۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۰۵۶۵۲

عطنا - به نظر می‌رسد در چند ماه گذشته پیونگ یانگ راه جدیدی برای جلب توجه و ایجاد حساسیت در کره جنوبی یافته و آن هم ارسال زباله و فضولات از طریق بالن است! این اقدام در جهت مقابله با فعالیت‌های تبلیغاتی سئول شامل پخش اخبار و اطلاعات در سطح جهان برای تبلیغات منفی علیه کره شمالی صورت گرفته است.

کیم یو جونگ خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داده بود که کره جنوبی پیش درآمدی برای یک وضعیت بسیار خطرناک ایجاد کرده است. او بیان کرد که اگر کره جنوبی به این برنامه‌ها ادامه دهد و نتواند فعالان غیرنظامی خود را از پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد کره شمالی در سراسر مرز بازدارد، شاهد یک «واکنش جدید» از سوی کره شمالی خواهد بود.

اگرچه کره شمالی و جنوبی از زمان جنگ کره در دهه ۱۹۵۰، همواره از بالون برای جنگ‌های تبلیغاتی و ضدتبلیغاتی خود استفاده میکردند؛ اما این اقدام در یک سال اخیر تشدید شده است و هزاران بالون از ماه مه از جانب کره شمالی به آن سوی مرز فرستاده شده‌ است.

در ۲۹ مه، مردم برخی از مناطق کره جنوبی با پیام‌های حاوی هشدار اولیه حمله هوایی در مورد تردد اشیاء ناشناس بر فراز منطقه غیرنظامی بیدار شدند. ارتش کره جنوبی متعاقباً اعلام کرد که ۲۶۰ بالن کره شمالی را شناسایی کرده است که در سراسر کشور از جمله در سئول و جنوب شرقی‌ترین استان کره جنوبی سقوط کرده است. بالن‌ها بطری‌های پلاستیکی، باتری‌ها، قطعات کفش و دیگر فضولات را حمل می‌کردند. سرویس امنیت داخلی کره جنوبی اعلام کرد این بالون‌ها حامل محتواهای خطرناک نبوده و هیچکس در اثر این اتفاق تا به الان آسیبی ندیده است.

مقامات کره جنوبی اواخر شهریورماه نیز اعلام کردند که یکی از بالن‌هایی که کره شمالی به سمت سئول ارسال کرده، در پارکینگ یک ساختمانی دولتی در پایتخت کره جنوبی فرود آمده است؛ این بالن در نزدیکی ورودی اصلی یک مجموعه دولتی پیدا شد و نیروهای آتش‌نشانی و پلیس منطقه را قرنطینه کردند. به گفته مقامات سئول، ارتش کره جنوبی بالن را بررسی و پس از اطمینان ازعدم وجود مواد خطرناک، آن را از ساختمان مذکور خارج کردند. خبرگزاری یونهاپ دراین‌باره نوشت که این بالن حاوی زباله‌های مختلف خانگی از جمله یک پلاستیک سبزرنگ بوده که روی آن آدرسی در پیونگ‌یانگ حک شده است.

این دومین باری است که یک ساختمان دولتی در سئول هدف برخورد این بالن‌ها قرار می‌گیرد. در ماه مه یک بالن زباله روی پشت بام یک ساختمان دولتی کشف شد. همچنین در ماه ژوئن یک بالن دیگر در محوطه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی پیدا شد. سرویس امنیتی ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده است که تیم‌های ضربتی واکنش به تهدیدهای شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی به منظور جمع‌آوری بالون‌ها به محل اعزام شده‌اند. به گفته مقامات، هیچ خطر امنیتی یا آلودگی شیمیایی در این بالون‌ها یافت نشده است.

بنابر گزارش رسانه‌های کره جنوبی از اواخر ماه مه تاکنون کره شمالی ۲۳ بار بالن زباله به سمت پایتخت کره جنوبی ارسال کرده و در مجموع کره شمالی تاکنون بیش از ۵۶۰۰ بالن پر از زباله را به سمت همسایه جنوبی خود فرستاده است. در این میان به ساکنان منطقه‌ای آموزش داده شده است تا مطابق دستورالعمل از نزدیک شدن به آنها خودداری کنند و مراتب و مشاهدات خود را فوراً به نزدیک‌ترین واحد نظامی یا پاسگاه پلیس گزارش دهند.

همچنین ارتش کره جنوبی هشدار داد که این اقدامات کره شمالی که باعث تشدید تنش در نزدیکی مرز‌های به شدت مسلح بین این دو همسایه شده است، می‌تواند منجر به عواقب مرگباری شود و در این صورت رژیم کره شمالی تنها و یگانه مسئول آن خواهد. این در حالی است که پیونگ یانگ این اقدامات را به عنوان «مقابله به مثل» در برابر توزیع اعلامیه‌های ضد کره شمالی در نظر می گیرد و «انبوه کاغذ باطله و آلودگی ها» را در مناطق مرزی پخش می‌کند.

از طرفی دیگر کره جنوبی به همسایه شمالی خود هشدار داد که اقدامات تلافی جویانه‌ای مانند پخش تبلیغات از بلندگوهای نصب شده در مرز را انجام خواهد داد. به همین منظور ارتش کره جنوبی به دلیل افزایش تنش‌ها بر سر بالن های حامل زباله بلندگوهای خود در مرز بین دو کره را فعال کرد.

به گزارش رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد: «تدابیری که ما اتخاذ خواهیم کرد ممکن است برای رژیم کره شمالی غیرقابل تحمل باشد، اما پیامی از امید و نور به نیرو‌های کره شمالی و مردم آن کشور ارسال خواهد کرد.»

کره جنوبی براساس توافقنامه‌ای که از سوی رهبران دو کره در سال ۲۰۱۸ امضا شد، پخش این برنامه‌ها را متوقف کرده بود. کره شمالی پیش از این، واکنش‌های خشمناکی به پخش اعلامیه‌ها و انتشار تبلیغات از طریق بلندگو در مرز نشان داده و در برخی موارد به سمت بلندگو‌ها شلیک کرده است. بنابر این توافق سال ۲۰۱۸ که در جهت کاهش تنش میان دو کره حاصل شده بود، تمرینات توپخانه و مانورهای میدانی در یک منطقه حائل زمینی به حالت تعلیق درآمدند و در مناطق حائل دریایی، شلیک توپخانه و رزمایش دریایی ممنوع شد و دو کشور به دنبال کاهش تنش ها در منطقه بودند.

با این حال با افزایش تنش ها کره جنوبی اعلام کرد پس از یک وقفه چندساله فعالیت‌های نظامی را آغاز خواهد کرد. همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی توسط بلندگوها نیز در مرز کره شمالی با شدت گذشته از سر گرفته می‌شود.

برنامه‌های پخش‌شده از سوی کره جنوبی شامل اخبار و اطلاعات جهانی درباره جوامع دموکراتیک و سرمایه‌داری با ترکیبی از موسیقی کی‌پاپ است. اعتقاد بر این است که صدای این بلندگو‌ها بیش از ۲۰ کیلومتر را در کره شمالی پوشش می‌دهد.

روند افزایشی تنش در شبه جزیره کره در چند ماه گذشته که از رزمایش‌های کره جنوبی به همراه آمریکا و همچنین آزمایش‌های موشکی کره شمالی ناشی شده، این روزها به جای درگیری نظامی هرچند محدود در مرز دو کره، صحنه‌ای از جنگ بلندگوها و بالن‌ها را به نمایش گذاشته است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار