۰۹ دی ۱۳۹۵ ۰۱:۴۵
کد خبر: ۶۲۵۳۹
ناصرعلی منصوریان

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائی، منشور حقوق شهروندی را سندی بنیادی عنوان کرد و گفت: در چارچوب این سند سعی شد همه حق و آزادی شهروندی پیش بینی و تضمین شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، ناصرعلی منصوریان روز چهارشنبه در میزگرد 'منشور حقوق شهروندی از نگاه حقوقدانان' که با همکاری انجمن علمی حقوق اساسی ایران درخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، برگزار شد، افزود: منشور حقوق شهروندی که به ابتکار دولت تدبیر و امید نگاشته و رونمایی شد، نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ، سیاست و معنویت ایران است.
عضو هیات مدیره انجمن علمی حقوق اساسی ایران اظهار کرد: در صدر قرار گرفتن آیه قرآن در متن دیباچه گونه یا رسمی آقای روحانی که در آن بر کرامت انسانی تکیه شده، اتفاقی نیست.
وی ادامه داد: جایگاه منشور حقوق شهروندی بر محور این اصل که هم اصل حقوق بشری و هم شهروندی است، روشن می شود.
منصوریان درباره واژه قانون اساسی اظهار کرد: بعنوان یکی از اعضای انجمن حقوق اساسی باید بگویم قانون اساسی که در دانشگاه ها تدریس می شود واژگانی وارداتی و برگرفته از constitutional law است و جالب است که به فارسی ترجمه مفهومی تَر دارد و درباره مقررات و روابط حاکم بر دولت با شهروندان بحث می کند.
این حقوقدان با بیان اینکه حقوق شهروندی مفهوم تازه ای نیست و نخستین بار توسط ارسطو مطرح شده است، گفت: ارسطو یکی از بنیادی ترین حق را حق رای معرفی کرد.
منصوریان با بیان اینکه وقتی حقوق شهروندی مطرح می شود در حقیقت یکی از حق های بنیادین مردم را مد نظر دارد، تصریح کرد: بعبارتی دیگر حقوق شهروندی حقوق اضافه بر قانون اساسی نیست بلکه تخصیص داده شده ای از قانون اساسی است.
به گفته وی، دولت با این متن، قانون اساسی را بر محور حقوق شهروندی تخصیص داده و خواسته جایگاه ویژه حقوق شهروندی که موضوع مهم در جامعه ما است و در مواردی این حقوق مورد تهدید قرار می گیرد، اجازه تهدید به آن داده نشود و حق شهروندی محترم شمرده شود.
قائم مقام انجمن علمی حقوق اساسی حق بیان را یکی از اجزای حقوق شهروندی و حق آزادی اطلاعات را از ملزومات حق بیان عنوان کرد و گفت: حق رای یکی دیگر از موارد حقوق شهروندی است که رهبری آن را حق الناس نامیده اند.
وی افزود: اساتید، شهروندان، متخصصان، سیاستمداران و همه اقشار باید درباره آن اظهار نظر کنند تا نتیجه مدنظر بدست آید.
منصوریان متن موجود رادر حال حاضر یک متن ساکت دانست که تا حدی عجولانه تهیه و نگاشته شده و ظرافت هایی هم در آن رعایت نشده است و گاهی برخورد حشو گونه وجود دارد.
وی با ذکر مثالی گفت: مثلا در قسمت مقدمه مورد چهارم بند ب ذکر شده است از «از مراجع عظام، استادان حوزه و دانشگاه، متخصصان، صاحبنظران، احزاب ، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و همه شهروندان درخواست می کنم تا با ارائه نظرات و تذکرات خود، دولت و سایر قوا و دستگاه های حاکمیتی را در راه تحقق و اجرای کامل این منشور و نیز تقویت و گسترش گفتمان حقوق شهروندی یاری کنند»؛ که «نظرات» اشتباه است و باید «نظریات» نوشته می شد چون نظریات به تفکرات افراد برمی گردد.
وی درباره این موضوع که رییس جمهور پیش بینی کرده دستیار ویژه اش را در امور شهروندی منصوب کند، گفت: رییس جمهوری باید پیش بینی می کرد تا جایگاه بالاتری مانند عضو ناظر بر اجرا بوجود بیاید و در این صورت است که بیشتر می توان نسبت به اجرایی شدن آن امیدوار بود.
منشور حقوق شهروندی 29 آذرماه امسال با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در تهران رونمایی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار