۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۳۴۶۰۷
kabine davazdahom dolat

دکتر حسن روحانی، رئیس دولت دوم تدبیر و امید در اولین اظهار نظر بعد از آغاز به کار دولت دوازدهم درباره کابینه‌ای که توانست رای اعتماد بالایی از مجلس بگیرد توضیحاتی ارائه و درباره هر وزارت‌خانه نکاتی را مورد تاکید قرار داد.


به گزارش عطنا به نقل از شرق از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، حسن روحاني روز گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه «مجلس شوراي اسلامي پيوسته اصول قانوني و اخلاقي را مراعات کرده و در اين دوره بيشتر»، افزود: همه نمايندگان محترمي که به عنوان موافق يا مخالف صحبت کردند، کاري کارشناسانه کرده و طبق اعتقاد، عقيده، مستندات و اطلاعاتي که داشتند، صحبت کردند و جز اين از مجلس شوراي اسلامي توقع ديگري نيست.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه کل بودجه دولت حدود ٣٠٠ هزار ميليارد تومان است و بر مبناي محاسبات اخير سازمان برنامه و بودجه بايد شرايط جديد را به همه وزرا ابلاغ کند، گفت: سال گذشته ۴۰ هزار ميليارد تومان به صندوق‌هاي بازنشستگي پرداخت شده و اين در حالي است که اين صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نيست و خود صندوق بايد متکفل باشد. زماني که مي‌گفتيم خزانه خالي را تحويل گرفتيم، در حقيقت صندوق‌هاي ما هم علاوه بر خزانه خالي بود؛ به‌گونه‌اي‌که هيچ صندوقي امروز قادر نيست به تعهدات خودش عمل کند.


رئيس‌جمهور اظهار كرد: وقتي دولت ناچار است در بودجه ۳۰۰ هزارميلياردتوماني، ۴۰ هزار ميليارد تومان به صندوق‌ها پرداخت کند، بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي بدهد و تقريبا بر اساس مصوبه مجلس، ۶۰ هزار ميليارد تومان هم به صندوق توسعه واريز کند، در حقيقت نيمي از بودجه دولت را اين‌گونه مصرف کرده است و اگر بخواهيم بدهکاري دولت به بخش خصوصي، پيمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزي را هم حساب کنيم، ديگر هيچ چيزي باقي نمي‌ماند؛ پس ما شرايط آساني پيش‌رو نداريم.


رئيس‌جمهور در ادامه گفت: نمي‌خواهم بگويم وزيري که معرفي شده، بي‌نقص است. هيچ‌کدام از ما بي‌نقص نيستيم. همه ما بشريم و نقاط قوت و ضعف داريم؛ اما همه تلاشم را به کار گرفتم و با همه آنهايي که لازم مي‌ديدم، مشورت کردم، حرف بسياري را به جان خريدم و گوش کردم و با فراکسيون‌هاي سه‌گانه مجلس نشستيم و نکات مهمي که آنها داشتند، براي من ارزشمند بود. همه را در کنار هم قرار داديم. بهترين‌هايي که توانستيم انتخاب کنيم، همين‌هايي است که به مجلس عرضه کرديم. خدا را گواه مي‌گيرم که اگر براي هر وزارتخانه‌اي فردي قوي‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و کارآمدتر پيدا مي‌کردم، ترديد به خودم راه نمي‌دادم. خدا گواه است در محضر شهداي مجلس که عکس‌هايشان را زيارت مي‌کنيم و روحشان حاضر است، هيچ‌گاه بر مبنايي که اين فرد با من رفاقت قديمي داشته يا حتي در چهار سال دولت چگونه با هم رفتار کرديم يا اينکه از چه جناح و حزبي است، هيچ‌يک از اينها براي من مطرح نبوده است.


دکتر روحاني تصريح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرايي، فرااصلاح‌طلبي و فرااعتدال‌گرايي است؛ اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهميت خواهد داد و دولتي است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن ميانه‌روي که مورد انتظار است، به کار بگيرد.


دکتر روحاني خاطرنشان کرد: خدا رحمت کند يکي از شهداي بزرگ ما را؛ در مجلس اول، راجع به اعتبارنامه‌اش بحث بود که اسم نمي‌برم. آمد پشت تريبون، گفت به اين رأي ندهيم، استدلال چنداني هم نداشت. مي‌گفت رأي ندهيم تا رقيبش که بعدا در انتخابات ميان‌دوره‌اي خواهد آمد، او رأي بياورد و او بهتر از اين است. اين‌طور که نمي‌شود درباره وزرا تصميم گرفته شود. اگر يک وزيري شروع به کار نکند، ناچار رئيس‌جمهور بايد يک سرپرست بگذارد و دو، سه ماه آن وزارتخانه با سرپرست اداره شود تا دوباره فرد جديدی به مجلس معرفي شود. با اين کار خودبه‌خود سه تا پنج ماه کار به تأخير مي‌افتد. لذا بايد مجموعه مصالح را کنار هم بچينيم و در نظر بگيريم. در دولت‌هاي قبلي يادم نمي‌آيد، براي اولين بار بود که مقام معظم رهبري، در سخنراني‌ و خطبه‌هاي نماز عيد فطر امسال، تأکيد کردند که هرچه سريع‌تر دولت تشکيل شود و قبل از شروع نماز، خدمت آقا بوديم و ايشان گفتند شما دولت را کي معرفي مي‌کنيد؟ تأکيد آقا در خطبه‌شان براي اينکه دولت زودتر معرفي شود، براي اين بود که ما وظايف بسيار سنگيني پيش‌رو داريم و کشور را بايد متحول کنيم.


دکتر روحاني در ادامه با اشاره به اهميت موضوع اشتغال، گفت: براي ايجاد اشتغال، راهي جز امنيت، آزادي و آرامش نيست. برنامه دولت دوازدهم هم امنيت، آزادي، آرامش و پشت‌ سر آن، ايجاد پيشرفت است. بر اساس چشم‌انداز، بايد در ۱۴۰۴ کشوری پيشرفته باشيم و بيش از نيمي از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقريبا ۱۲ سال آن گذشته و هشت سال بيشتر باقي نمانده است. لذا بايد گام‌هاي بلندتري برداريم.


رئيس‌جمهور با اشاره به برطرف‌شدن مشکل تحريم‌ها، اظهار كرد: يک وقتي بود که مي‌خواستيم بدويم، روبه‌روي ما درِ قفل‌شده‌اي به نام تحريم وجود داشت و امروز اين در باز شده و اين قفل شکسته شده است. بعضي‌ها مي‌خواهند همان جاي اول بايستند و بگويند ما که به نتيجه‌اي نرسيديم. براي دستيابي به اهداف و نتيجه، لازم است از جايي که محترمانه ايستادي، حرکت و تلاشي انجام شود. امروز راه باز است و همه ما بايد به صحنه آمده و تلاش کنيم. اينجا ديگر مخالف و اين جناح و آن جناح و ۲۰ ميليون و ۱۶ ميليون نداريم؛ همه بايد به صحنه بيايند.


رئيس‌جمهور با بيان اينکه در فضاي مجازي نيازمند فناوري هستيم، اظهار كرد: چرا وقتي کاربران شبکه اجتماعي ايراني، به يک ميليون نفر مي‌رسد، آن شبکه هنگ مي‌کند و نمي‌تواند آن را اداره کند و يک شبکه اجتماعي خارجي ۴۰ تا صد ميليون کاربر را تحمل مي‌کند؟ اين به خاطر تکنولوژي است.



وظايف ظريف در دولت دوازدهم



دکتر روحاني افزود: اشتغال به فناوري و سرمايه چه داخلي و چه خارجي نياز دارد؛ هيچ کشوري با انزوا پيشرفت نکرده؛ بنابراین يکي از بزرگ‌ترين وظايف وزارت خارجه ما در اين دوره فعاليت اقتصادي است. بزرگ‌ترين وظيفه وزير خارجه در اين دوره، اولا اين است که کنار برجام بايستد و نگذارد آمريکا و دشمنان ايران موفق شوند. آن کسي که براي برجام سينه سپر مي‌کند؛ يعني در برابر دشمنان ايران و در برابر آمريکا و اسرائيل و برخي از کشورهاي کوچک منطقه که اخلال مي‌کنند، مي‌ايستد و ما اين افراد را قهرمان ميدان مبارزه در برابر استکبار مي‌دانيم.



وزيري که اسمش برند باشد



دکتر روحاني با اشاره به اصرار براي تصدي وزارت نفت از سوی مهندس زنگنه خاطرنشان کرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پيشنهاد ديگري به من داشت، جواني را به من معرفي کرده بود تا به‌عنوان وزير نفت انتخاب کنم. همان‌جا به ايشان گفتم که من صد ميليارد دلار سرمايه خارجي مي‌خواهم، اين جوان مي‌تواند بياورد؟ به ترديد افتاد. من يک وزيري مي‌خواهم که اسمش برند باشد. براي جذب سرمايه و من اين را تعارف و شوخي نمي‌کنم. اسامي‌ برخي از وزراي ما در دنيا برند جذاب است. امروز دکتر ظريف در دنياي سياست يک چهره جذاب است. همه افتخار مي‌کنند با آقاي ظريف صحبت کنند و اين براي حيثيت و کشورمان مهم است. براي من مهم است که وزير نفت من کسي باشد که بتواند سرمايه خارجي را بياورد و وزير راه من کسي باشد که بتواند ۱۸ ميليارد دلار سرمايه خارجي را به کشور بياورد؛ بدون اينکه از دولت گارانتي بخواهد. وزيري مي‌خواهم که با شهامت بگويد که هواپيما مي‌خرم پول و بودجه کشور را نياز ندارم.



تغيير در مديريت شستا



دکتر روحاني افزود: آقاي شريعتمداري کسي است که تجربه داشته و در دولت يازدهم به همه استان‌ها سفر کرده و همه استان‌ها را خوب شناخته و همه پروژه‌ها را بررسي کرده و همه کشور را خوب مي‌شناسد؛ اما به‌هرحال وزارت صنعت، معدن، تجارت وزارتخانه بزرگي است و تجربه معدن و صنعت مي‌خواهد که به ايشان از اول گفتم که اين بايد با انتصاب معاونان قوي جبران شود.


رئيس‌جمهور ادامه داد: با آقاي ربيعي صحبت کرديم که يکي از چهره‌هاي مشهور صنعتي مديريت شستا را به عهده بگيرد و ايشان نيز با برخي افراد مذاکره کرده که اين بار تقريبا کمي بار اين مسئوليت از دوش ايشان برداشته شود.


دکتر روحاني با اشاره به اينکه توسعه اشتغال در کشور به تحول در وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش‌وپرورش نياز دارد، تصريح کرد: اولين صحبتم با آقاي بطحایي اين بود که بايد کاري کنيد تا مهارت دانش‌آموز را بالا ببريم و بايد دانش‌آموزي تربيت کنيم که بنگاه‌هاي اقتصادي در کلاس ۱۱ و ۱۲ براي به‌کارگيري آنان پيش‌قدم باشند.



آزادي و امنيت در کنار هم



رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه معرفي يک جوان براي تصدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اولين تجربه در اين زمينه است، افزود: علت اينکه گفتم آقاي جهرمي بيايد و اين مسئوليت را بپذيرد، اين است که امروز از ارتباطات مهم‌تر در عمل فناوري اطلاعات و فضاي مجازي و فضاي سايبري است. بعضي‌ها مي‌گويند که اگر امنيت مي‌خواهيم، بايد آزادي را برايش قرباني کنيم. اينکه تا اين قرباني نشود، دعاي ما مستجاب نمي‌شود و امنيت به‌ وجود نمي‌آيد، ما قبول نداريم که آزادي به خاطر امنيت يا امنيت، به ‌خاطر آزادي ذبح شود، اين دو بايد در کنار هم قرار بگيرند. آقاي جهرمي در جلسات شوراي‌عالي فضاي مجازي مدتي از طرف آقاي علوي مي‌آمد، آن وقتي که در وزارت اطلاعات بود و مدتي هم از طرف آقاي واعظي مي‌آمد. در هر دو بخش شاهد بودم که هميشه در مسئله امنيت و آزادي اين دو را با هم در نظر مي‌گرفت. اين حرف نسبت به ايشان ناحق است، اگر کسي فکر کند ايشان آزادي را به مذبح مي‌برد، اين‌طور نيست، علت اينکه اصرار کردم ايشان بيايد، به‌ خاطر اين است که مسائل پيچيده فراواني در اين بخش داريم. علت اينکه بايد مسائل امنيتي را بلد باشد، اين است که اگر بلد نباشد، همان روز اول گيرش مي‌اندازند و چون مخالف‌اند، استدلال امنيتي مي‌کنند. البته اگر خودم حضور داشته باشم، من هم به اندازه آنها مسائل امنيتي را بلدم و جواب مي‌دهم؛ ولي اگر در جلسه حضور نداشته باشم، بايد يک کسي باشد که مسائل امنيتي را هم بلد باشد تا بتواند از آزادي مردم، از شبکه‌هاي اجتماعي و از اشتغال مردم در فضاي مجازي حراست کند.
...ما بايد همه ابعاد مسئله را در نظر بگيريم.



منتقد نبايد از وزير اطلاعات بترسد



رئيس‌جمهور در دفاع از وزير پيشنهادي اطلاعات اظهار كرد: علت اينکه اصرار کردم آقاي علوي در وزارت اطلاعات راهشان را ادامه دهند، به خاطر اين است که آقاي علوي جزء آنهايي است که آزادي را نمي‌برد پاي درخت امنيت هر روز قرباني کند و اين مسئله برايم مهم است. وزير اطلاعاتي مي‌خواهم که مردم از اسم وزير اطلاعات و مأمور اطلاعاتي نترسند، فقط بايد خائنان و آدم‌هايي که ضد منافع ملي هستند، بترسند. البته وزير اطلاعات در اين چهار سال کاري به کسي نداشت و ديگران به او کار داشتند.
منتقد نبايد از وزير اطلاعات بترسد؛ ولي کسي که ضد اين نظام است، البته بايد از وزير اطلاعات بترسد. وزارت اطلاعات در بعضي از بخش‌هايش خيلي موفق بود، در بعضي از بخش‌هايش هم نيمه‌موفق بود که شرط ما با آقاي علوي اين بوده که آن نيمه‌ها اين ‌بار تکميل شود. در بحث امنيت و مبارزه با گروهک‌هاي تروريستي، انصافا وزارت اطلاعات موفق بود، خيلي از جاهاي ديگر هم وزارت اطلاعات خوب کار کرد. در جاسوسي خوب کار کرد؛ چون بعضي‌ها اگر کسي با خارجي‌ها صحبت کند، مي‌گويند اين جاسوس است. مي‌گوييم چرا جاسوس است؟ مي‌گويند با يک خارجي حرف زده است. وزارت اطلاعات در اين زمينه تخصص دارد و چون پرونده‌هاي ضد جاسوسي را معمولا مي‌خواهم و اطلاعات مي‌گيرم، بسيار خوب و دقيق و حساب‌شده عمل کرده و جايي هم که ديگران غيرفني و غيرحرفه‌اي انجام دادند، همين معاونت با شجاعت ايستاده و گفتند که اين کار، کار نادرست و ناصحيحي است.



حجتي نگذاشت رشد منفي شود



دکتر روحاني در ادامه در دفاع از وزير پيشنهادي براي وزارت جهاد کشاورزي گفت:  واقعا آقاي حجتي، کار بزرگي در کشاورزي انجام داد، براساس آمار و ارقام، اگر وزارت کشاورزي نبود، در سال ۹۴ ممکن بود رشد ما منفي شود. آن بخشي که رشد ما را در سال ۹۴ نجات داد که وضعمان خيلي سخت بود، کشاورزي بود که بالاي پنج درصد رشد داشت و در آن شرايط جلو آمد و نگذاشت رشد ما منفي شود.


رئيس‌جمهور، دکتر قاضي‌زاده‌هاشمي را جزء وزرايي دانست که همگان خدمات او را به‌خوبي شناخته و مي‌دانند کار بسيار بزرگي را در اجراي طرح تحول سلامت به انجام رسانده است و خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ وضع اقتصادي ما مثل سال ۹۳ نبود و همه دستگاه‌هاي ما در فشار قرار گرفتند و نمي‌خواهم بگويم که طرح تحول ما نياز به اصلاح ندارد که دارد. همه وزرا موظفند خدمات و کيفيت خدمات را ارتقا دهند... .



از آقاي آوايي انتظار زيادي نداريم



رئيس‌جمهور با بيان اينکه آقاي آوايي، وزير پيشنهادي دادگستري، فردي صادق و باتجربه است که در اين کار مراحل مختلف قضائي را طي کرده، افزود: ما خيلي از ايشان انتظار زيادي نداريم و مي‌خواهيم مسائل مربوط به حقوق بشر، حقوق شهروندي و مسائل مربوط به تعزيرات را مقداري سامان دهد و روابط سه قوه را هم صميمي‌تر کند.



تقويت وحدت سپاه و ارتش



دکتر روحاني با اشاره به اينکه آقاي حاتمي، شخصيتي هستند که در نيروهاي مسلح و در ارتش جمهوري اسلامي ايران و وزارت دفاع خدمات فراواني انجام دادند، گفت: از امير حاتمي چيزي که مي‌خواهم اين است که اولا وحدت سپاه و ارتش بايد تقويت شود و با حضور شما در وزارت دفاع بايد همه سپاهيانمان خيال راحت داشته باشند و اين تجربه شما در وزارت دفاع بسيار مهم است.


رئيس‌جمهور در ادامه سخنراني خود به دفاع از رحماني‌فضلي براي وزارت کشور پرداخت و اظهار كرد: ايشان جزء وزراي بسيار خوب ما بودند. کار وزارت کشور کار سنگيني است. آنچه که از آقاي رحماني‌فضلي خواسته بودم اين بود که شايسته‌سالاري جاي جناح بنشيند. شرط ما اعتدال است؛ از هر جناحي مي‌خواهد استفاده شود. اگر افراط باشد ما با آن کاري نداريم. وزير کشور رئيس شوراي امنيت کشور است. رئيس شوراي امنيت بايد با دادگستري، قوه قضائيه، ارتش، سپاه، نيروي انتظامي، اقوام، اقليت‌ها و طوايف کار کند، اين کار پيچيدگي دارد و آسان نيست. آقاي رحماني‌فضلي در اين زمينه تجربه خوبي دارند.



مدام در را قفل مي‌کنند



رئيس‌جمهور همچنين در دفاع از وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: توقع ما از ايشان اين است که هم خواست رهبري و هم خواست مردم اجرائي شود و اين شدني است. مردم ما گله دارند، شما نمايندگان اگر کارهايي برعهده وزير ارشاد است لطفا بگوييد ديگران دخالت نکنند، اگر بناست ديگران مداخله کنند به ما بگوييد وظيفه ما نيست و دولت کنار برود و آنها هر کاري مي‌خواهند بکنند. از ۱۰ جا مجوز صادر مي‌شود بعد يک نفر مي‌گويد آقاي فلاني شکايت کرد، بعد در آن را قفل مي‌کنند، قفل‌کردن آسان است، کليد پيدا کنيد و قفل را باز کنيد. مدام در را قفل مي‌کنند.


دکتر روحاني در دفاع از آقاي کرباسيان براي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: مسئوليت بخش‌هاي مختلف اين وزارتخانه بسيار مهم؛ از سرمايه‌گذاري خارجي، ماليات، خصوصي‌سازي و سهام عدالت برعهده ايشان است و توانمندي اين کار را دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار