۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۴۹۲
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید از سیاسی شدن بحران‌ها پرهیز کنند، اظهار کرد: وقتی بحران‌ها بزرگنمایی می‌شوند و منفی‌گرایی در بازتاب اخبار بحران خیلی رایج می‌شود و می‌بینید چه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و چه رسانه‌های داخلی از همان لحظات اول بحران و حادثه به انتقاد و منفی‌گرایی و عملاً در برخی از اوقات با شدت عمل خود، مدیریت بحران را فلج و ناکارآمد می‌کنند.


به گزارش عطنا، محمدمهدی فرقانی، 14 اسفندماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی «رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی» در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: این همایش در چهار پنل اختصاصی و برای بررسی نقش رسانه‌های سنتی در بخش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و موضوع به‌اصطلاح فیک‌نیوزها و اخبار جعلی و نحوه مقابله با آنها در بحران‌ها و حوادث برگزار می‌شود.


وی در ادامه به همکاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با کمیسیون ملی یونسکو در ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون همکاری خوبی با این کمیسیون داشته‌ایم و در دو سال اخیر نیز دوره‌های مشترک فراوانی از جمله در زمینه آموزش روزنامه‌نگاران افغانستانی و دوره مدرسان ارتباطات برای ارتقای نگرش نسبت به ضرورت مدیریت منابع آب را برگزار کردیم و دوره‌های دیگری نیز پیش‌بینی شده است که می‌تواند سطح ملی تولید محتوا و دانش را در این حوزه افزایش دهد.


فرقانی تصریح کرد: همایش ملی «رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی» نقش رسانه‌های سنتی و نوین را در کمک به کاهش خسارات بلایای طبیعی بررسی می‌کند و وقتی می‌گوییم کمک، واقعاً هم منظور ما کمک و همکاری در این زمینه است و منظور ما این نیست که رسانه‌ها می‌توانند معجزه‌ها کنند ولی می‌توانند فضا‌سازی و نقش‌آفرینی داشته باشند.


دبیر این همایش خاطرنشان کرد: متأسفانه ساختارها و آموزه‌های سنتی روزنامه‌نگاری در همه جای جهان مبتنی بر بحران، کشمکش، تضاد و ارزش خبری برخورد، است. یعنی هر رویداد و اتفاقی که ابعاد فاجعه‌آمیز بزرگتری داشته باشد برای رسانه‌ها ارزش خبری بیشتری دارد و خبر مهم‌تری تلقی می‌شود و در نهایت بیشتر به آن می‌پردازند.


وی با اشاره به اینکه بحث ما این است که اتفاق‌ها و بحران‌ها چه طبیعی و یا غیرطبیعی در وهله اول، انسان‌مدار و انسان‌محور هستند، گفت:‌ ضروری است که رسانه‌ها به ابعاد انسانی رویداد‌ها بیشتر از زمینه صرفاً حادثه‌ای آن توجه کنند.


فرقانی با بیان اینکه رسانه‌ها باید ضمن انعکاس اطلاعات دقیق و صحیح به این نکته توجه کنند که چگونه مردم باید از بحران عبور کنند، افزود: می‌توان هویت‌های فردی و جمعی از بین رفته بر اثر حادثه را بازسازی کرد و در نتیجه رسانه‌ها برای اینکه چنین نقشی را در جامعه ایفا کنند، نیاز دارند تا روزنامه‌نگاران در ایران و سراسر جهان به نگرش و دانش علمی برای تشخیص تأثیر و نقش خود، اطلاع پیدا کنند.



رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: بسیاری از روزنامه‌نگاران ما حداقل آموزش‌های تخصصی لازم را در زمینه روزنامه‌نگاری بحران ندیده‌اند و در کارگاه‌هایی که در این زمینه نیز برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند و بیشتر با بحث‌های ارزش‌های خبری و چگونگی بازتاب آنها آشنا هستند.


وی درباره همین موضوع اضافه کرد: در نتیجه بحران‌ها بزرگنمایی می‌شوند و منفی‌گرایی در بازتاب اخبار بحران خیلی رایج می‌شود و می‌بینید چه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و چه رسانه‌های داخلی از همان لحظات اول بحران و حادثه به انتقاد و منفی‌گرایی و عملاً در برخی از اوقات با شدت عمل خود، مدیریت بحران را فلج و ناکارآمد می‌کنند.




در حوادث 11 سپتامبر آمریکا، رسانه‌ها با هیجان‌زدگی تمام و بلافاصله مسلمانان را متهم کردند و بعد از آن بود که رسانه‌های بین‌المللی تا حد زیادی یاد گرفتند که براساس عقلانیت و منطق و نه براساس احساسات و هیجان با بحران‌ها و حوادث برخورد کنند.



فرقانی یادآور شد: البته بحث من این نیست که نباید مدیریت بحران نقد شود و باید حتماً نقد شود و بر کار مدیریت بحران حتماً باید نظارت وجود داشته باشد و درمورد عملکرد مدیریت بحران؛ رسانه‌ها باید پیگیری کنند اما همه این موارد باید در بستر و به اصطلاح کانتکست و عبور از بحران تعریف شود. در واقع امکان عبور از بحران و امید به زندگی و آینده و همچنین بازتولید آن بسیار مهم است.


عضو هیئت علمی گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رسانه‌ها در بحران‌ها و حوادث باید جریان داشتن زندگی را در روایت‌های خود مد نظر قرار دهند، گفت: باید از سیاسی شدن بحران‌ها پرهیز شود.


وی اذعان کرد: مشکل ما این است که حتی بحران‌های طبیعی در کشور بلافاصله و به‌شدت سیاسی می‌شود و هر بحران که سیاسی شد در بستر و به‌اصطلاح کانتکست سیاسی مورد بحث قرار می‌گیرد و همه چیز سیاه و سفید دیده شده و با نظر موافق و مخالف همراه می‌شود و در نتیجه امکان و فرصت برای سامان‌دهی و رسیدگی بهتر و سریعتر به آن بحران و حادثه از دست می‌رود.



فرقانی با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاری بحران یک نوع روزنامه‌نگاری خاصی است، گفت: بعد از حادثه 11 سپتامبر این نوع روزنامه‌نگاری وارد مرحله و فضای جدیدی شد و این در حالی بود که تا قبل از آن هیجان‌زدگی و احساسات بر فضای روزنامه‌نگاری بحران غالب بود.


وی خاطرنشان کرد: در حوادث 11 سپتامبر آمریکا، رسانه‌ها با هیجان‌زدگی تمام و بلافاصله مسلمانان را متهم کردند و بعد از آن بود که رسانه‌های بین‌المللی تا حد زیادی یاد گرفتند که براساس عقلانیت و منطق و نه براساس احساسات و هیجان با بحران‌ها و حوادث برخورد کنند.


استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: باید دانش و منطق روزنامه‌نگاری بحران را تولید و ترویج کنیم و روزنامه‌نگاران نیز باید این نوع روزنامه‌نگاری را یاد بگیرند و در آن آموزش و تخصص و به‌نوعی مهارت پیدا کنند.


وی خواستار ایجاد بینش و نگرش در زمینه روزنامه‌نگاری بحران و تولید دانش آن در سطح فرهنگ عمومی جامعه شد و گفت: رسانه‌ها در روزنامه‌نگاری بحران باید برای سامان‌دهی هر چه سریعتر و بهتر امور، مقابله با شایعات و همچنین پاسخگویی نهادهای مسئول به انتشار اخبار دقیق و صحیح بپردازند.


به گفته فرقانی، متأسفانه در چند ماه اخیر حجم شایعات در فضای مجازی بسیار متراکم و انبوه بود و امروزه نیز یکی از مشکلات روزنامه‌نگاری سایبر و مجازی نیز دقیقاً همین است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، روزنامه‌نگاری بحران را نوعی تخصص در قالب مهارت، بینش و نگرش دانست و اظهار کرد: باید در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی این نوع روزنامه‌نگاری را ترویج دهیم تا بتوانیم با انتشار اخبار دقیق، صحیح، جامع و بدور از دامن زدن به شایعات از بحران عبور کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار