عضو هیئتعلمی گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امروز کشور ما نیازمند ایجاد مرکزی برای تبدیل کسبوکار سنتی به دیجیتالی است که میتوان آن را با همراهی دانشگاهیان ایجاد کرد.
به گزارش عطنا، همایش «چالشهای گردشگری دیجیتال در بازار پر نوسان ارز»، 17 مهرماه به همت خبرگزاری سیناپرس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این همایش دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر ابراهیم پورفرج، رئیس هیئتمدیره جامعه تورگردانان ایران، دکتر ولی تیموری، مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساختهای گردشگری، دکتر حمیدرضا ضرغام بروجنی و دکتر پیام حنفیزاده عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نظرات خود پرداختند.
حمیدرضا ضرغامبروجنی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه روز جهانی گردشگری یادآور وظیفه و تعهد ما در قبال سوءتفاهمهایی است که در مورد کشور ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: تکیه به گردشگری یکی از راههای توسعه جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر اینکه اشتغال ایجاد میکند، ارتباطات بینالمللی را نیز گسترش میدهد.
وی با اشاره به کتاب «موج سوم» اثر الوین تافلر، افزود: تمدن بشری در طول تاریخ سه جریان را پشت سر گذاشته است، عصر کشاورزی که هزاران سال طول کشید، عصر انقلاب صنعتی که چیزی حدود سیصد سال بود و عصر انقلاب تکنولوژیکی که رشد سریع فناوری، انقلاب ژنتیکی و توسعه شهرها از مظاهر آن هستند و ما در حال حاضر در این دوران به سر میبریم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه قرن بیست و یکم را دوران فرامدرنیسم دانست و یادآور شد: شتاب تغییرات در این دوران بسیار زیاد است، بهطوریکه حتی مفاهیمی مانند زمان و مکان از آن تأثیر گرفتهاند و این ویژگی، مؤلفههای جدیدی را خلق کرده است که آن را کوانتومیشدن امور مینامند.
وی اضافه کرد: رشد سریع فناوریهای نوین پیامآور انقلاب واقعی در سیستم گردشگری است که قطعاً گردشگری آینده را با آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم متفاوت میکند، به همین جهت برای توسعه این صنعت باید به قدرت رسانهای توجه کنیم.
ضرغامبروجنی افزایش چهار برابری گردشگری بینالمللی در بیست سال گذشته را از آثار تحول در گردشگری برشمرد و تصریح کرد: گردشگری داخلی در همه کشورها بهخصوص کشورهای توسعهیافته بهسرعت در حال افزایش است و امروزه همهکسانی که در برنامهریزیها نقش دارند روی توسعه پایدار تمرکز کردهاند.
وی منظور از تحول دیجیتال را پذیرش و استقرار فناوریهای نوین در مدلهای کسبوکار دانست و تأکید کرد: همه ما معتقدیم که این تغییر الزامی است ولی اگر ضرورت آن را درک کنیم، پذیرش و استقرار آن در صنعت گردشگری راحتتر و سریعتر اتفاق میافتد و این امر موجب بهسازی قابل سنجش کسبوکارهای حوزه گردشگری میشود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه در ادامه گفت: تفاوت بین تحول دیجیتالی و رقابت پویای سنتی در سرعت تغییرات خلاصه میشود، دیجیتالیها با شناخت کلی خود و خلاقیت و نوآوری بالایی که دارند، بهسرعت بازار گستردهای را برای خودشان به وجود میآورند.
وی با اشاره به اینکه تحول دیجیتالی همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: هرچه سطح دیجیتالسازی افزایش یابد، صنایع تخصصی و مجزا گشته و سپس در شکل دیگری ادغام میشوند و دراینبین صنایع پیروز آنهایی هستند که برای نوآوری تلاش میکنند.
ضرغامبروجنی افزود: نتایج تحقیقات نشان میدهد ۴۵ درصد از صاحبان صنایع در کشورهای درحالتوسعه طی پنج سال آینده آسیب میبینند یا ورشکست میشوند و ازاینبین کسانی که بتوانند از تکنولوژی در تجارتشان بهره ببرند قطعاً موقعیت برتری نسبت به سایرین پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه دیجیتالی شدن و تحولات ناشی از آن بالاخره اتفاق میافتد گفت: البته خطر مهمی وجود دارد و آن ترک زودرس هسته است زیرا بنگاههایی که وارد حوزه دیجیتالی میشوند ممکن است در اثر رشد سریعی که دارند ریشه خود را فراموش کنند و این در آینده منجر به زیانهایی میشود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه در پایان تصریح کرد: نیاز امروز کشور ما ایجاد مرکزی برای تبدیل کسبوکار سنتی به دیجیتالی است که میتوان آن را با همراهی دانشگاهیان ایجاد کرد تا به بنگاههای گردشگری برای حل مشکلاتی که در مسیر دستیابی به توسعه دیجیتالی دارند، کمک شود.