۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۹۲۵۸۴
Untitled-1

دو فصلنامۀ تخصصی در زمینه ارتباطات و روزنامه نگاری و حقوق روزنامه نگاری و ارتباطات منتشر شد.


به گزارش عطنا، در فصلنامه حقوق روزنامه نگاری و ارتباطات مقالاتی از جمله جایگاه رگولاسیون در حقوق: با تاکید بر حقوق اکوسیستم جهانی رسانه ای و دیجیتال نوشته دکتر رویا معتمدنژاد، ابعاد حقوقی انتشار مطالب مجرمانه علیه نامزدهای انتخاباتی در مطبوعات نوشته دکتر محمدعلی صلح چی و امیر هادی امیری، حق تصحیح و پاسخگویی در قوانین مطبوعات ایران نوشته رسول سلطانی سیمرومی، اعتبار حقوقی شرط تحدید یا عدم مسولیت ناشی از سفارش، تهیه و نشر تبلیغات تجاری در رسانه نوشته دکتر هدی غفاری، تبلیغات بازرگانی و حقوق شهروندی باتاکید بر تبلیغات محیطی نوشته دکتر رحمان سعیدی و پگاه سعیدی، دیدگاه امام خمینی در سیاست کیفری مطبوعاتی نوشته امین نوبری، اصول فقهی - حقوقی حاکم بر جرم انگاری سایبری نوشته دکتر امین امیریان فارسانی، اخلاق و کارکرد رسانه از منظر اسلامی نوشته دکتر علی عابدی رنانی، بررسی تطبیقی عدالت و آزادی اندیشه در افکار فرخی یزدی و احفظ ابراهیم نوشته دکتر آسیه ذبیح نیا عمران، دکتر علی نجفی و جعفر عموری، نگاه انتقادی به مقررات جرایم سایبری (تحلیل تطبیفی با پیشنهادهایی برای سیاستگذاری) نوشته دکتر یوسف خجیر و اخلاق در رسانه های اجتماعی نوشته احمد شیرزادیان منتشر شده است.



در فصلنامه دوم که با عنوان علوم خبری منتشر شده است مقالات متنوعی در این زمینه منتشر شده که در مهمترین آنها که به موضوع روز جهان پرداخته است، دکتر رؤیا معتمدنژاد، دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به بحث دربارۀ «الزام دولت‌ها به تأمین جان و سلامت شهروندان» (با تأکید بر اِپیدمی ‌عفونی ویروس کُرونا) پرداخته است.



رویا معتمدنژاد در مقدمه مقاله خود آورده است: امروزه در عصر جهانی شدن کشورها به طور ناگهانی با عواملی خطرزا که خارج از سرزمین و کنترل شان پدید می‌آیند، مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی دولت‌ها ملزم هستند حتی اگر احتمال تهدیدی که متوجه جان شهروندان شان هست در حد پایین باشد، اقدامات لازم برای حفاظت از آن‌ها به عمل آورند. طی ماه ژانویه 2020 ویروس تنفسی کشنده و ناشناخته معروف به کُرونا در شهر «ووهان» چین ظاهر ، پس از این که جهش پیدا کرد از حیوان به انسان منتقل و با سرعت تمام انتشار پیدا کرد. با توجه به این که روزانه چندین و چند هزار مسافر در سطح جهان جا به جا می‌شوند، انتقال بیماری‌های عفونی از این دست دیگر مرز نمی‌شناسد و همین موضوع ابعاد گسترده به خود گرفت تا جایی که منجر به نگرانی و وحشت در سطح جهانی شد. به ویژه که واکسن و دارویی تا به حال در این زمینه کشف نشده است. و اما در مواردی همچون قضیۀ بیماری کُرونا که جان و سلامت میلیون ها انسان به خطر افتاده است، آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات از جایگاه و اهمیت غیرقابل وصف برخوردار بوده، هر نوع محدودیت و سانسور در این زمینه می تواند فاجعه آفرین شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار