۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۸۲۴
فاطمه گوارایی در نشست سهم زنان از هیئت وزیران

یک فعال حقوق زنان ضمن دفاع از حضور زن در سمت‌های کلان مدیریتی دولت اظهار کرد: وقتی از حضور شایسته زنان دفاع می‌کنیم یعنی آنها باید بستری برای تکیه کردن داشته باشند، منافع مردم شوخی‌بردار نیست که ما این‌قدر راحت با آن بازی کنیم.


به گزارش عطنا، «بررسی چالش‌های حضور زنان در کسوت وزارت؛ سهم زنان از هیئت وزیران» عنوان نشستی بود که با حضور اعظم طالقانی، فعال سیاسی، الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ایراندخت فیاض، استاد روان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اعظم حاجی عباسی، دبیر کل جامعه زینب(س) و فاطمه گوارایی، فعال حقوق زنان شنبه، 7 مرداد به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد.


در بخشی از این نشست فاطمه گوارایی، فعال حقوق زنان با بیان اینکه مطالبه حضور زنان در مدیریت کلان دولتی، تاریخی است و قطعا روزی می‌رسد که وزیر زن داشته باشیم، اظهار کرد: در دوره صدر اسلام حضرت خدیجه(س) یکی از کسانی بود که بالاترین سطح فعالیت اقتصادی جامعه مکه را در زمان خودش داشت، اما در دوره کنونی زنان ایران در رده بسیار پایین مشارکت اقتصادی قرار دارند. از طرف دیگر در عرصه سیاست ما دو چهره برجسته یعنی حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) را داریم که در آن عرصه بزرگ تاریخی رسالت خود را انجام می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه در دوره کنونی هم زنان مشارکت بالایی در عرصه سیاسی کشورهای مختلف دارند، گفت: صدر اعظم آلمان به عنوان یکی از برجسته‌ترین اقتصادهای دوران معاصر، نخست‌وزیر انگلستان و یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری آمریکا زن هستند. این شرایط نشان می‌دهد که آنقدر توانمندی در وجود زنان دیده شده برای مدیریت کشوری مانند آمریکا که بالاترین سطح استاندارد اقتصادی، سیاسی، نظامی و.. یک زن کاندیدا می‌شود.


این فعال حقوق زنان با تأکید بر اینکه حضور زنان در کسوت وزارت مطالبه‌ای است که جامعه مدنی و زنان ایران دارد، تصریح کرد: وظیفه جامعه مدنی و زنان کشور طرح مطالبات و فشار به حاکمیت و دولت برای پاسخگویی است.


وی با اشاره به اینکه در دوران مدرن وظیفه دولت پاسخگویی است، افزود: پاسخگویی زمینه تغییر از فرهنگ قبلیه‌ای را به فرهنگ سیاسی مدرن و دموکراتیک فراهم می‌کند. یک نوع اعتماد درون جامعه مدنی و میان دولت و جامعه مدنی پدید می‌آورد، مشارکت، شبکه‌های اجتماعی و زمینه تفاهم در جامعه گسترش می‌یابد تا جایی که تضادها به جای اینکه از راه‌های خشونت آمیز حل شود در صندوق‌های رأی حل می‌شود.



رتبه 139 ایران در شاخص‌ شکاف جنسیتی



گوارایی با بیان اینکه پاسخگویی به مطالبات یکی از ویژگی‌های دولت مدرن است که باعث دوام حکومت‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئله مطالبه‌محوری از سال 87 به بعد وارد ادبیات گروه‌های فعال اجتماعی از جمله زنان شد. خواست اصلی فعالان تعهد دولتمردان در برابر رأی مردم بود. با حوادثی که در سال 88 به وجود آمد، به ناچار از مطالبه‌محوری ناچار به عقب برگشتیم تا اینکه فضا به آرامی در سال‌های 92 و 96 بار دیگر بازگشت و مطالبه محوری عنصر اصلی در انتخابات شد.


وی با اشاره به اینکه فعالان زن چهار دهه پس از انقلاب به دنبال مطالبات‌شان هستند، گفت: این یک واقعیت است که زنان ایران به لحاظ حقوقی و سطح مشارکت سیاسی و اقتصادی پس از انقلاب اسلامی به عقب‌تر رفتند. یکی از معیارهای اصلی عقب‌ماندگی و توسعه‌یافتگی یک جامعه میزان اهمیت و اعبتاری است که زنان در آن کشور دارند اما در شاخص شکاف جنسیتی، ایران در بین 144 کشور رتبه 139 را دارد که نشان می‌دهد ما بسیار عقب هستیم.



مبارزه با تعیض!


وی با تأکید بر اینکه باید زنان شایسته به جد مورد شناسایی قرار بگیرد از ظرفیت‌های آنها استفاده شود، پیشنهادهایی را برای به ثمر رسیدن مطالبه حضور زنان در سمت‌های کلان دولتی ارائه کرد: با تبعیض جنسیتی برای ارتقا زنان به پست‌های مدیریتی بالاتر مبارزه شود، حمایت‌های لازم از سازمان‌های مربوط به زنان در بخش‌های دولتی و غیر دولتی صورت گیرد و فشارهای امنیتی از فعالیت‌های حوزه مدنی و زنان برداشته شود. همچنین آموزش‌های لازم برای افزایش توانمندی‌های زنان و به کارگیری ظرفیت‌های آنها ایجاد شود.




مسئله مطالبه‌محوری از سال 87 به بعد وارد ادبیات گروه‌های فعال اجتماعی از جمله زنان شد.



گورارایی با بیان اینکه سهمیه 30 درصدی زنان در پست‌های کلان مدیریتی که در بسیاری از کشورها دنبال می‌شود و نتایج خوبی هم داشته می‌تواند یک رویکرد مناسب در کشور باشد، گفت: باید اقدامات الزام‌آوری برای کارگیری زنان دارای شایستگی در جایگاه های کلان سیاسی صورت بگیرد تا نهادها و سازمان‌ها به آن تن دهند. وقتی در صحنه سیاست کلان از منظر یک زن وارد می‌شوید بسیاری مسائل زنان را می‌شناسید.



عملکرد مولاوردی مثبت بود



وی با تأکید بر اینکه شهیندخت مولاوردی(معاون رئیس جمهور در امور زنان) کارنامه مثبتی در دولت یازدهم داشت، تصریح کرد: کارنامه بسیار مثبتی داشت باید زنان شایسته در مدیریت زنان حتما به کار گرفته شوند و در سطح میانی هم در سطح وسیع از زنان استفاده کرد این موضوع کمک می‌کند تا در آینده بتوانند به جایگاه‌های بالاتری برسند.


گوارایی اضافه کرد: به دلیل عقب افتادگی، فضایی بنوده که زنان به عرصه بیایند. قاعدتا به دلیل همین عدم تجربه و بنود فرصتی برای مهارت‌آموزی، توانمندی‌های زنان مانند مردان به عرصه ظهور نرسیده است.


این فعال حقوق زنان با بیان اینکه دولت‌ها نقش کلیدی در آموزش تمام اقشار جامعه دارند، خاطرنشان کرد: امروزه نقد جدی به تمام دولت‌های قبلی وارد است؛ در بسیاری از دولت‌ها شاهد بودیم مسئولی که در صنعت متخصص است وارد بخش فرهنگ می‌شود، مگر امکان دارد کسی همه دانش‌ها را فرا بگیرد و بخش زیادی از مدیریت‌های غلطی که صورت گرفته ناشی از نیروهای نا وارد و غیر متخصصی بوده که وارد آن حوزه کاری شدند.


وی تصریح کرد: اگر زنی هم در حوزه غیر تخصصی خودش وارد شود نمی‌تواند موفق باشد. وقتی از حضور شایسته زنان دفاع می‌کنیم آنها باید بستری برای تکیه کردن داشته باشند، منافع مردم شوخی‌بردار نیست که ما انقدر راحت با آن بازی کنیم.



بحران‌های کشور حاصل مدیریت زنان است!؟



گوارایی با بیان اینکه اگر زنان در عرصه‌های کلان حضور ندارند به دلیل عدم اعتقاد حکومت به عنصر زن است، گفت: آیا همان حساسیتی که نسبت به زنان هست برای مردان هم هست؟ 40 سال پس از انقلاب اسلامی ما دارای ده‌ها بحران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... هستیم آیا زنان آفریننده این بحران‌ها بوده‌اند؟ چه کسی می‌آید ارزیابی کند که مدیریت‌های غلط مردانه باعث بروز این بحران‌ها شده است؟


وی با تأکید بر اینکه در کشور زنان شایسته‌ای داریم که می‌توانند در عرصه کلان مدیریت کنند، تصریح کرد: معتقد نیستم هر عرصه‌‌هایی که زنان بستر رشد آن را طی نکرده‌اند به آنها واگذار کنیم. قطعا در بین جمعیت زنان افراد شایسته‌ای برای پست وزارت وجود دارد اما به نظر می‌رسد باید بستر رشد زنان برای احزاز مدیریت‌های کلان کشور از طریق ورود زنان به مدیریت‌های میانی فراهم‌تر شود.


به گفته این فعال حقوق زنان، حضور زنان در عرصه‌های مختلف عامل رسیدن به توسعه پایدار است. مشارکت سیاسی زنان یکی از شاخصه‌های اصلی شکاف جنسیتی است که در کشور وضعیت خوبی ندارد؛ زنان سه درصد مجلس شورای اسلامی را تشکیل می‌دهند و در سطح کلان کشور حضور آنها به یک درصد هم نمی‌رسند یعنی در عرصه‌های کلان زنان حضور ندارند با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.



وزیر شدن زنان منع شرعی ندارد


گوارایی با بیان اینکه بخش اعظم تحصیل کردگان، منابع و ظرفیت‌های انسانی کشور را زنان تشکیل می دهند، افزود: آیا از میان جمعیت 40 میلیونی زنان کشور افراد شایسته‌ای که بتواند این منصب‌های کلان مدیریتی را اداره کنند، وجود ندارد؟ پس از اینکه در دولت احمدی‌نژاد، دستجردی به وزارت بهداشت رسید اگر مغایرت شرعی وجود داشت باید همان موقع جلوش گرفته می‌شد. بنابراین هیچ منع شرعی وجود ندارد. به نظرم ما با دو مانع بینشی و سیاسی روبه‌رو هستیم.


این فعال حقوق زنان مانع سیاسی را فشار به دولت خواند و گفت: بخشی از موانع هم درونی است که ناشی از عدم وجود آموزش عالی در خور زنان است همچنین همراهی جدی مردان با خواست مشارکت‌طلبانه زنان به طور جدی وجود ندارد چرا که اگر بود بسیاری از موانع از پیش روی آنها برداشته می‌شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار