۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۵۷
کد خبر: ۸۶۰۲۷
gam akhar (10)

استاد دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در جمع دانشجویان، گفت: یکی از خصیصه‌های جریان‌های پوپولیستی سر دادن شعارهای غیرعملی است و گویا این افراد به نهاده‌ها، سازمان‌ها و جریان‌های کارشناسی کشور بی‌توجه هستند.


به گزارش عطنا، نشست «گام آخر؛ بحث‌های پایانی انتخابات» سه‌شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه به همت انجمن اسلامی آزاد اندیش دانشکده اقتصاد برگزار شد و در آن  الهه کولایی و حمیدرضا جلایی‌پور، استادان دانشگاه تهران و از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به سخنرانی پرداختند.


حمیدرضا جلایی‌پور در این نشست حمایت از پوپولیسم، مردم انگیزی و افسارگسیخته را ناصحیح دانست و گفت: شعارهای این چنینی نامزدهای انتخاباتی را توهین به شعور مردم ایران می‌دانم.


وی با اشاره به وقایع سال ۹۲ ایستادگی مردم ایران در مقابل پوپولیسم را ستود و ادامه داد: یکی از خصیصه‌های جریان‌های پوپولیستی سر دادن شعارهای غیرعملی است و گویا این افراد به نهاده‌ها، سازمان‌ها و جریان‌های کارشناسی کشور بی‌توجه هستند.


استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: اینها نگران نهادهای مدنی و تشکل‌های علمی نیستند و احساسات شهروندان را خطاب قرار می‌دهند.


جلایی‌پور ادامه داد: پوپولیست انتخاباتی این دوره وقیح شده است، برای مثال، با اینکه حاشیه‌نشینی در بدترین شرایط بین ۱۰تا ۱۱ میلیون حدس زده می‌شود اما یکی از کاندیداهای این دوره آن را ۱۶ میلیون نفر اعلام کرده است و به صراحت می‌توان گفت این گفته براندازانه است و نظام اجتماعی را برهم می‌زند.


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تنها سه میلیون از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین را نیازمند کمک دانست و اظهار کرد:  وضع حاشیه‌نشینی ایران در مقایسه با کشور‌هایی مانند برزیل بهتر است.


جلایی‌پور در مقابل وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی یکی از گروه‌ها واکنش نشان داد و گفت: آثار یارانه ۴۵ هزار تومانی را که بررسی کنیم، می‌بینیم  یارانه ۴۵هزار تومانی باعث یک سوم شدن پول ملی ایران شده است، چرا منابع پرداخت این یارانه را به طور شفاف معرفی نمی‌کنید؟ مگر نه اینکه تنها راه موجود برای پرداخت این مبلغ یارانه چاپ پول توسط بانک مرکزی است!


این استاد دانشگاه همچنین وعده 2 و نیم برابر شدن رشد را زیر سئوال برد و گفت: معدل رشد ایران سه درصد است و این وعده رشد 26 درصدی در حالی است که کشور هایی مانند چین میانگین رشد 8 درصدی دارند.


جلایی‌پور سپس این سئوال که «چرا بعد از شکست پوپولیسم احمدی‌نژادی با یک پوپولیسم افسارگسیخته، دوپینگ کرده‌اند؟» را مطرح و دو عامل را در این زمینه مؤثر دانست و افزود: عامل اول را جریان اقتدارگرایانه  شرمنده این گروه می‌دانم، اقتدارگرایانه از این جهت که این گروه به طور کامل به دموکراسی باور ندارد و شرمنده هم از این جهت که خواهان یک نظام دیکتاتوری و فاشیست هم نیست.


وی این گروه را یک گروه اقتدارگرای مردمی نامید و ادامه داد: جناح مخالف روحانی را مردمی می‌دانم زیرا به رأی مردم احتیاج دارند و حتی حاضراند به وعده‌های مردم‌انگیزانه هم روی آورند؛ همچنین وعده‌های خود را  از راه‌هایی که ضربه‌های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند، عملی می‌سازند.


جلایی‌پور عامل دوم را مسئله جانشینی برشمرد و گفت: ما در آستانه مسئله جانشینی هستیم و این مسئله، موضوع جدیدی نیست چراکه از ابتدای انقلاب وجود دارد و هر گروه خواهان رهبری از جنس و حزب خود است. ضمن‌آنکه همچنین معتقدم مسئله ۸۸ راحت‌تر حل می‌شد ولی این ماجرا را بیش از یکسال طول دادند.


عکس: ثنا ستارزاده - عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار