۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۵۱۰

عطنا- نخستین کتاب پژوهشی به زبان فارسی در زمینۀ شناخت مبانی و ساختار سیاست و حکومت‌های کشور چین از دیرباز تا به امروز که بر پایۀ منابع دست اول و به روز نوشته شده است، رونمایی می‌شود.

نشست علمی، رونمایی و نقد کتاب "سیاست و حکومت در چین"؛ "از امپراطوری تا سوسیالیسم با مشخصات چینی"، نوشتۀ دکتر ابوالفضل علمایی‌فر، یکشنبه۲۷ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ تا ۱۲با حضور استادان این رشته، در تالار صلح دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

حضور دراین نشست که با سخنرانی استادان؛ دکتر غلامعلی چگنی زاده؛ عضو هیئت علمی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محسن شریعتی نیا؛ عضو هیئت علمی روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، دکتر حامد وفایی؛ عضو هیئت علمی زبان و ادبیات چینی دانشگاه تهران و دکتر خلیل شیرغلامی؛ معاون پژوهشی مرکزمطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، برگزار می شود، از طریق لینک مجازی https://meeting.atu.ac.ir/ch/Ipd نیزفراهم می باشد.

این کتاب که به کوشش مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه منتشر شده، به عنوان اثری مهم و نخستین کتاب پژوهشی به زبان فارسی در زمینۀ شناخت مبانی و ساختار سیاست و حکومت‌های کشور چین از دیرباز تا به امروز که بر پایۀ منابع دست اول و به روز نوشته شده است، منتشر شد.

در دیباچه این کتاب آمده است: "ایران و چین به عنوان دو تمدن کهن هزاره‌ای، از دیرباز تعاملاتی تمدنی، فرهنگی و اقتصادیِ چندهزارساله با یکدیگر داشته‌اند. بی‌تردید در جهان امروز، بنانهادن تعاملاتی صحیح و راهگشا میان کشور‌ها، می‌تواند از رهگذر شناختی صحیح و عمیق امکان‌پذیرباشد؛ شناختی که موجب می‌گردد بتوان با نظر به سرگذشتِ تحولات و تجاربِ آزمودۀ دیگر کشورها، از درافتادن به ورطۀ تکرارِ تاریخ در امان ماند و از ایده‌های راهگشا، آزمون‌شده و ثمربخش، کسب تجربه کرد.

یکی از مهمترینِ این بایسته‌ها، شناخت و درک درست از مبانی سیاست‌ها و حکومت‌های شکل‌گرفته در چین از دیرباز تا به امروز است؛ کشوری که - چنان‌که خواننده از رهگذرِ پژوهشِ کم‌نظیرِ حاضر درخواهد یافت - توانست در ظرف زمانیِ کمتر از چهار دهه، مسیری دشوار را که کشور‌های غربی طی چهار قرن برای گذر از جامعۀ کشاورزمحور، به سمت صنعت و مدرنیته پیمودند، طی نماید و امروزه به عنوان یکی از دو قدرت برترِ اقتصادی در صحنۀ بین‌الملل به سمت تحقق «رؤیای چینی» گام بردارد.

از برترین مزایای کتاب حاضر، آن است که نویسندۀ اثر، خود ازاندیشمندان و پژوهشگرانِ صاحب‌نظر در زمینۀ جامعه‌شناسیِ سیاسی چین است که در این سرزمین پهناور، سال‌ها تجربۀ زیسته دارد و گردآمدنِ قریب به یک‌ربع قرن پژوهش، شناخت نزدیک، بهره‌گیری از منابع دست اول و واپسین یافته‌های پژوهشی دربارۀ چین، همراه با دغدغه‌مندیِ مؤلف، اثر حاضر را به یکی از مهمترین آثاری تبدیل کرده  که تاکنون به زبان پارسی دراین زمینه پدید آمده اند.

خواندن و تأمل در فحوای مطالب گوناگونِ این کتابِ مستطاب، شایسته و بلکه بایسته است؛ برای هرآن‌کس که جویای شناختی عمیق و دقیق ازچگونگی تحولات و تبدیل چینِ گذشته به چینِ امروز و درک این نکته است که چگونه این کشور، با گذراز فضای فقر و «سدۀ تحقیر»، خود را به اوج شکوفاییِ اقتصادی رسانیده و به یکی از مهمترین بازیگران در عرصۀ بین‌الملل، تغییر نقش داده است".

فهرست و شناسنامه کتاب را می توانید در لینک زیر ببینید:

فهرست و شناسنامه کتاب

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
پر بازدیدها
آخرین اخبار