۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۰۹۵۱
hamayeh nezam banki (12)

مدیر گروه پژوهش‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در نشست تخصصی «نظام بانکی و فضای کسب و کار» گفت: تامین منابع مالی مهم‌ترین محدودیتی است که بنگاه‌های اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، در واقع این نظام در رشد و بلوغ بنگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.


به گزارش عطنا، علیرضا گرشاسبی، مدیر گروه پژوهش‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در این نشست به بررسی آسیب‌شناسی تامین مالی کسب و کارهای صنعتی پرداخت.


گرشاسبی با بیان اینکه تا پایان سال 94 از مجموع طرح‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داده‌ است، بالغ بر 90 درصد آنها جزء بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط بودند، تصریح کرد: در داخل کشور عمدتا بنگاه‌هایی که کمتر از صد نفر درآن فعالیت می‌کنند، در این مجموعه قرار دارند که تقریبا یک سوم از بعد اشتغالی که در زمینه صنعت و معدن هست، مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود.


گرشاسبی به آخرین نتایج بانک جهانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در بین 190 کشور در زمینه اخذ اعتبار حمایت از سرمایه‌گذار خرد، رتبه 165 را در اختیار داریم.


این کارشناس اقتصادی با مرور نتایج تحقیقات وزارت صنعت و معدن در سال 94، اظهار کرد: از مجموع بیش از 37 هزار واحد صنعتی در شهرک‌های دولتی بیش از هفت هزار واحد تعطیل بوده‌اند که 71 درصد از علت این مشکل ناشی از کمبود نقدینگی این واحدها بوده در حالی که ما همچنان با سی درصد رشد نقدینگی همراه بوده‌ایم.


مدیر گروه پژوهش‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه تامین منابع مالی مهم‌ترین محدودیتی است که بنگاه‌های مالی با آن روبه‌رو هستند، خاطرنشان کرد: طبق بحث‌های نظری مهم‌ترین رکن در زنجیره تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرایطی که ما با رشد متوسط همراه هستیم مربوط به تامین مالی نظام بانکی است در واقع این نظام در رشد و بلوغ بنگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.


وی افزود: اگرچه نظام تامین مالی ما مبتنی بر بازار پول و اعتبار بوده است اما عمق مالی ما در این بازار عمق پایینی است به عبارت دیگر نسبت اعتبارات مالی ما به تولید ناخالص داخلی تقریبا پنجاه درصد است که رقم پایینی می‌باشد.


hamayeh nezam banki (11)


او به مداخلات دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضور دولت و تامین مالی پروژه‌های دولتی مشکلاتی را برای نظام بانکداری ایجاد می‌کند که خارج از اختیار این نظام است، همچنین سیاست‌های بانک مرکزی در این سال‌ها در زمینه متغیرهای کلان که کمک‌کننده به بخش تولید باشد، تغییرات چشم‌گیری نداشته‌اند.


گرشاسبی از صندوق‌های حمایتی زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن نام برد و گفت: این صندوق‌ها عمدتا دارای سرمایه محدودی هستند و نمی‌توانند طرح‌های زیادی را پوشش دهند و خطاهای نوع اول و دوم بسیاری در آن دیده می‌شود، بدین ترتیب امکان بهره‌برداری از آنها در این راه ممکن نیست.


او تاکید کرد: هرچند که بخش تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ما بانک محور است، نظام مالی بانکی در تدارک تسهیلات بیشتر به ارقام اسمی توجه می‌کند تا ارقام حقیقی که باید متناسب با هزینه‌های درحال رشد صنعت و معدن باشد.


مدیر گروه پژوهش‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اظهار کرد: نرخ‌ها در طول زمان افزایشی بوده و در چند سال اخیر از منفی به مثبت رسیده است و در بحث دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط تضامین لازم برای این حل این مشکل وجود ندارد.


گرشاسبی با بیان اینکه بخشی از تزریق منابع مالی نظام بانکی به خاطر وضعیت نامناسب کسب و کار در فرایندهای تولید حبس می‌شود، به ارائه مثالی پرداخت و گفت: به طور مثال بخش زیادی از تولید صنعتی ما وابسته به واردات است که فرآیند زمان‌بری است لذا هر اندازه تزریق مالی وجود داشته باشد، بخشی از سرمایه‌ها محبوس می‌مانند.


گفتنی است نشست تخصصی «نظام بانکی و فضای کسب و کار»  26 بهمن در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار