۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۳۸۱۴۷
barabari jensiati raghfar sadre azam haghshenas (15)

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برابری جنسیتی هم اکنون در کشور ما به عنوان مطالبه عمومی مطرح شده و این مطالبه خود را درانتخابات اخیر نشان داد، بیان کرد: به گفته رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از سهم جایگاه‌های مدیریت دولتی به زنان اختصاص داده شود.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی «برابری جنسیتی در مدیریت شهری» با حضور دکتر حسین راغفر، اقتصاددان نهادگرا و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، زهرا صدراعظم‌نوری و محمدجواد حق‌شناس از اعضای شورای شهر تهران و جمعی از فعالان این حوزه دوشنبه ۱۳ شهریور‌ماه در دفتر حزب اعتدال و توسعه برگزار شد.


در بخشی از این نشست، محمدجواد حق‌شناس گفت: بیش از یک دهه است که در کشور ما حوزه و مبحث جدیدی به نام برابری جنسیتی در قالب گفت‌و‌گو و مباحثه شکل گرفته است.


وی افزود: مبحث برابری جنسیتی، موضوعی است که به خاطر برخی از سیاست‌ها در اداره امور کشور و یا نگاهی که به مقوله جایگاه زن وجود دارد، به نوعی متفاوت از جایگاه مردان بررسی می‌شود.


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای جنسیت زنان، شأن و منزلتی متفاوت از شأن و منزلت مردان قائل هستیم، بیان کرد: قطعاً این نوع نگاه همیشه با پرسش‌های جدی و ابهام روبرو که با برخی از اعتراض‌ها به شکل فردی و یا در قالب موضع‌گیری‌ جریان‌های سیاسی همراه بوده است.


وی اضافه کرد: موضوع برابری جنسیتی، آرام‌آرام تبدیل به یک خواست عمومی و یک مطالبه ملی شده است که امروزه حتی این مبحث را در سطح جامعه شهری و روستایی و یا طبقات متوسط و فرودست کشور هم شاهد هستیم.


حق‌شناس با بیان اینکه اگر سفری به استان‌های مرزی و شهرستان‌های دورافتاده کشور داشته باشیم، می‌بینم که یکی از مطالبات جدی آنها توجه به موضوع برابری جنسیتی است، گفت: این برابری جنسیتی فقط در حوزه مسائل سیاسی مطرح نیست و می‌بینیم که این موضوع در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و مدیریت و حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز خود را نشان می‌دهد.



افزایش 33 درصدی حضور زنان در شورای شهر تهران



وی در ادامه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور زنان در مجلس و شورای شهر اشاره کرد و افزود: در انتخابات مجلس ما تقریباً یک گام رو به جلو برداشتیم و شاهد افزایش 100 درصدی حضور زنان منتخب در مجلس شورای اسلامی بودیم.


حق‌شناس با بیان اینکه تعداد زنان در مجلس دوره نهم 9 نفر بود که در مجلس فعلی به 18 نفر افزایش یافت، اظهار کرد: در انتخابات شورای شهر و به خصوص شهرهای بزرگ مثلاً تهران شاهد چنین تحرک‌های خوبی بودیم و سهم زنان از 10 درصد دوره قبل به سهم 33 درصدی افزایش پیدا کرد.


وی افزود: این میزان افزایش حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد اگر مطالبه‌ای سازمان پیدا کند و بر اساس فرهنگ، آداب و سنت‌های جامعه پیگیری شود، تبدیل به یک خواسته برآمده از متن خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه شده که قطعاً اثربخش بوده و به نتیجه می‌رسد.



انتقاد از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان


عضو شورای شهر تهران به موضع‌گیری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درمورد حضور زنان به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: آقای کدخدایی می‌گوید که ریاست‌جمهوری زنان شرعاً منع دارد و باید تأسف خورد به حال یک نهادی که سخنگوی محترم آن چنین موضعی می‌گیرد که هیچ‌گونه صحت و درستی در آن وجود ندارد.


وی با بیان اینکه دو اشکال جدی یه این سخنان آقای کدخدایی وجود دارد، گفت: این موضع سخنگوی شورای نگهبان از یک طرف با شرع هیچ نسبتی ندارد و کجای آن گفته است که  رئیس‌جمهور شدن زنان منع دارد و از طرف دیگر آقای کدخدایی باید پاسخ دهد این مبنای شرعی که به آن استدلال کرده است، کجاست؟




 تعداد زنان در مجلس دوره نهم 9 نفر بود که در مجلس فعلی به 18 نفر افزایش یافت و در انتخابات شورای شهر و به خصوص شهرهای بزرگ مثلاً تهران شاهد چنین تحرک‌های خوبی بودیم و سهم زنان از 10 درصد دوره قبل به سهم 33 درصدی افزایش پیدا کرد.



حق‌شناس خاطرنشان کرد: چرا جایگاه دین، شرع و مذهب را در جامعه‌ای که امروزه ما سخت محتاج به تقویت و حفظ بنیان شرعی آن هستیم و به عنوان پایه اصلی جامعه و به نوعی تکیه‌گاه ما محسوب می‌شود، زیر سؤال می‌برید در حالی که حداقل نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و با اینگونه اظهارنظرها بسیاری از آنان دچار بدبینی نسبت به شرع می‌شوند، آقای کدخدایی پاسخ بدهد با چه معیار و سنجه‌ای درمورد منع شرعی حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرده است؟


وی با بیان اینکه اینگونه اظهارنظرها به نوعی توهین به جایگاه زن ایرانی در جامعه محسوب می‌شود، گفت: در جامعه امروزی ما اگر نگوییم زنان جلوتر از مردان نیستند، قطعاً عقب‌تر از آنان هم نبوده و نقش تأثیرگذاری در توسعه، پیشرفت و ارتقای شاخص‌های ملی و جهانی ما داشته‌اند.


حق‌شناس داشتن ایرانی آباد، آزاد و پیشرفته را در گروه حضور مؤثر زنان در جامعه دانست و افزود: رسیدن کشورمان به جامعه مطلوب جهانی از نظر شاخص‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به حضور زنان در عرصه‌های مختلف بستگی دارد.



منظور از رجل سیاسی به معنای بحث مردانگی جنسیت نیست 



وی بیان کرد: قطعاً سخنان آقای کدخدایی نه تنها با ساحت مقدس شرع سنخیت ندارد بلکه با قانون اساسی نیز مغایرت دارد و بر اساس قانون اساسی که در مجلس خبرگان اوایل انقلاب تصویب شد، منظور از رجل سیاسی به معنای بحث مردانگی جنسیت نیست بلکه شامل هم مرد و هم زن می‌شود و بیشتر منظور قانون‌گذار از رجل سیاسی، داشتن شخصیت سیاسی است.


این فعال سیاسی با اشاره به اینکه وقتی زنان در کشور ما دارای منصب‌هایی چون نماینده مجلس، وزیر و معاون رئیس‌جمهور هستند چطور نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهور به عنوان یک نامزد حضور داشته باشند، تصریح کرد: منظور از رجل سیاسی در قانون اساسی، دقیقاً مصداق داشتن شخصیت سیاسی است که بسیاری از زنان در جمهوری اسلامی دارای این شاخصه هستند، ضمن‌آنکه جای این سؤال نیز باقی می‌ماند که مگر در نشستن روی صندلی رئیس‌جمهور در ایران بین معاون رئیس‌جمهور و خود شخص او چقدر فاصله است که این امکان برای زنان وجود ندارد؟


وی در ادامه به مبحث برابری جنسیتی و ارتباط آن با مدیریت شهری پرداخت و گفت: اگر بر اساس مفهوم توسعه به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که توسعه دارای یک قاعده بوده و یک امر یک‌جانبه، تک‌بعدی و یک‌طرفه نیست، بله انعطاف‌پذیر و چند بعدی است که هر‌گونه بی‌عدالتی در آن جایگاهی ندارد.


حق‌شناس با اشاره به اینکه توسعه امری است که ساحت‌ها و ابعاد متفاوتی دارد و دلایل شکل‌گیری معضلات مرتبط با آن را باید از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار دهیم، افزود: اگر زنان و بانوان در دسترسی به حقوق خود ناتوان باشند، جامعه دچار نوعی بی‌عدالتی است و وقتی چنین باشد، تمام اقشار جامعه از این بی‌عدالتی رنج می‌برند. ضمن‌آنکه توسعه‌یافتگی، امری چند وجهی است و برابری جنسیتی یکی از ابعاد مختلف آن است.



در 12 سال گذشته پنج درصد پست‌های مدیریتی میانی و یا عالی در اختیار بانوان بود


وی با بیان اینکه اگر زنان یک جامعه مشکل داشته باشند، آن جامعه سالم نیست و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود، اظهار کرد: اجرای عدالت در مورد زنان به‌خصوص اختصاص پست‌های مدیریتی به آن‌ها، امروز پررنگ شده اما عدالت فقط حضور زنان در منصب‌های مدیریتی و اداری نیست بلکه شامل مسائل دیگری به خصوص در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز هست.


حق‌شناس با بیان اینکه در دوره‌ای شاهد بودیم با نگاهی پوپولیستی یک وزارت‌خانه در اختیار بانوان بود و بخشی دیگر از زنان از قدرت حذف شدند، گفت: در 12 سال گذشته مدیریت شهری تنها پنج درصد از پست‌های مدیریتی میانی و یا عالی را در اختیار بانوان گذاشته بود، که قابل قبول نیست و نیاز است با اصلاح‌ساختاری و ایجاد الزام با تصویب قوانین و یا فرهنگ‌سازی مدیریتی این میزان در حوزه شهری افزایش پیدا کند.



وی تصریح کرد: در جوامع و کشورهایی که دارای خشونت هستند، شاهد هستیم که زنان حضوری در مدیریت و اداره آن کشورها ندارند و برعکس در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته زنان حضور جدی‌تری در نقش‌های مدیریتی دارند که ما می‌توانیم به صورت عادلانه و البته بر اساس توانمندی‌های آنان، برابری جنسیتی در مدیریت شهری را دنبال کنیم.


حق‌شناس گام اول در موضوع مدیریت شهری را عادلانه‌تر کردن ساختار زیست اجتماعی در شهر دانست و گفت: شهر ما به نوعی خشن است و آمادگی لازم را برای زیست اجتماعی زنان را ندارد و به عنوان مثال در پیاده‌روها، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و مواردی از این قبیل، نتوانستیم فضاهایی فراهم کنیم که زنان از امنیت و آرامش لازم برخوردار باشند.


وی گام دوم را لزوم اصلاح ساختار جذب نیرو در ساختار مدیریت شهری برشمرد و بیان کرد: برای همه مردم جهت استفاده از فرصت‌ها باید زمینه‌هایی عادلانه فراهم کنیم.



خداوند حتی زنان و مردان را نیز در مراسم حج از همدیگر جدا نکرده است


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گام سوم نیاز به اصلاح ساختار و روند پشتیبانی قانونی و به نوعی ایجاد الزام مدیران شهری برای استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی است، گفت: به گفته رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از سهم جایگاه‌های مدیریت دولتی به زنان اختصاص داده شود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته شهرداری، اقدامات مثبت و ارزنده‌ای مانند تأسیس پارک‌های بانوان یا امکاناتی برای حضور زنان به‌طور خاص در بخش‌های مختلف انجام داده است، اما بیشتر باید به توانمند شدن زنان در بخش‌های مختلف کمک کنیم نه اینکه با جداسازی‌های گوناگون به نوعی به دنبال محدود کردن آنها باشیم.


حق‌شناس با اشاره به اینکه مهم‌ترین مراسم مذهبی ما حج است که خدا آنجا زنان و مردان را از هم جدا نکرده است، گفت: ما با معیارهایی که شرع مشخص می‌کند همراهی داریم اما برداشت‌هایی که به نام شرع مطرح می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد تا از سوء برداشت‌ها جلوگیری کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار