۰۵ تير ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴
کد خبر: ۹۲۶۹۸
eghtesadmoghavematieslami (13)

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با بيان اينكه در دوره زماني ١٣٧٨ تا ١٣٩٣ بيشتر رانت‌جويي‌ها و داده‌ها مربوط به بورس بود، گفت: بورس، كانون اول رانت به‌شمار مي‌آيد اين در حالي است كه عامه مردم و توليدكنندگان بهره‌اي از توزيع منابع نمي‌بردند و بيشتر طيف غيرمولدها يعني كساني كه رانتي هستند، برخورداري‌هاي غيرعادي پيدا كرد‌ه‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه «جوان»، فرشاد مؤمني، رئيس مؤسسه مطالعات دين و اقتصاد با اشاره به اينكه سهم فعاليت‌هاي نامرتبط با GDP در سال ١٣٨٠ حدود ٤٤ درصد بوده و در سال ١٣٩٣ به ٧٦ درصد رسيده است، گفت: اين عدد يعني رانت‌جويي ابعاد بي‌سابقه در اقتصاد پيدا كرده است. براي نمونه در دوره ١٣٨٨ تا ١٣٩٣ تغييرات كل بورس 3/6 برابر شده است، اما در پتروشيمي‌ها به 5/28 برابر رسيده است، چون پتروشيمي‌ها كانون رانت است. اين يعني شاهد مناسبات غيرعادي و مشوق رانت هستيم. در دوره زماني ١٣٧٨ تا ١٣٩٣ بيشتر رانت‌جويي‌ها و داده‌ها مربوط به بورس بود و بورس، كانون اول رانت به‌شمار مي‌رفت.


اين اقتصاددان توضيح داد: در اين سال‌ها مصرف ضروري خانوارها و سهم آنها از مواد پروتئيني و مواد لبني و همچنين مواد نشاسته‌اي سقوط كرد كه اين روند تا سال ١٣٩٤ ادامه داشت. صرفه‌جويي‌ها در مصرف گوشت و نان و برنج يعني كارد به استخوان رسيده است. زماني كه از سهم برخورداري عامه مردم كاسته شد، بار مسئوليت پرداخت ماليات بر دوش توليدكنندگان قرار گرفت و براساس آخرين داده‌هاي سال ١٣٩٤ از كل ماليات پرداختي كشور ٦١ درصد مربوط به توليدكنندگان صنعتي كشور مي‌شود و سهم املاك و مستغلات به كمتر از 6 درصد رسيده است. اين فشار روي توليدكنندگان باعث كاهش توان رقابت بين آنها شده و بخش بزرگي از آنها ورشكسته و درمقابل خانوارها هم به افلاس و گرفتاري معيشتي مبتلا شدند.


وي افزود: وقتي همگان در هر محفلي از وجود فساد در كشور صحبت مي‌كنند، يعني فساد از قباحت افتاده است. دست‌اندركاران صحبت از فساد سيستمي مي‌كنند، در حالي‌كه اگر معناي دقيق آن را مي‌دانستند در بيان آن احتياط بيشتري مي‌كردند.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اگر پديده‌اي رشد سرطاني داشته باشد و خصلت سيستمي هم با آن همراه شود، ديگر برخوردهاي انفرادي و شخصي كفايت نمي‌كند، در نتيجه براي برخوردهاي شخصي‌محور با فساد بايد تجديد نظر شود. وقتي فساد موضوع برخوردهاي جناحي و باندي مي‌شود، حساسيت عمومي به آن كم مي‌شود و بحران‌هاي زندگي فردي و اجتماعي آنها را به فساد متمايل مي‌كند. عامه مردم و توليدكنندگان بهره‌اي از توزيع منابع نمي‌بردند و بيشتر طيف غيرمولدها يعني كساني كه رانتي هستند، برخورداري‌هاي غيرعادي پيدا كرد‌ه‌اند و براي مبارزه با فساد در ابتدا بايد با اين مسئله برخورد شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار