۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۵۴۱۰
عطنا- سمینار بین المللی رسانه ها و مخاطبان، با همت انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور و ارائه ی تحلیل های متفاوتی از تحلیلگران رسانه ای کشورهای چین، روسیه و ایران در دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه، برگزار شد.
 
در این نشست که سه شنبه عصر 15 اسفند 1402 در دانشکدهٔ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان "سمینار بین المللی رسانه ها و مخاطبان" برگزار شد، دکتر موسی عبداللهی؛ تحلیلگر رسانه های کشور روسیه، دکتر اردشیر زابلی زاده؛ تحلیلگر رسانه های کشور ایران، دکتر حسین میرزائی؛ تحلیلگر رسانه های کشور فرانسه و خانم لی هایان؛ تحلیلگر رسانه های کشور چین به عنوان میهمان و خانم دکتر قدسی بیات، به عنوان دبیر این نشست حضور داشتند.
 
در ابتدای این نشست، خانم لی هایان؛ استاد اصول زبان چینی دانشگاه علامه طباطبایی، پس از ذکر تاریخچه ای از رسانه ها در کشور چین، به این نکته اشاره کرد که در هر دوره، علاوه بر محتوای ارتباط، ابزارهای مورد استفاده نیز تحت تاثیر تغییرات اجتماعی متفاوت بوده است.
وی در ادامه افزود: "در چین ابتدا روزنامه و بعد تلویزیون های سیاه سفید و رنگی بروز و ظهور پیدا کردند و سپس به عصر اینترنت که همان عصر ارتباطات امروزیست رسیدیم. امروزه یکی از نرم افزار های پرکاربرد در چین که بیش از ۸۰٪ مردم چین از آن استفاده می کنند، نرم افزار "ویچت" است. ویچت، یک نرم افزار پیام رسان چینی است که امکان فرستادن پیام صوتی، متنی، تصویری و برقراری ارتباطات به صورت گسترده در آن وجود دارد".
وی یکی دیگر از نرم افزار های پر کاربردی که زندگی مردم چین را به شدت متحول کرده، نرم افزار تجارت الکترونیک "علی بابا" دانست و افزود:"نرم افزار تجارت الکترونیک "علی بابا" به شیوه های مختلف از جمله شبکه های اینترنتی، تلویزیون های کابلی و... قابل دسترسی است".
در ادامه، خانم لی به نقش مهم و تاثیر گذار رسانه های خبری بر پیشبرد توسعه، پاسخ صحیح به مسائل روزگار، صلح و امنیت جهانی و پیشرفت تمدن بشری تاکید کرده و در پایان نیز به ظرفیت های عظیم همکاری ایران و چین در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، رسانه ای و مانند آن اشاره کرد.

در ادامه این نشست، دکتر موسی عبداللهی تحلیلگر رسانه های روسی؛ طی سخنانی با عنوان "ایران چه جایگاهی در رسانه های روسی دارد؟"، رسانه را از نگاه سازمان فدرال نظارت بر رسانهٔ روسیه این گونه تعریف کرد: "رسانه، ابزاری است در زمینهٔ جمع آوری سیستماتیک داده، تعدیل آن و ارائه آن به مخاطب".
 
وی همچنین اظهار کرد که عملکرد رسانه های روسی، بیش تر بر عملکرد داخل این کشور متمرکز است و اخبار داخلی آن را پوشش می دهد، بنابراین اخبار ایران محوریتی در رسانه های این کشور ندارد. در شبکه های اجتماعی روسیه نیز بیش ترین توجه به ایران در پیام رسان تلگرام است.
دکتر عبداللهی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که بیشتر همکاری های بین دو کشور ایران و روسیه، در زمینه نظامی و فنی است و دلیل ضعف کشور ما را رشد نامتوازن روابط دانست.

سخنران بعدی این نشست، دکتر اردشیر زابلی زاده؛ تحلیلگر رسانه های کشور ایران بود که سخنرانی خود را با عنوان "عدم بلوک بندی خبرگزاری ها در ایران"آغاز کرد.
دکتر زابلی زاده در خصوص خبرگزاری های ایرانی اظهار کرد:"ما ۴۹ خبرگزاری داریم و خبرگزاری یعنی رسانه ای برای همهٔ رسانه ها".
وی تاکید کرد که ما با وجود نیروی قوی رسانه ای و تحلیلگر، به جای تمرکز بر تعدد خبرگزاری ها، باید بر بلوک بندی خبرگزاری ها، ایجاد یک خبرگزاری هدایتگر و برند سازی یکی از آنها در دنیا تمرکز کنیم.
تحلیلگر رسانه های کشور ایران افزود:"در کشور ما، مخاطب داخلی، خبر را با ارزش "درگیری" می شناسد. در صورتی که ما ارزش های دیگری هم داریم".
دکتر زابلی زاده در پایان، درباره آزادی کامل رسانه ای گفت که چنین چیزی در تمام جهان وجود خارجی ندارد و در هر کشوری، یک چهارچوب و سیاست عمومی و در ذیل آن نیز، سیاست فرهنگی و سیاست رسانه ای خاصی وجود دارد که خبرگزاری ها صرفا می توانند در همان چهارچوب فعالیت کنند.
 
سخنران پایانی این نشست، دکتر حسین میرزائی؛ تحلیلگر رسانه های کشور فرانسه بود که با اشاره به این موضوع که "ظاهراً اکثریت افراد در فرانسه به رسانه ها اعتماد ندارند"، به نتایج نظر سنجی که اخیرا در فرانسه به عمل آمده اشاره کرد و گفت: "۷۶٪ از فرانسوی ها اطلاعات و اخبار را از اینترنت گرفته و فقط ۴۳٪ از فرانسوی ها به شنیدن اخبار علاقه دارند".
وی ادامه داد: "طبق این نظرسنجی، دلیل دلزدگی اکثریت افراد در فرانسه از اخبار، وجود خبر های تکراری و کم اهمیت، وجود اطلاعات غلط و اضطراب ناشی از اخبار است و به طور خاص، مسئله اصلی جوانان این است که نمی توانند اخبار مهم را از رسانه های فرانسه دنبال کنند".
وی افزود: "رسانه های مورد علاقه در فرانسه را ۳۵٪مجله های تلویزیونی، ۱۸٪رادیو و ۸٪ شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند که این آمار، کاملا برعکس استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران است. همچنین ۵۴٪ افراد به رسانه ها بدبین هستند و اکثریت فرانسوی ها در برابر اخبار موضع دارند".
در آخر، دکتر میرزایی جلسه را با این جمله خاتمه داد: "امروزه دسترسی به اخبار درست در دنیا کار بسیار سخت و دور از دسترسی است. در واقع می توان گفت، اخبار برای ما کانالیزه شده و به ما تقدیم می شود و یک خبر امکان دارد در رسانه های ما، رسانه های غربی و دیگر رسانه های جهان، به صورتی کاملا متفاوت گزارش شود."
خبرنگار: مبینا آقاکثیری؛ دانشجوی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                         روبینو

 تلگرام             بله              ایتا             روبیکا

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار