۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۷۵۳۶۳
نشست «حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی»

عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» با بیان اینکه توجه به تجربه جامعه بین‌المللی و مرور آزمون و خطاهای طی شده بسیار مهم است گفت: مطالعه تجربه خوب کشور­های اسکاندیناوی مانند نروژ و فنلاند برای ارتقا وضعیت شغلی زنان کشور، مفید و قابل الگوبرداری است.


به گزارش عطنا، نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با سخنرانی جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی، زهرا پارساپور، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، آناهیتا سیفی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اکرم قدیمی، مدیرگروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا، آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان و اعضای هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان به مدیریت هدی غفاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، چهارشنبه، ۲ اسفندماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در ابتدا ضمن تشکر از حسن انتخاب دکتر غفاری به خاطر برگزاری این نشست در ایامی که چند روزی بیشتر از رحلت حضرت زهرا(س) نگذشته گفت: توجه به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) می‌­تواند دیدگاه مناسبی به ما برای درک نقش زنان در فعالیت­های اجتماعی دهد، این خطبه با اینکه فاصله بسیاری با زمان ما دارد الگوی خوبی برای نگاه به زنان در جامعه است.


وی در ادامه گفت: حقوق از جامعه و فرهنگ جدا نیست و جامعه مهر مشروعیت بر قانون‌ها را می­زند، معیارها، ضوابط و محدودیت‌های حقوقی، زمانی می‌تواند معتبر باشد که مشروعیت خود را از جامعه بگیرد. قوانین، علیرغم قانون بودنشان، اعتبار و اصالتی به ذات ندارند.


عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: با نگاهی به رویه جامعه بین‌المللی و اسناد بین‌المللی متوجه می‌شویم که شروع موضوع تفکیک جنسیتی به اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 و میثاق‌های بین‌المللی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که مواد 2 و 22 را شامل می­شود، برمی‌گردد.


شهبازی با بیان اینکه حق برابری مشارکت زنان و مردان در روندهای اجتماعی شکل می‌گیرد گفت: اسنادی مثل اعلامیه رفع تبعیض علیه زنان، کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان یا سند بسیار مهم کنوانسیون حقوق سیاسی زنان 1952 به تساوی مشارکت زنان و مردان در فعالیت‌های سیاسی چه در جایگاه انتخاب‌گر و چه در جایگاه انتخاب‌شونده اشاره می­کنند.


وی ضمن اشاره به این موضوع که محوراصلی مباحث بر توسعه پایدار مبتنی است گفت: آرمان پنجم تلاش کرده که منع تبعیض و مشارکت برابر زنان و مردان در جامعه بین‌المللی را در جامعه طنین‌انداز کند.


عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: طبق آخرین آمار، مشارکت برابر زنان و مردان در فعالیت­های سیاسی و مناصب حکومتی چه در جایگاه انتخاب‌گر و چه در جایگاه انتخاب‌شونده از 6/22درصد در سال 2016 به 2/23درصد در سال 2017 رسیده است.


شهبازی در ادامه گفت: ضمن ربط حقوق شهروندی، زنان، توسعه پایدار و توانمندسازی به هم، به دنبال آن هستم که مولفه‌­ای به دست آورده، که از طریق آن زنان را، نه فقط به عنوان شخص، بلکه به عنوان جامعه هدف در نظر بگیریم.


این استادیار ضمن اشاره به اهداف توسعه پایدار افزود: اگر نگاهی به اهداف جامعه بین‌المللی درمورد توسعه پایدار در مشارکت‌های سیاسی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که بهره‌برداری از آزادی­های سیاسی، مشارکت در جامعه مدنی و مشارکت در روندها و اثرگذاری­های سیاسی سه معیار اندازه‌گیری مشارکت در جامعه هستند.


وی افزود: از زمان تدوین منشور ملل متحد به بعد، نگاه شورای امنیت به مقوله توانمندسازی، نگاهی محوری، کلیدی و حرکتی امیدوارکننده برای کسب حقوق مدنی و سیاسی زنان بوده است. حق  توسعه، صلح و همبستگی که در نسل  اول و دوم حقوق،  فردی بود در حق سوم به اجتماع گره می‌خورد. توجه به تجربه جامعه بین‌المللی و مرور آزمون و خطاهای طی شده بسیار مهم است.


عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن اشاره به تجربه خود در مشاهده برخورد دختران و پسران در دانشگاه گفت: دانشجویان من در مقطع کارشناسی ارشد که با همجنس‌های خود در یک کلاس هستند اعتماد به نفس خوبی دارند اما این دانشجویان در مقطع دکتری که تفکیک جنسیتی وجود ندارد، اعتماد به نفس کافی برای انجام کنفرانس دانشجویی را ندارند هر چند دانشجویانی هستند که توان علمی بالایی دارند، بنابراین بهتر است، برای انجام اقداماتی در ساختارهای دانشگاهی، ابتدا به تبعات و دستاوردهای آن توجه شود.


شهبازی در پایان ضمن اشاره به اهمیت الگوسازی در این حوزه تصریح کرد: تجربه خوب کشور­های اسکاندیناوی مانند نروژ و فنلاند برای ارتقا وضعیت شغلی بانوان، بسیار قابل مطالعه و الگوبرداری است. توانمندسازی زنان به معنای توانمندسازی جامعه است، الگوهایی که سازمان ملل متحد در نظر گرفته‌اند، می‌تواند نسل امروز و فردا را به سوی توانمند شدن هر چه بیشتر و رونق جامعه بین‌المللی از حیث علمی و سایر ابعاد هدایت کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار