۲۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۳۷
کد خبر: ۳۰۵۶۹۰

عطنا - تنش‌های میان دو کره از هفته گذشته وارد مرحله جدیدی شده است؛ این تنش‌ها پس از آن که مقامات کره شمالی ادعا کردند هفته گذشته سئول به ارسال هواپیما‌های بدون سرنشین و پهپاد‌هایی برای پخش اعلامیه‌ در ضدیت با رژیم کره شمالی مبادرت کرده‌ است، تشدید شد.

در روز ۱۱ اکتبر نیز کره شمالی مدعی شد پهپاد‌های کره جنوبی در سه نوبت در آسمان پیونگ یانگ دیده شده‌اند و در صورت تکرار، پاسخ متقابل خواهد داد و همچنین تصریح کرد که که یگان‌های ارتش این کشور آماده حمله به کره جنوبی هستند.

به گفته پیونگ‌یانگ، این پهپاد‌ها «تعداد زیادی» اعلامیه در ضدیت با کره شمالی پخش کردند. کیم یو جونگ - خواهر بانفوذ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - روز سه شنبه هشداری صادر کرد و اعلام کرد که سئول «بهای گزافی» برای این اقدامات خواهد پرداخت.

دولت کره جنوبی از تأیید این‌که این پهپاد‌های ادعا شده، توسط ارتش فرستاده شدند یا شهروندان عادی آن‌ها را به پرواز درآورده‌اند، خودداری کرد، اما هشدار داده است که در صورت این‌که تهدیدی متوجه مردم کره جنوبی شود، آن‌ها نیز کره شمالی را مجازات خواهند کرد.

سئول و پیونگ‌یانگ از ماه مه تا کنون بر سر بالن‌های پر از زباله‌ای که از کره شمالی به آسمان کره جنوبی پرتاب می‌شدند، درگیر هستند. پیونگ یانگ مدعی است که بالن‌های حاوی زباله واکنشی به اقدامات مشابهی از سوی فعالان ضد رژیم در کره جنوبی است.

در ادامه‌ی تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، ارتش کره شمالی تهدید کرد که مرز‌های خود با کره جنوبی را برای همیشه مسدود خواهد کرد و برای مقابله با «جنون رویارویی» نیرو‌های آمریکا و کره جنوبی، موقعیت دفاعی خود را تقویت خواهد کرد.

هفته پیش کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد که این کشور گام‌های خود را به سمت تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی با تسلیحات هسته‌ای تسریع و در صورت حمله احتمالی دشمنان پیونگ‌یانگ، از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

کیم برای دومین بار در یک هفته اخیر، نام یون سوک‌یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی را به زبان آورد و سئول را به دلیل همدستی با واشنگتن برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد. به گفته رهبر کره شمالی، هدف سئول از این همدستی، پنهان کردن این حقیقت است که کره جنوبی حتی تسلیحات راهبردی مناسبی نیز در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: اگر دشمنان سعی کنند علیه کشور ما از زور استفاده کنند، ارتش جمهوری (خلق دموکراتیک کره شمالی) بدون تعلل از تمام قدرت تهاجمی خود استفاده خواهد کرد و تسلیحات هسته‌ای را نیز شامل می‌شود. حرکت ما به سوی تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی و یک قدرت هسته‌ای تسریع خواهد شد.

رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی اخیرش هشدار داد که در صورت استفاده پیونگ‌یانگ از سلاح هسته‌ای علیه سئول، «آن روز پایان رژیم کره شمالی خواهد بود».

لازم به ذکر است که استانداری گیونگ‌گی در کره جنوبی که هم مرز با کره شمالی است، روز سه شنبه اعلام کرد که یک یگان پلیس ویژه برای رسیدگی به موضوع انتشار و پرتاب اعلامیه در ضدیت با کره شمالی از مناطق مرزی خاص مستقر خواهد شد.

همچنین حائز توجه است که دادگاه قانون اساسی کره جنوبی ممنوعیت چنین پرتاب‌هایی را در راستای حق آزادی بیان، سال گذشته لغو کرد. حامیان نیز مدعی هستند که کارزار‌های پخش اعلامیه باید به عنوان آزادی بیان مورد احترام قرار گیرد، اما منتقدان و برخی از قانونگذاران معتقدند در صورت تهدید جان و امنیت، پلیس باید جلوی آن‌ها را بگیرد.

در تازه‌ترین تحولات، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی حوالی ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر ۱۴۰۳)، بخش‌هایی از خطوط ریلی و جاده‌ای مناطق شمالی که به بخش جنوبی شبه‌جزیره کره متصل است، را تخریب کرد. وزارت اتحاد سئول که به امور فرامرزی رسیدگی می‌کند، این حادثه را به عنوان نقض آشکار توافقات گذشته بین دو کره محکوم کرد و آن را «بسیار غیرعادی» خواند.

این مسیر‌های فرامرزی ریلی و جاده‌ای به‌عنوان بقایای بهبود روابط ناشی از نشست سال ۲۰۱۸ بودند. بر اساس داده‌های وزارت اتحاد کره جنوبی، سئول بیش از ۱۳۲ میلیون دلار برای بازسازی این خطوط ارتباطاتی از طریق وام‌های کم بهره به پیونگ‌یانگ سرمایه‌گذاری کرده است.

پس از تخریب‌های روز سه‌شنبه، ویدئویی توسط ارتش کره جنوبی منتشر شد که نشان می‌دهد یک انفجار و یک ستون دود از بخشی از جاده‌ای در کره شمالی بلند می‌شود. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که چند کامیون کمپرسی و ماشین‌آلات سنگین در حال ورود به صحنه بوده و گروهی از مقامات نظامی کره شمالی برای مشاهده و هدایت خودرو‌ها حضور دارند.

در پاسخ به این انفجارها، ارتش کره جنوبی به سمت جنوب خط مرزی نظامی شلیک کرد، با این حال هیچ خسارتی در سمت مرز سئول وارد نشد. اگرچه که کره شمالی در سال ۲۰۲۰ نیز یک دفتر مشترک همبستگی واقع در یک شهر مرزی را در پی شکست مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده منهدم کرده بود.


کره جنوبی در واکنش به اقدام همسایه شمالی خود، با انتشار بیانیه‌ای، به شدت انفجار بخش شمالی جاده بین دو کره توسط پیونگ یانگ را محکوم کرد و آن را یک اقدام بسیار غیرمعمول خواند.


این‌ها در حالی اتفاق افتاد که کو بیونگ سام، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی، روز قبل از حادثه یعنی روز دوشنبه اذعان کرده بود که اتهام‌زنی کره شمالی در مورد پرواز پهپاد‌های کره جنوبی احتمالاً با هدف ایجاد تنش برای تقویت وحدت داخلی این کشور و ایجاد بی‌ثباتی در کره جنوبی بوده است. وی گفت: کره شمالی نمی‌تواند آنچه را که از کره جنوبی می‌خواهد با تهدید و تحریکات به دست آورد.

در ادامه آمریکا نیز روز سه‌شنبه از کره‌شمالی خواست تا اقداماتی که موجب افزایش خطر درگیری می‌شود را متوقف سازد. متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره، تصریح کرد که واشنگتن از پیونگ‌یانگ می‌خواهد تا به مسیر دیپلماسی بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: با همکاری متحد خود، جمهوری کره (کره جنوبی)، از نزدیک وضعیت «جمهوری دموکراتیک خلق کره» (کره شمالی) را تحت نظر داریم، ما بر درخواست خود مبنی بر کاهش تنش‌ها از سوی کره‌شمالی و توقف هرگونه اقداماتی که منجر به افزایش خطر درگیری می‌شود، ادامه داده و پیونگ‌یانگ را به بازگشت به میز مذاکره و دیپلماسی تشویق می‌کنیم.

به نقل از خبرگزاری یونهاپ، دیپلمات‌های ارشد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا کره شمالی را به دلیل «تشدید عمدی تنش‌ها» در شبه جزیره کره محکوم کرده و متعهد شدند که هماهنگی سه جانبه خود را در پاسخ به تحریکات پیونگ یانگ افزایش دهند.

این نشست در سئول میان کیم هونگ گیون معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی،  کورت کمپبل معاون وزیر امور خارجه آمریکا و ماساتاکا اوکانو معاون وزیر امور خارجه ژاپن، در بحبوحه تنش‌های فزاینده در پی تخریب جاده‌های شمال به جنوب توسط کره شمالی برگزار شد. موضع طرف امریکایی چنین بیان شد: ما موضع دفاع ترکیبی کره جنوبی و آمریکا را برای پاسخ قاطعانه به تحریکات کره شمالی حفظ خواهیم کرد و توافق کرده‌ایم که همکاری امنیتی را تحت هماهنگی نزدیک سه جانبه با ایالات متحده و ژاپن تقویت کنیم.

همچنین در ادامه افزود: موضع واشنگتن در مورد آینده شبه جزیره کره به شدت با موضع کره جنوبی همسو است و ما از اتحاد صلح آمیز دوباره در شبه جزیره کره حمایت می‌کنیم.

سه طرف همچنین نسبت به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد کره شمالی اعضای ارتش خود را برای به جنگ روسیه علیه اوکراین فرستاده است، ابراز نگرانی کردند.

در این میان مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در خصوص تنش میان کره جنوبی و کره شمالی چنین اظهار داشت: پکن به عنوان همسایه نزدیک، تحولات شبه‌جزیره را با دقت دنبال می‌کند. افزایش تنش‌ها به نفع هیچ یک از طرفین نیست و جلوگیری از تشدید این وضعیت اولویت اصلی است.

مائو همچنین بر تعهد چین به حفظ صلح و ثبات در شبه‌جزیره تاکید و تصریح کرد: موضع ثابت چین حمایت از حل و فصل سیاسی این بحران است. امیدواریم که تمامی طرف‌ها برای رسیدن به این هدف مشترک تلاش کنند.

از زمانی که کیم جونگ اون در اوایل سال جاری میلادی، کره جنوبی را «دشمن اصلی» خود نامید و اعلام کرد که اتحاد دو کشور دیگر امکان پذیر نیست، پیونگ یانگ فعالانه برای قطع روابط بین دو کره تلاش می‌کند و جنوب را به عنوان یک دشمن متمایز و متخاصم تعریف می‌کند.

علیرغم پایان جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بین کره شمالی و کره جنوبی، این دو کشور هنوز از نظر فنی در جنگ هستند؛ چرا که برای پایان دادن به جنگ پیمان صلح امضا نکردند و در عوض، آن‌ها با یک آتش بس موقت موافقت کردند و حال باید منتظر نتیجه این تنش‌ها در ادامه بمانیم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار