۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۴۲۲
Neshaste tahlil enghelab Eslami - Khoramshad (1)





استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی: سیاست همسایگی ایران باید بر‌اساس چه گزاره‌ای باشد؟ اعم از سطوح کلان- خرد، میانی و یا ایدئولوژیک، ژئوپلیتیک و اقتصاد بنیان؟ تعیین چنین گزاره‌ای از آن جهت دارای اهمیت است که ایران بعد از چین بیشترین همسایگان خاکی و آبی را دارد و اگرچه در پیچیدگی محیط در مقایسه با چین رتبه اول را دارد، ایران دارای همسایگانی بسیار ناهمگن در اطراف خود است.


به گزارش عطنا، محمدباقر خرمشاد، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در یادداشتی در روزنامه آرمان درباره چگونگی سیاست خارجی ایران نوشته است:


اگر بخواهیم سیاست همسایگی را تعریف کنیم، یکی از بهترین راه‌های تعریف آن، این است که با همسایگان چه باید کرد؟ چگونه باید با همسایگان تعامل کرد؟ و بایدها و نبایدهای تعامل با همسایگان چگونه است؟ سیاست همسایگی مبتنی بر دو الگوی اصلی رویکرد روشی و موضوعی است، رویکرد روشی خود به سه رویکرد کلان، میانی و خرد تقسیم می‌شود.


رویکرد کلان، راهبرد کلان یک کشور با همسایگان خود را بیان می‌کند، برای مثال سیاست منازعه صفر ترکیه در قبال همسایگانش. اما رویکرد میانی به تقسیم‌بندی منطقه‌ای می‌پردازد، مثل حوزه قفقاز، اروپا و... که اهداف بر اساس مناطق تقسیم‌بندی می‌شود و رویکرد خرد هم سیاست‌های مختص به هر یک از همسایگان را بیان می‌کند.


اگرچه این دسته بندی‌ها آکادمیک و ایده‌آل است، اما در عالم واقع نیز با تلفیق همین الگوهاست که راهبرد کلان تعیین شده و به تبع آن، راهبردهای منطقه‌ای و جزء به‌جزء تقسیم و تعریف می‌شود. در رویکرد موضوعی، انتخاب سیاست‌ها بر اساس موضوع است مثلا سیاست همسایگی اقتصاد بنیان، مثل اتحادیه اروپا یا چین که سیاست همسایگی‌اش اقتصاد‌بنیان است.


همچنان‌که چین‌درصدد است تا از طریق ایجاد یک منطقه قوی از طریق سیاست دوستانه، جایگاه خود را بهبود بخشد. یا روسیه که سیاست همسایگی ژئوپلیتیک‌بنیان دارد تا نفوذ روسیه را در کشورهای شوروی سابق به ویژه همسایگانش تحکیم کند. برخی از کشورهای دیگر نیز ایدئولوژیک بنیان هستند.


سیاست همسایگی ایران باید بر‌اساس چه گزاره‌ای باشد؟ اعم از سطوح کلان- خرد، میانی و یا ایدئولوژیک، ژئوپلیتیک و اقتصاد بنیان؟ تعیین چنین گزاره‌ای از آن جهت دارای اهمیت است که ایران بعد از چین بیشترین همسایگان خاکی و آبی را دارد و اگرچه در پیچیدگی محیط در مقایسه با چین رتبه اول را دارد، ایران دارای همسایگانی بسیار ناهمگن در اطراف خود است.


به نحوی که از طریق ترکیه همسایه ناتو محسوب می‌شود، از طریق روسیه همسایه شانگهای است، از طریق برخی از متحدان آمریکا در خلیج فارس با آمریکا همسایه است، به‌واسطه افغانستان مجددا با ناتو همسایه است و... بنابراین محیط پیرامونی ایران کاملا نامتجانس است.


در عین حال به لحاظ زیست بومی نیز ایران در منطقه‌ای بسیار متنوع قرار دارد. چنان‌که زیست بوم‌های متنوع آسیای میانه، قفقاز، خلیج فارس، خلیج فارس بزرگ شده (خاورمیانه)، شبه‌قاره وخزر، همگی در محیط حاشیه‌ای و پیرامونی ایران قرار دارند.


 







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار