۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۷۰۳۳۵
غلام نبی فیضی‌چکاپ، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه

عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: در تمام کشورها برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسان‌ها راهکارهای ثابت وجود دارد. بانک مرکزی و دولت ایران باید صندوقی مشترک برای حل بحران‌های اجتماعی تاسیس کنند تا کرامت شهروندان در زمان بحران حفظ شود.


به گزارش عطنا، نشست علمی «معیارهای نظام بانکداری اسلامی و نقض حقوق شهروندان» در قالب نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی  یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


غلام‌نبی فیضی‌چکاپ، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در بخشی از این نشست با بیان اینکه پیشنهادی ساختاری برای دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی دارم، گفت: یکی از مشکلات ما نبود نظام اقتصادی است. بانک بخش کوچکی از کل نظام اقتصادی است. در تخصیص بودجه به علت اینکه بخش‌هایی از آن توهم و آرزو، بخشی بیت‌المال و بخش دیگر تخصیص بودجه‌ای برای حیاط خلوت بعضی وزرات‌خانه‌ها است دچار مشکل هستیم.


وی افزود: ملتی که زندگی می‌کنند، حق حمایت شدن از طرف دولت و حاکمیت دارند. بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در عرصه توانایی‌هایی که دولت ایجاد می‌کند فعالیت می‌کنند. مردم به این موسسات مالی و اعتباری در حاشیه حمایت‌های تلویحی بانک مرکزی اعتماد می‌کنند. وقتی یک دکه روزنامه‌فروشی بعد از 24 ساعت توسط شهرداری تعطیل می‌شود چطور ممکن است یک موسسه مالی و اعتباری بیش از بانک‌های رسمی کشور شعب پیدا کند و هیچ کس هم حرفی نداشته باشد.


فیضی‌چکاب با بیان اینکه نظارت یک امر عینی است، اظهار کرد: بانک مرکزی و دولت مسئول‌اند. در تمام مواردی که بحران رخ می‌دهد برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسان‌ها یک راهکارهای ثابت وجود دارد. ایجاد یک صندوق مشترک که متولی آن دولت باشد، ضرورت دارد به این معنا که اگر بحرانی اجتماعی در جامعه رخ دهد، صندوق می‌تواند سریع بحران را حل کرده و مشکل مردم برطرف شود، در این صورت است که کرامت انسانی برقرار می‌شود.


غلام نبی فیضی‌چکاپ، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی  در پایان گفت: به طور مثال در مورد فضاحت موسسات مالی و اعتباری کاری به مسئول بودن بانک و قوه قضاییه نداریم، شاید مجلس، دولت و قوه قضاییه قصد داشته باشند 10 تا کمیسیون تشکیل دهند و اموالی که از این موسسات باقی مانده بلوکه کنند و منجر به بدبختی بیشتر شوند لذا در صورتی که نظر آقای رئیس‌جمهور بر رعایت حقوق شهروندی است، باید در اولین فرصت پیشنهاد ایجاد یک صندوق مشترک برای بحران‌های عمومی از محل بودجه‌های کلانی دهند که به برخی جاها تخصیص داده می‌شود. وظیفه اصلی صندوق به خصوص بخش اقتصادی- اجتماعی باید جلوگیری از متضرر شدن مردم باشد.


گفتنی است این نشست به مسئولیت امین جعفری، عضو هیئت علمی حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با حضور حمیدرضا علومی‌یزدی، عضو هیئت علمی حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و مونس کشاورز، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در جایگاه اعضای کمیته علمی  و محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، غلام‌نبی فیضی‌چکاب، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی و اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی، محمد رجایی‌باغ‌سیاهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، ایرج توتونچیان، استاد بازنشسته اقتصادتوسعه دانشگاه الزهراء، اسدالله مسعودی‌مقام، قاضی امور اقتصادی، جعفر مشکی، مشاور مدیرعامل بانک توسعه تعاون و امیر فرجی‌کریمی‌پور، معاون مدیر حقوقی بانک پارسیان در جایگاه سخنران‌ برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار