۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۲۰:۵۲
کد خبر: ۳۸۵۲۴
Eftetahiye (6)

نخستین همایش ملی وضعیت کنونی و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.



اسدی: 205 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد


به گزارش عطنا، در ابتدا این مراسم، دکتر عباس اسدی دبیر همایش و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گزارش کار دبیرخانه پرداخت و گفت: دبیرخانه این همایش مفتخر است اعلام کند که پس از چند ماه تلاش و کوشش امروز این همایش ملی برگزار می‌شود.


وی افزود: 205 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 85 مقاله مطابق استاندارد‌های همایش تشخیص داده و پذیرفته شدند.


اسدی اظهار داشت: در این میان 25 مقاله برگزیده شده‌اند که در قسمت‌های مبانی تحول حقوق ارتباطات، حقوق ارتباط جهانی و حقوق فنّاوری‌های نوین به دبیرخانه ارائه‌شده است. البته در بعضی از محورها ازجمله بررسی حق مخاطبان مطبوعات، سیر تحول حقوق مطبوعات و چند مورد دیگر متأسفانه هیچ مقاله‌ای ارائه نشده است.



علومی یزدی: حقوق ارتباطات باید از نقش تک‌بعدی بیرون بیاید


دکتر علومی یزدی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی هم در سخنانی این همایش را افتخاری بزرگ دانست و از تلاش‌های دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه و دکتر احمدوند معاون پژوهشی در راستای برگزاری این‌گونه همایش‌ها تشکر کرد.


وی گفت: یکی از رشته‌های جدید دنیای امروز حقوق ارتباطات است چراکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است. برای استفاده از اطلاعات و برقراری رابطه در جامعه تعاملی امروز حقوق ارتباطات باید از نقش تک‌بعدی بیرون بیاید.


علومی یزدی بیان کرد: رسانه‌ها باید به‌عنوان وسیله‌ی آموزش همگانی نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. در این راستا هماهنگی با ضوابط بین‌المللی یک وظیفه جدی است. قانون‌گذاری ملی بدون توجه به ملاحظات فراملی قانون رهاشده دانسته می‌شود.


وی افزود: من فکر می‌کنم این همایش با توجه به شرح کار ارائه‌شده بتواند یک کار جدی در زمینه روزآمدی حقوق ارتباطات داشته باشد و نگاه علمی و میان‌رشته‌ای در این همایش شکل بگیرد.


رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: من دانشگاه علامه را محق می‌دانم تا با بهره‌گیری از وجود افرادی چون دکتر فرقانی و دکتر معتمد نژاد در این زمینه پیشگام و افتخارآفرین باشد.



اسفنانی: هیچ علمی نمی‌تواند خود را جدا از حقوق بداند


سخنران بعدی این مراسم دکتر اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی بود که با اشاره به نوپا بودن حقوق ارتباطات در کشور، اذعان کرد: بسیار خوشحالم که استادان توانستند این رشته را سامان بخشند. در سایه زحمات اساتید است که توانستیم در بحث ارتباطات حرفی برای گفتن داشته باشیم.


وی گفت: هیچ علمی نمی‌تواند خود را جدا از حقوق بداند چراکه درنهایت حدود و صغور علوم را حقوق باید تعیین کند.


اسفنانی تصریح کرد: امروزه باوجود وسایل ارتباطی و فضای مجازی مسائلی پیش‌آمده است که لزوم تحلیل حقوقی آن احساس می‌شود.


وی ازجمله این مسائل را تعریف حریم خصوصی افراد در فضای مجازی، ایجاد کانال‌های رادیویی، تلویزیونی و ماهواره‌ای و اطلاع‌رسانی در آن‌ها، ارسال پیامک و دریافت آن، تجارت الکترونیک و نحوه انعقاد قرارداد‌ها، حقوق رسانه و سایر شاخه‌های حقوق ارتباطات عنوان کرد و گفت: این موارد مسائلی هستند که باید حدود و صغور آن در حوزه‌ی حقوق ارتباطات بررسی شود.



فرقانی: نظام حقوقی هرچقدر هم تلاش کند به‌پای سرعت رشد تحولات فنّاوری نمی‌رسد


در ادامه دکتر محمد‌مهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات، گفت: در این عصر ما با بلاتکلیفی شدیدی روبرو هستیم. چراکه ما در یک آشفته‌بازار ارتباطی به سر می‌بریم.

وی در همین رابطه تصریح کرد: این آشفته‌بازار در بسیاری مواقع به نفع شهروندان عمل می‌کند ولی نوعی نابسامانی را نیز به وجود آورده است.


فرقانی افزود: برای حقوقدان هم این بلاتکلیفی وجود دارد که ازیک‌طرف آزادی بیان و دسترسی همگانی به اطلاعات و از طرف دیگر توزیع اطلاعات دردسرساز و شایعات و حرف‌های ضدونقیض به وجود می‌آید.


وی گفت: نظام حقوقی هرچقدر هم تلاش کند به‌پای سرعت رشد تحولات فنّاوری نمی‌رسد. باید این‌گونه امور را مدیریت آتش‌نشانی کرد، یعنی آن‌قدر فعال باشند که واکنش درست و عقلانی نشان بدهند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با حقوق رسانه‌ها یادآور شد: واقعیت این است که نظام حقوق رسانه‌های ما عقب‌مانده است که دلیل آن بر اساس مطالعات من واپس‌ماندگی تاریخی نسبت به سایر جوامع و حاکمیت تاریخی استبداد در ایران است.


پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، پنل های تخصصی این همایش در سه بخش در حال برگزاری است که شامل سه پنل حقوق تکنولوژی های نوین ارتباطی، حقوق ارتباط جمعی، مبانی و تحولات حقوق ارتباطات است.


با گزارش تصویری این همایش همراه باشید.


[gallery
ids="38465,38466,38467,38468,38469,38470,38471,38472,38473,38474,38475,38476,38477,38478,38479,38480,38481,38482,38483,38484"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار