۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۷۴۱۹
mehdi Pazuki

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: مسائلی مانند استفاده از بانوان و اقلیت‌ها در کابینه از اولویت‌های رای‌دهندگان به روحانی بود و انتظارات زیادی در این مورد در جامعه ایجاد شد، اما در عین حال باید موقعیت رئیس‌جمهور را در چنین مواردی درک کنیم. طبیعتا میلیون‌ها نفر از اهل سنت که به روحانی رأی دادند، خواهان تثبیت حقوق شهروندی خود بوده و از این نظر ملاک رئیس‌جمهور در رسیدگی به این مسائل باید قانون اساسی باشد.


به گزارش عطنا، دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز به ضرورت توجه بیشتر به حقوق شهروندی اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانیم؛

پس از خلق حماسه 29 اردیبهشت توسط مردم زمزمه‌های ایجاد تغییرات و انتظارات از رئیس‌جمهوری که در دوره دوم مسئولیت خویش توانی بیشتر جهت عملی کردن خواسته‌های ملت دارد، مطرح شد.


بعد از مسائلی که در انتخاب کابینه در فضای سیاسی مطرح شد، اکنون که به زمان انتخاب در سطح مدیران میانی دولت نزدیک می‌شویم، لزومی ندارد که دوباره بحث‌های مربوط به توانایی یا عدم توانایی حسن روحانی در اعمال برخی تغییرات مورد نظر خود و باز نبودن دست وی مطرح شود.


اگرچه آن موضوع اهمیت بسیاری در زمان بررسی کابینه داشت اما اکنون شرایط متفاوت است و توجه به آن از زاویه‌ای دیگر باید صورت پذیرد. دولت آقای روحانی با برخی از محدودیت‌ها از جانب تندروها مواجه است و به‌رغم اینکه روحانی رأی 24 میلیونی آورده و حمایت اکثریت مردم را با خود دارد اما فشار تندروها هنوز هم تاثیر قابل توجهی دارد.


مسائلی مانند استفاده از بانوان و اقلیت‌ها در کابینه از اولویت‌های رای‌دهندگان به روحانی بود و انتظارات زیادی در این مورد در جامعه ایجاد شد، اما در عین حال باید موقعیت رئیس‌جمهور را در چنین مواردی درک کنیم. طبیعتا میلیون‌ها نفر از اهل سنت که به روحانی رأی دادند، خواهان تثبیت حقوق شهروندی خود بوده و از این نظر ملاک رئیس‌جمهور در رسیدگی به این مسائل باید قانون اساسی باشد.


به عمل درآمدن اصول قانون اساسی برای اقلیت‌ها حق اساسی ایشان است. متاسفانه برخی از تندروها در ایران این‌گونه فکر نمی‌کنند و کشور هزینه‌های بسیاری را به دلیل اعمال چنین تفکری در برخی حوزه‌ها می‌پردازد. یکی از اولویت‌ها می‌تواند و چه‌بسا باید آموزش این افراد جهت احترام به حقوق سایرین و دور شدن گام به‌گام آنها از تندروی باشد.


روحانی اما می‌داند ملتی که در انتخابات 29 اردیبهشت خواهان تغییر بودند در این راه دشوار یاور او خواهند بود. با بررسی تاریخ صدر اسلام نیز این نکته به چشم می‌آید که پیامبر اکرم هم حقوق و مقرری افراد غیر مسلمان از بیت‌المال را رعایت می‌فرمود و در ایران هم تمامی شهروندان باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند.


در این بین اما باید به نکته‌ای نیز توجه کرد که اولویت طبیعتا باید شایسته‌سالاری باشد و زن‌سالاری نیز به اندازه مردسالاری در جامعه مشکل‌ساز خواهد بود. اما بانوان یا هم‌وطنان اقلیت‌های دینی بسیاری، شایسته مسئولیت‌های سیاسی هستند و نباید با ایجاد محدودیت در برابر حضور آنان در دولت سنگ‌اندازی کرد. ایجاد اختلاف و چالش در جامه موجب صرف انرژی کشور به سمت رویارویی و درگیری به جای سازندگی و عمران خواهد شد که منجر به هزینه‌های اجتماعی گزافی می‌شود. پیشرفت کشور در همه حوزه‌ها مطمئنا با همکاری همه ملت صورت خواهد پذیرفت.


تردیدی نیست که سیاست‌های تبعیض‌آمیز برخلاف منافع ملی است. این موضوع آن‌قدر اهمیت داشته که در قانون اساسی کشور بر حقوق اقلیت‌ها صحه گذاشته شده است. در نهایت اینکه به عنوان شیعیان امام علی(ع) باید برخوردهای عدالت‌مآبانه را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار