رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: داشتن یک الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت برای کشور بسیار خوب، مهم و ضروری است اما این الگو در صورتی میتواند مفید عمل کند که براساس واقعیتهای جامعه ایران و به دور از شعارزدگی طراحی شود.
به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی درباره اهمیت الگوی پایه اسلامی و ایرانی پیشرفت اظهار کرد: در طول تاریخ ازنظر تجربه و تئوریک ثابت شده که هر کشوری برای تحقق بخشیدن به الگوهای توسعه، باید با توجه به مقتضیات تاریخی، فرهنگی و دینی خود به طراحی الگوها و برنامههای توسعه بپردازد.
وی افزود: الگوی توسعهبخشی دانیل لرنر به این دلیل در دهه 70 مورد انتقادهای جدی قرار گرفت که ازنظر تجربه و تئوریک ثابت شد یک الگوی واحد جهان شمول برای توسعه وجود ندارد بلکه این الگو باید بهصورت متناوب و غیرخطی طراحی شود.
این استاد ارتباطات با اشاره به توانایی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در جبران عقبماندگیهای گذشته جامعه ایران، گفت: اگر این الگو با واقعیتهای جامعه ایران مطابق باشد و از سوی دیگر به بهترین شکل اجرا شود، نقش مهمی در توسعه حوزهای مختلف کشور ازجمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تکنولوژی و ارتباطات خواهد داشت.
لزوم توجه به حوزه ارتباطات در الگو
فرقانی در ادامه، حوزه ارتباطات را موضوع و عامل توسعه دانست و یادآور شد: باید با مهیاکردن بستر و زمینههای توسعه و رعایت حقوق مادی و معنوی اهالی رسانه با دید واقع بینانه ای به حوزه ارتباطات نگاه کرد، در این صورت میتوان از رسانهها و روزنامهنگاران هم طلب انجام مسئولیت اجتماعی خود درزمینهٔ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را داشت.
وی افزود: از سوی دیگر بسیاری نسبت به حوزه ارتباطات دید محدودی دارند و تنها با به رسمیت شناختن مخابرات و حداکثر صداوسیما از توجه به سایر رسانهها در حالی خودداری میکنند که مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و حتی پیامرسانهای فضای مجازی در آگاهی بخشی به عموم مؤثرتر از دستگاههای دیوانسالاری عمل میکنند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به نقش مهم روزنامهنگاران بهعنوان تولیدکنندگان محتوا در فضای سپهر رسانهای امروز اظهار کرد: یکی از مهمترین اشکالات بیشتر برنامههای توسعه، نداشتن نگاهی جامع به حوزه ارتباطات و روزنامهنگاران بوده است.
فرقانی با اشاره به اینکه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت تنها یک الگو است و باید برنامه توسعه کشور براساس این الگو تدوین شود، خواستار توجه به حوزه ارتباطات بهصورت واقعبینانه و اختصاص ظرفیتها و امکانات لازم به این بخش در برنامههای توسعه مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شد.
پشتیبانی مردم از برنامه توسعه، مستلزم آگاهیرسانی
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین درباره نقش رسانهها بر اجرایی شدن الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در سبک زندگی مردم جامعه، گفت: نقش رسانهها در پیشرفت و توسعه از دهه 70 میلادی به بعد در تمامی جوامع پذیرفتهشده است به همین دلیل سبکهای جدید روزنامهنگاری تحت عنوان روزنامهنگاری و ارتباطات توسعه به وجود آمده است.
وی نقش رسانهها در ترویج الگوی اسلامی-ایرانی توسعه را از جنبههای مختلف قابلتأمل دانست و افزود: رسانهها ازنظر طرح و اطلاعرسانی نسبت به برنامههای توسعه ملی در آینده، وضعیت فعلی و فاصله وضعیت فعلی با نقشه ترسیمشده در آینده نقش مهمی دارند چراکه پشتیبانی مردم از برنامه و طرح مختلف جامعه مستلزم آگاهیرسانی توسط رسانههاست.
فرقانی ادامه داد: از سوی دیگر نقش رسانهها در پیشبرد اهداف توسعه محدود به آگاه کردن و حمایت مردم از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و برنامههای توسعه خلاصه نمیشود زیرا این برنامههای توسعه باید موردنقد و تحلیل رسانهها هم قرار گیرد.
وی یادآور شد: رسانهها، کمی و کاستی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در مرحله طراحی و اجرا، انطباق زمانبندی برنامهها با واقعیتهای روز جامعه و مدیریت صحیح طرحهای توسعه، هزینههای پروژهها و درنهایت پارهای سوء مدیریتها و احیاناً فسادها در این الگو را بررسی میکنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت و حاکمیت باید نقشهای رسانه یعنی آگاهی بخشی و دیدهبانی را به رسمیت بشناسند، خاطرنشان کرد: باید با حمایت و داشتن نگاه عالمانه به رسانهها در پیشبرد برنامههای مربوط به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از این حوزه و روزنامهنگاران بهرهمند شد.
فرقانی با بیان این جمله که رسانهها در ترویج الگوهای اسلامی-ایرانی قادر به انجام معجزه نیستند، یادآور شد: رسانهها زمانی توانایی حمایت از الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و سایر برنامههای توسعه را دارند که زمینهها و بسترهای لازم برای پیشبرد برنامه توسعه فراهم باشد.
وی افزود: رسانهها قادر به پر کردن خلأهایی ازجمله شکاف میان دولت و ملت، نازل بودن سطح اعتماد عمومی به دولت، امید اجتماعی، وجود فساد و دیگر عوامل مشابه را ندارند، ازاینرو رسانه قادر به ترغیب افراد در مشارکت برنامههای توسعه و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت هستند اما این توانایی به دلیل نقش سایر عوامل محدود است.