ابزاری به مخاطب داشته باشیم و به ریشه یابی علل کاهش مخاطب رسانه های اصلی خود بپردازیم. وی افزود: رسانه های غربی در ابتدا به وسیله برنامه های جدی و رسمی خود موفق شدند که مخاطب را جذب کنند و پس از آن به دنبال بهره گیری از تولیدات رسانه ای سرگرمی محور رفتند. تناسب بین رسانه اصلی و رسانه های سرگرمی محور و زمان بهره گیری از این دو و همچنین نوع سرگرمی و لذت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در غرب، سرگرمی و تفریح مکمل رسانه های اصلیشان بوده است و برای مخاطب جذابیت ایجاد کرده است. در آنجا، خبرها به موقع در اختیار مخاطب قرار داده می شود و در کنار آن، تحلیل و تفسیر و دعوت از صاحبنظران صورت میگیرد که ما در آن نقص داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز داشت: ما متاسفانه سالیان زیادی است که ساختارهایمان را در اختیار تولیدات رسانه ای غرب قرار داده ایم و تولیدات آن ها را پخش کرده ایم و نسل های مان با این تولیدات پرورش یافته اند و اکنون نیز تولیدات سرگرمی محور و طنز سطح پایینی ارائه می دهیم.

حسینی پاکدهی افزود : سازمان و جامعه با یکدیگر در ارتباط هستند و سازمان باید به جامعه بهای کافی را بدهد. حمایت از علم و دانشگاه باید صورت پذیرد تا کارهای علمی فاخر انجام شود و همچنین باید به تولیدات علمی انجام شده نیز بهای کافی داده شود و از آن ها استفاده گردد.

دکتر کاظم موذن نیز در ادامه نشست بیان داشت:  این یک واقعیت اجتماعی است که تفکیک و تمایز قائل شدن بین رسانه های اصلی و جدی و رسانه های سرگرمی محور در میان نخبگان و تحلیلگران وجود دارد اما عوام و مردم عادی چنین تمایزی را در نظر نمی گیرند.

این پژوهشگر علوم ارتباطات بیان داشت : ما ادبیات علمی درباره حوزه مطالعه موضوع تولیدات رسانه ای سرگرمی محور در دانشگاه ها و محیط های علمی به اندازه کافی تولید نکرده ایم. حوزه تولیدات رسانه ای سرگرمی محور یک حوزه جدی و پیچیده است و تنوع بسیار زیادی دارد، اما ادبیات مفهومی و نظری برای تببین آن، کافی نیست. این یک پدیده ی جهانی پیچیده و چندبعدی است که سیاست را با زندگی روزمره ارتباط می دهد و با تاخیر وارد کشور ما شده است.

موذنبیان داشت : مطالعات دانشگاهی جدی هنوز در کشور ما روی این موضوع صورت نگرفته است و صرفا مطالعات انجام گرفته در غرب، ترجمه شده است. بسیاری از این مطالب در فضاهایاجرایی امکان تحقق ندارند و ساختار و فرهنگ پیچیده ی سازمانی نیز به عنوان مانعبرای تحقق مطالب علمی عمل می کند. وی همچنین افزود: مباحث مرتبط با رسانه هایسیاسی سرگرم کننده اقتضائات خاص خودشان را دارند و بهتر است برای اداره این بخش وتحقق بخشیدن به ایده های مرتبط و پیشبرد امور از افرادی با ذهنی باز استفاده گردد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار