۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۱۶
کد خبر: ۷۷۹۹۲
eghtesadmoghavematieslami (13)

نخستین جلسه شورای اداری سازمان منطقه آزاد قشم همزمان با سالروز میلاد امیرالمومنین (ع) به ریاست حمیدرضا مومنی مدیرعامل این سازمان و با حضور دکتر فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو موسسه دین و اقتصاد در سالن مرکز بین امللی رشد قشم با محوریت بررسی ساختارهای اقتصادی و راهبردهای توسعه اقتصادی در کشور برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از برنا؛  فرشاد مومنی در این جلسه با نگاه به اقتصاد ملی از زوایای مختلف و پیچیدگی آن به دلیل استفاده نکردن منطقی از نیروی انسانی و علم، گفت: برای افزایش اشتغال مولد باید قدر منابع انسانی را به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمان بدانیم.


وی ادامه داد: هم اکنون سوداگری، دلالی، واسطه‌گری و مفت‌خوارگی آفت اقتصاد ایران شده و باید با افزایش هزینه مشاغل غیرمولد راه را برای حرکت تولید ملی باز کنیم. 


مومنی بیان کرد: در نظریات اقتصادی دکتر بهشتی می‌خوانیم که براساس نظر اسلام هیچ چیز نگران کننده تر از حاکمیت سرمایه بر انسان‌ها نیست و باید از این موضوع پیشگیری کنیم.


عضو موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته اگر کسی بخواهد با سپرده‌گذاری در بانک به اندازه دستمزد حداقلی درآمد داشته باشد و مولد نباشد، باید یک و نیم تا چهار میلیون دلار سپرده‌گذاری کند در حالیکه این مبلغ در ایران تنها 20 هزار دلار است و ما باید هزینه مفت‌خوارگی را افزایش دهیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: با ادامه این موضوع نسل اندیشمند و تربیت شده ما سرخورده شده و مهاجرت می‌کنند در نتیجه بهترین منابع انسانی خوش فکر خود را از دست می‌دهیم.


مومنی یادآور شد: در دوره ده ساله گذشته میزان فرصت‌های شغلی پایدار ایجاد شده علی‌رغم هزینه یک هزار میلیارد دلاری نزدیک به صفر بوده است.


او با اعلام اینکه ما از گذشته‌های دور تا کنون فرصت‌های مهمی ‌را در کشور از دست داده‌ایم، افزود: در مقایسه عملکرد خود با چین در می‌یابیم، که چینی‌ها در فاصله سال‌های ١٩٧٨ تا ١٩٩۶ در یک دوره ١۶ ساله با 310 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ٢٢۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد کردند که ٧٠ درصد آن در مناطق روستایی بود.


این استاد اقتصاد کشور ادامه داد: در این رقابت بین‌المللی، ایران در یک دوره هشت ساله (84 تا 92) از محل صادرات نفت، گاز و موارد دیگر با حدود هزار میلیارد دلار هزینه، نتوانست جمعیت شاغل کشور را افزایش دهد.


او بیان داشت: برای اشتغال مولد 17 کارکرد در نظر گرفته شده که تنها سه مورد آن جنبه اقتصادی دارد و وجوه غیر اقتصادی آن به مراتب از وجوه اقتصادی آن مهمتر است.


مومنی با اعلام اینکه باید در زمینه اقتصاد مولد فکر اساسی داشته باشیم و نگاه ما به اولویت‌گذاری‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای باشد، ادامه داد: تا زمانی که قبول نکنیم انسان و دانش مهمترین سرمایه تولید است، در حوزه اقتصاد، تولید و اشتغال مولد موفق نخواهیم شد.


به گفته عضو موسسه دین‌و اقتصاد، زمانی که علم و دانایی در فرآیندهای کاری فصل الخطاب نباشند مشکل کار، اشتغال و اقتصاد پویا به نتیجه نمی‌رسد و افراد با رویکرد به واردات کالا، دلالی و درگیر شدن در امور واسطه‌گری سود 7 تا 11 برابری در مقایسه با تولید و کشاورزی را کسب می‌کنند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: درهم‌تنیدگی تولید و علم باعث خلاقیت می‌شود و انسان‌ها از دِل تولید و خلاقیت می‌توانند گره از اقتصاد نابسامان کشور باز کنند.


مطالعه 10 هزار سال تاریخ مکتوب بشر توسط دانشمندان علم اقتصاد هم از موضوعاتی بود که وی به آن پرداخت و گفت: دانشمندان با بررسی 10 هزار سال تاریخ مکتوب بشر در یک پهنه جهانی توانسته اند با استفاده از نیروی انسانی و دانش شرایط خوبی را برای زندگی بشریت رقم بزنند.


مومنی ادامه داد: متاسفانه ایران در 40 سال گذشته علی‌رغم بی‌سابقه‌ترین چالش‌ها نتوانسته یک کتاب در این حوزه داشته باشد تا براساس آن به سمت‌و سوی خروج از بحران‌های اقتصادی حرکت کند.


به گفته وی، هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر اینکه ابتدا از ظرفیت‌های حداکثری منابع انسانی خود استفاده کرده باشد و بعد از آن هم با بهره‌مندی از دانش به توسعه کشاورزی خود کمک کرده باشد.


عضو موسسه دین‌و اقتصاد، یادآور شد: کلید نجات کشور تنها در گرو رشد فناوری در بخش کشاورزی و صنعت است و متاسفانه در بخش کشاورزی سرمایه‌گذار 5 درصد سرمایه مورد نیازش را از کانال رسمی‌و 95 درصد دیگر را از مسیرهای ناسالم باید تامین کند و این بزرگترین مانع برای موفقیت این بخش مهم است.


به گفته او، دنیا به سمت و سوی تولیدات کشاورزی گلخانه‌ای روی آورده و ایران هم با تغییر کشاورزی از روش‌های سنتی به صنعتی می‌تواند در حوزه زمین زیر کِشت تا 85 درصد و در بخش آب مورد نیاز تا 90 درصد صرفه‌جویی کند و در مقابل از بازدهی 7 برابری آن بهره ببرد.


وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با افزایش نشست‌های تحلیلی‌و نظری و بررسی دقیق علمی‌بتوانیم با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد از این شرایط عبور کنیم.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی همچنین به سئوالات مطرح شده از سوی شماری از معاونان، مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه چگونگی نجات کشور از مشکلات اقتصادی و راهکارهای تقویت اقتصاد در مناطق آزاد به ویژه در منطقه آزاد قشم پاسخ داد.


بنا به این گزارش، پیش از ظهر امروز نخستین جلسه شورای اداری منطقه آزاد قشم همزمان با سالروز میلاد امیرالمومنین (ع) با حضور دکتر فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو موسسه دین و اقتصاد، حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان در سالن مرکز بین امللی رشد قشم برگزار شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار