۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۷۳۶۱
entekhabat shoraye shahr

مطمئناً ما اگر از حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشیم می‌توانیم عملکرد اعضای شورا را به چالش بکشیم و آنها را وادار کنیم بدرستی به وظایف خود عمل کنند باید امسال افرادی وارد شورا شوند که تخصص مدیریت شهر را داشته باشند و به شهروندان تهرانی احترام بگذارند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، اردیبهشت ماه برای مردم ایران و تهران ماه پر خبری خواهد بود. از یک سو مردم سراسر کشور خودشان را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کنند و از سوی دیگر مردم تهران 29 اردیبهشت ماه اعضای شورا را انتخاب می‌کنند تا برای چهار سال دیگر خیابان بهشت و میدان پاستور کانون سیاسی‌ترین تحولات شهر و کشور باشد. شوراهای شهر و روستا یکی از دستاوردهای دوران اصلاحات است که انتخاب شهردار، نظارت بر عملکرد او و تصویب بودجه شهرداری‌ها را بر عهده دارد. شورای شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی از یکسو بر ارتقای سطح زندگی شهروندان در حوزه‌هایی چون حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست تأثیرگذار است و از سوی دیگر بر عملکرد مدیریت شهری نظارت می‌کند، به عبارتی شورای شهر چشم مردم محسوب می‌شود. با این حال از آنجا که شورای شهر یکی از نوپاترین نهادهای مدنی است هنوز برخی از مردم با وظایف اعضای شورا و کارکرد آن آشنا نیستند. برای آگاهی از اینکه مردم تهران چقدر با کارکرد این نهاد آشنا هستند، مهم‌ترین مشکل تهران را چه می‌دانند و چقدر شورای فعلی توانسته انتظارات آنها را برآورده کند به میان آنها رفتیم و تلاش کردیم پاسخ دهندگان از طیف‌ها و سنین مختلف باشند.



بیشتر مردم از کارکرد شورای شهر اطلاعی ندارند


پاسخ به این سؤالات برای برخی از شهروندان تهرانی سخت بود. بعضی از تهرانی‌ها نمی‌دانند که شورای شهر چه کارکردی دارد و چرا باید به اعضای شورای شهر رأی دهند؟ برخی می‌پرسیدند مگر اعضای شورای شهر هم با رأی مردم انتخاب می‌شوند؟


 محمد، جوان 35 ساله‌ای که در خیایان نیلوفر تهران کلید‌سازی دارد اصلاً نمی‌داند شورای شهر چیست: «من شورای شهر را نمی‌شناسم. اصلاً هم برایم اهمیتی ندارد که این افراد را شناسایی کنم. فقط در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس رأی داده‌ام و نمی‌دانستم که باید در انتخابات شورا هم شرکت کنم.»


عاطفه، مریم و نرگس دانشجویان سال آخر حسابداری هم نمی‌دانند که شورای شهر چه نهادی است و چه کارهایی برای مردم انجام می‌دهد: «اسم شورای شهر را شنیده‌ایم اما واقعاً با این نهاد آشنایی نداریم.»


محسن شجاعی هم فروشنده یک خواربار فروشی است. او در پاسخ به اینکه چقدر با شورای شهر تهران آشنایی دارید؟ می‌گوید: «اصلاً نخستین باری است که نام این سازمان را می‌شنوم. دقیقاً چه کار می‌کنند؟»


پاسخ آرش، کارگر خیاطی هم درباره اهمیت کارکرد شورای شهر در تهران و اینکه چقدر با این نهاد مردمی آشنا است این بود: «اطلاعات چندانی درباره شورای شهر ندارم. کاری هم به شهر ندارم. فقط می‌خواهم بدانم آیا شورای شهر نقشی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دارد؟ چون از آموزش و پرورش انتقاد دارم. حجم کتاب‌های درسی خیلی زیاد است. دخترم کلاس چهارم دبستان است و سؤالاتی از من می‌پرسد که واقعاً نمی‌دانم چطور پاسخش را بدهم. پول هم ندارم که برایش معلم خصوصی بگیرم. همین‌طور وضعیت بیمارستان‌های دولتی هم اصلاً خوب نیست. وقتی بیمارستان می‌روم از شب قبلش عزا می‌گیرم. دارو هم گران شده. اینها اگر مربوط به شورای شهر می‌شود امیدوارم زودتر این مسائل را حل کنند.»


 رضا 20 ساله لباس فرم سربازی به تن دارد و می‌خندد: «اصلاً یعنی چی؟ اگر هم بدانیم چه فرقی به حال ما می‌کند.»  او هم اصلاً با کارکرد شورای شهر آشنا نیست و اصلاً نمی‌داند که اهداف و عملکرد این نهاد چه هست و چه کسانی برای شهروندان تهرانی تصمیم‌گیری می‌کنند: «خانم چه فرقی می‌کند چه کسی وارد شورا شود. هر کسی که زورش بیشتر و پولش بیشترباشد می‌تواند عضو شورا شود.»




«خانم چه فرقی می‌کند چه کسی وارد شورا شود. هر کسی که زورش بیشتر و پولش بیشترباشد می‌تواند عضو شورا شود.»



احمد فروشنده فرش در خیابان مفتح تهران است. او هم مثل خیلی‌های دیگر برایش اصلاً اهمیتی ندارد: «ما کار خودمان را می‌کنیم. کاری هم به آنها نداریم. نمی‌خواهم هم اطلاعاتی در این باره داشته باشم. هر کسی بخواهد وارد شورا می‌شود و دلشان هم برای ما نمی‌سوزد.»


خیلی‌های دیگر هم پاسخ سؤال خبرنگار «ایران» را نمی‌دادند و با شک و تردید از کنار خبرنگار ما رد می‌شدند. آنها در یک جمله می‌گفتند: «اصلاً اطلاع نداریم»، «برای ما فرقی ندارد»، «کسی را نمی‌شناسم» یا «چه اهمیتی دارد.»




افراد متخصص وارد شورا شوند


با اینکه برخی از مردم با کارکرد و اهداف شورای شهر تهران آشنا نیستند اما گروهی دیگر هم می‌دانستند اعضای شورای شهر چه کسانی هستند و هم از اتفاقات شورا بخوبی باخبر بودند. این دسته مطالبات گسترده‌ای داشتند؛ از رسیدگی به موضوع ترافیک تهران گرفته تا تحقیق و تفحص از شهرداری. البته برخی دیگر هم به موضوع آلودگی هوا اشاره کردند و گفتند به نظر می‌رسد شورای شهر سیاسی شده و این سیاسی کاری موجب شده تا شورا نتواند به کارکرد اصلی خودش بپردازد. موضوعی که رضا، فروشنده نرم افزارهای رایانه‌ای به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه اعضای شورای فعلی فعالیت‌های سیاسی زیادی انجام دادند. مردم بجز چند نفر از اعضای شورا از دیگر افراد رضایت ندارند. این وضعیت شهر تهران است. نفس شهر بریده شده و آقایان توجهی به این موضوع ندارند. برخی‌هاشان در حق مردم بدی کردند. شما دقت کنید چرا اینقدر بی‌رویه ساخت و ساز انجام می‌شود و کسی هم به این موضوع در داخل شورا واکنشی نشان نداده است. این همه اخبار از ویژه خواری و املاک نجومی مطرح شد اما شورای شهر چه کرد؟ این همه پاساژ جدید در تهران راه‌اندازی شده است اما کسی واکنشی نشان نمی‌دهد؟ معضل ترافیک سرانجامش چه می‌شود؟ پارکینگ در سطح شهر دیگر وجود ندارد. این همه معضل در شهر داریم آقایان اما بی‌توجه به اینها فقط به کارهای سیاسی خود می‌پردازند.»




«شورای شهر برای مردم بسیار مهم است. باید امسال افرادی وارد شورا شوند که تخصص مدیریت شهر را داشته باشند و به شهروندان تهرانی احترام بگذارند. متأسفانه در چند سال اخیر افرادی وارد شورای شهر شدند که کوچکترین اطلاعی از وضعیت شهر نداشتند و فقط ژست سیاسی گرفتند.»



ناهید دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی هم شورا را چشم مردم می‌داند: «شورا باید در خدمت مردم باشد. اخبار خوشایندی تا اینجا از شورا نشنیدیم. بجز دو نفری که در خدمت مطالبات مردم بودند دیگر اعضا توجهی به رفاه مردم نداشتند. مهم‌ترین خواسته‌ای که شورا باید در دستور کار خود قرار دهد این است که پول مردم را برای مردم خرج کند. این موضوع فعلاً دیده نمی‌شود مردم در رفاه نیستند. به نظر می‌رسد که پول مردم در درون بدنه شهرداری هزینه می‌شود. او تأکید می‌کند: «هیچ کدام از مردم جامعه ما از حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند و همین امر موجبات سوء استفاده برخی از افراد سود جو را فراهم می‌کند. مطمئناً ما اگر از حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشیم می‌توانیم عملکرد اعضای شورا را به چالش بکشیم و آنها را وادار کنیم بدرستی به وظایف خود عمل کنند.»


حسین فروشنده مانتو هم انتظار دارد تا مردم کمتر به ورزشکاران رأی دهند و بیشتر افراد متخصص شهری وارد شورای شهر شوند: «شورای شهر برای مردم بسیار مهم است. باید امسال افرادی وارد شورا شوند که تخصص مدیریت شهر را داشته باشند و به شهروندان تهرانی احترام بگذارند. متأسفانه در چند سال اخیر افرادی وارد شورای شهر شدند که کوچکترین اطلاعی از وضعیت شهر نداشتند و فقط ژست سیاسی گرفتند. ما انتظار داریم که افراد به هر قیمتی مجوز ساخت و ساز به افراد ندهند. فضاهای مشکل دار را از نزدیک ببینند. از پشت میز برای مردم نسخه نپیچند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار