۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۵۱۴۴۴
Neshaste Moshtarak Gorooh Hoghoogh Omoomi Allameh Va Pooatie (47)

نابرابري را مي‌توان در سراسر تاريخ بشريت مشاهده كرد. بشر بيش و پيش از آنكه در انديشه انسـان بمـا هُوَ انسان باشد، درپي به حاشيه راندن گروه‌هايي از انسانها با ويژگي‌هايي خاص بوده است. انسانهايي متعلق به گروه‌هاي مشترك كه درمقابل ساير گروه‌ها، قائل به تبعيض و نابرابري‌اند. اقليت‌هايي كه بـه انحـاء مختلـف از حقوق مختلف مدني و سياسي و دسترسي به منابع و امكانات، به‌واسطه گروهي ديگر محروم شده‌اند. تا جايي كه حتي فلاسفه نيز به‌نوعي مروج و توجيه‌كننده نابرابري بوده‌اند.


به گزارش عطنا، دکتر سید قاسم زمانی، دانشیار و مدیر گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی در مقاله خود تحت عنوان «دیوان دادگستری اروپا و تعمیم حقوق اشخاص دارای معلولیت به افراد برخوردار از چاقی مفرط» که در کتاب مجموعه مقالات اهدایی به دکتر ناصر قربان‌نیا، مدیر گروه فقید دانشگاه مفید که در حادثه منا جان به جان‌آفرین تسلیم کرد، منتشر شده است به بررسی حقوق افراد دارای معلولیت در رویه دیوان دادگستری اروپا پرداخته است که به حضور خوانندگان تقدیم می‌گردد.


در چکیده این مقاله آمده است: « حقوق بشر، حقوقی است فرازمانی، فرامکانی که جنسیت و زبان و مذهب را در می‌نـوردد و فـارغ از ملاحظـات و منافع حکومتی، با تقدس کرامت ذاتی انسان، ارزشهای جهان‌شـمول بشـری را در کـانون توجـه قـرار مـی‌دهـد. بااین‌حال، در این قلمرو جهان‌شمول، به تبعیت از هر نظام حقوقی، قواعد، به اقتضای مخاطـب و موضـوع، مـدون شده و جامه حقوقی به تن می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هم‌زمان که جهان‌شـمولی، کلیـه موضـوعات و مخاطبـان را در چارچوب نظام بین‌المللی حقوق بشر به یکدیگر پیوند می‌دهد، به ضرورت، به برخی موضوعات و مخاطبـان توجـه ویژهای دارد. زنان، کودکان و اشخاص دارای معلولیت از جمله مخاطبانی هستند که اسـنادی خـاص بـه حمایـت مضاعف از آنان در قلمرو حقوق بشر می‌پردازد. بـااین‌حـال، ازآنجاکـه برخـی مصـادیق ایـن مخاطبـان در اسـناد بین‌المللی احصاء نشده‌اند، لازم است تا در چارچوب رویه بین‌المللی مراجع قضـایی حقـوق بشـری بـه جسـتجوی حدود و قلمرو حقوق و تعهدات این مخاطبان مبادرت ورزید. در این مقاله درصـددیم تـا بـا تحلیـل رویـه دیـوان دادگستری اروپا و تأملی در اصل منع تبعیض در قلمرو حقوق بین‌الملل بشر به تبیین امکان و امتناع تعمیم حقـوق اشخاص دارای معلولیت به اشخاص دارای چاقی مفرط و آثار و تبعات آن بپردازیم.»


خوانندگان می‌توانند متن کامل مقاله «دیوان دادگستری اروپا و تعمیم حقوق اشخاص دارای معلولیت به افراد برخوردار از چاقی مفرط» را از اینجا  دانلود کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار