۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۳۹
کد خبر: ۸۸۶۶۵
ghachagh pushak 03

انجمن صنایع پوشاک در نامه‌ای به دولت، با انتقاد شدید از واردات افسارگسیخته پوشاک، اعلام کرد: در تضییع منافع ملی، واردکننده رسمی گوی سبقت را از قاچاقچیان پوشاک ربوده و روی او را سفید کرده است.


به گزارش عطنا به نقل از تسنیم، انجمن صنایع پوشاک ایران با ارسال نامه به خسروتاج رئیس‌سازمان توسعه تجارت به بیان دیدگاه‌های خود در اجرای دستورالعمل واردات پوشاک و لزوم توجه به تولید داخلی برای توسعه و رونق این بخش پرداخته است.


به اعتقاد فعالان صنایع پوشاک ایران در کنار دستورالعمل واردات پوشاک که فضای بازار را برای فروش محصولات خارجی فراهم می‌کند باید تدبیر جدی برای کمک به تولیدکننده داخلی که هر روز در حال از دست دادن بازار خود است شود.


این گروه خطاب به خسروتاج، معاون وزیر صنعت نوشته‌اند: مشکل آن واردکننده رسمی است که با اظهار غیرواقعی قیمت کالا به گمرکات، قیمت تمام شده‌اش را آنچنان پایین آورده که تولید ملی را در یک رقابت نا عادلانه زمینگیر کرده است. در تضییع منافع ملی، این واردکننده رسمی گوی سبقت را از قاچاقچی پوشاک ربوده و روی او را سفید کرده است.


در این نامه آمده است: واردات بی‌رویه بطور رسمی، به دلیل رفع نگرانی‌های ناشی از مبارزه با قاچاق کالا که موجب توقف کالا و جرایم سنگین قاچاق می‌شد، توسعه پیدا کرد.


از سوی دیگر گویا اجرای بخشنامه ساماندهی واردات پوشاک خیلی طول کشیده است. عضو کارگروه پیگیری این موضوع با بیان اینکه این دستورالعمل شهریورماه سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: وزیر صنعت پیگیری اجرای این دستور العمل هست ولی هماهنگی لازم در زیرمجموعه وجود ندارد.




شاهرخ جعفری با اشاره به اینکه برخی واردکنندگان متخلف حاضر به اجرای دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک نیستند، اظهار داشت: متأسفانه واردات پوشاک از مسیرهای مختلف و با سودهای بسیار انجام می‌شود که همین عاملی شده تا متخلفین حاضر به رعایت قانون نباشند.


وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی پوشاک امروز با ضررهای بسیار زیادی روبه رو هستند، اظهار کرد: آنها می‌توانستند منابع مالی خود را در امر واردات قرار دهند اما برای کار تولیدی خود زحمات زیادی کشیده‌اند و امروز هیچ کس حاضر به پرداخت خسارات آنها نیست این در حالی است واردکننده هر روز با سودهای زیاد فعالیت می‌کند و هیچ رد پایی هم از خود به جای نمی‌گذارد.


ماجرای واردات گسترده در کنار بحران رکود که در سال‌های اخیر تشدید گردیده، مشکلات تولیدکنندگان ایرانی را دو چندان کرده است. علاوه بر اینها قاچاق وسیع پوشاک هم دت به دست سایر عوامل داده و عملا تولیدکننده ایرانی را زمین‌گیر کرده است.


 



قاچاق 2/5 میلیارد دلاری پوشاک



سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره وضعیت قاچاق، به ناکافی بودن اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با واردات پوشاک قاچاق کافی اشاره نموده و گفته است: سالانه 2/5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود.


خورشیدی روز گذشته به فارس گفت: در سال جاری یکی از جدی‌ترین اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرای برنامه مصوب مبارزه با قاچاق پوشاک است و انتظار داریم، با اجرای برنامه مصوبه قاچاق پوشاک که زنجیره‌‌ای از تقویت صنایع داخلی نساجی و تولید صنعتی پوشاک و ساماندهی تولید صنفی پوشاک و همچنین ساماندهی برندهای خارجی و شناسنامه‌دار کردن پوشاک وارداتی است، اقداماتی انجام شود.


وی بیان داشت: بنابراین انتظار داریم با اجرای این برنامه‌ها توسط وزارت صنعت در سال 96 شاهد کاهش قاچاق پوشاک هم باشیم.


گفتنی است اقدامات دولت یازدهم موجب افزایش واردات در سال‌های اخیر و آسیب جدی به صنعت نساجی کشور شده است. حدود ۳ سال پیش وزارت صنعت با قرارداد «تجارت ترجیحی»، بازار پوشاک ایران را عملا تقدیم ترکیه کرد که شکست این قرارداد با تضعیف صنعت نساجی نمایان شد. سال گذشته هم قرارداد تجارت ترجیحی جدیدی با کشور ترکیه منعقد شد که براساس آن میزان تعرفه 23 قلم کالای وارداتی از ترکیه از 20 درصد به 30 درصد کاهش یافت. فرش و سایر کف‌پوش‌ها، صفحات فولادی، اجاق با سوخت گازی، شیر گاز، مبل و ... از جمله کالاهای مشمول تخفیف تعرفه هستند.


در این وضعیت، کار واردات پوشاک به جایی رسید که به گفته رئیس‌مرکز پژوهش‌های صنف اتحادیه پوشاک، ساعتی 6 کانتینر و روزانه 137 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد کشور می‌شود که نشان‌دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از این کشور است.


استمرار این وضعیت قطعا نتیجه‌ای جز نابودی کامل صنعت نساجی کشور و بیکاری کارگران ایرانی آن هم در وضعیت رکود فعلی نخواهد داشت. وزارت صنعت در کنار نهادهایی که در کنترل واردات و قاچاق موثرند باید در دولت آینده تلاشی جدی و موثر هم برای تقویت‌ تولید داخل و هم مقابله با واردات گسترده و قاچاق صورت دهند تا شاید در طول دولت دوازدهم از بحران کنونی فاصله بگیریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار