نگاهی بر الزامات مشارکت بالا در انتخابات:
نویسنده:دکترسیدابراهیم سرپرست سادات؛ دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
۱۲ تير ۱۴۰۳ ۱۸:۴۲
کد خبر: ۳۰۵۵۳۲

عطنا- دکترسیدابراهیم سرپرست سادات؛ دانشیارعلوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی، به زمینه‌های نظری مشارکت سیاسی در الگوی مردم سالاری دینی پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

مهم‌ترین مسأله انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ ، مشارکت پایین یا پایین‌ترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات‌های ریاست جمهوری ایران است؛ آیا مردم سالاری دینی، در این زمینه دچار فقر تئوریک است؟

قطعاً فقری در زمینه‌های نظری مشارکت سیاسی در الگوی مردم سالاری دینی وجود ندارد؛ هیچ حکومتی بدون مردم مشروعیت ندارد، چه برسد به حکومت‌های الهی واقعا مردم پایه، قطعا «مردم» در مردم سالاری دینی به دین سنجاق نشده است، بلکه حضور او و رضایت او و نظارت او از دل مکتب اسلام سیاسی برآمده و به رسمیت شناخته شده است و جمهوری اسلامی بر رقابت و مشارکت صحه گذارده و مشروعیت و مقبولیت خود را بر اساس مردم به دست آورده و تداوم بخشیده است.

همین صحنه‌های میدانی انتخابات جاری را هم اگر ملاحظه کنیم، همه اطراف رقابت کنندگان در حال تلاش برای جلب آرای مردم هستند و اگر رقابتی وجود نداشت و اگر «مردم سالاری» وجود نداشت، دست کم شاهد چنین کوشش‌هایی با این سطح از دوندگی‌ها و سینه چاک کردن‌ها و داد زدن‌ها نبودیم. پس چرا ما در جمهوری اسلامی در این زمینه دچار مشکل شده ایم؟

این بحث ابعاد مختلفی دارد که ارزش تحقیق و تفصیل دارد، اما قطعاً یک زمینه مهم آن، همان چیزی که است که خود نامزدهای محترم با هر سلیقه‌ای در مناظره‌ها تلاش می‌کردند خود را برای ارائه راه حل در آن زمینه، از بقیه مصمم‌تر یا داناتر یا مدیرتر یا با برنامه‌تر نشان دهند و آن مشکل معیشت خلق الله است.

مردم امروزه در تنگنای اقتصادی هستند؛ عیالِ خداوند از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده اند و یکی از جا‌هایی که که مسئولین و مردم در آن موضوع با هم تعارض ادراکی و تعارض عاطفی ندارند، همین مسأله‌دانستن معیشت است. پس مهم‌تر از این‌که اصول گرایان یا اصلاح طلبان، پیروز نهایی این انتخابات باشند، این بار هر دو طرف داستان و همه کسانی راکه سهمی، نقشی و صدایی دارند و برنده و بازنده را، بایستی به اجماعی مهم‌تر در رسیدن به دادِ مردمان نجیب، شریف، ایثارگر، مقاوم، صبور و عزیز ایرانِ زرخیز و پرنعمت و اجازه زندگی در شأن یک انسان دارا و محترم و با عزت نفس به او-با مجاهدت پیوسته، تصمیم‌های درست، به جا و به وقت و برداشتن موانع- دعوت نماییم.

دکترسیدابراهیم سرپرست سادات؛ دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار