۰۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۳۶۹۰
ghazizade

به گزارش عطنا، همه چیز از اتفاق معمولی برخورد یک شهاب سنگ اغاز شد، اتفاقی که یک امر طبیعی است ، مثل وقوع زلزله و فوران آتشفشان. ولی همین خبر معمولی ، مسولان ما را دچار بحران اطلاع رسانی کرد به طوری که دقیقه ایی خبر را تایید می کردند و دقیقه ای بعد تکذیب و نتیجه این که مردم را به کسب اطلاعات از فضاهای مجازی سوق داد و این می تواند زنگ خطری برای دنیای رسانه و حتی علم ارتباطات باشد. به همین منظور گفت و گویی را با یک استاد ارتباطات انجام دادیم. دکتر علی اکبر قاضی زاده در این  خصوص به گفت و گو پرداخت .


اسکرین


خبر برخورد شهاب سنگ با زمین در سه استان زنجان ، قزوین و همدان ، روز  پنج شنبه دست به دست می شد اما سازمان مرتبطی درباره ی آن صحبت نکرد، بعد از آن این خبر منتشر شد که برخورد شهاب سنگ در استان البرز بوده است . از ساعاتی بعد از انتشار خبر سقوط شهاب سنگ ،  با هجوم اخبار ضد و نقیضی روبه رو شدیم که بعضی از آن ها برخورد شهاب سنگ را از سوی مسئولان تایید و برخی تکذیب می کرد . و نکته جالب تر اینکه برخی مسئولان در لحظه ای خبر را تایید و همان مسولان در لحظه ای دیگر خبر قبلی خود را تکذیب می کردند.ادامه این تایید و تکذیب ها به اینجا رسید که عده ای از مردم خبر را اینگونه دریافت کرده بودند که هواپیما سقوط کرده است.


اطلاع رسانی رسمی آنقدر همراه با ضد و نقیض بود که مردم دل به اخبار دهان به دهان خوش کردند . این در حالی است که دو هفته پیش در مورد سیل های گسترده همین اوضاع وجود داشت . نهادی تعداد کشته شدگان را یک چیز اعلام می کرد و سازمان دیگری یک چیز دیگر می گفت و این اولین دفعه ای نیست که چنین بحران هایی در کشور ما رخ می دهد اما اینکه چرا در زمینه اطلاع رسانی اینگونه عمل میشود ، معلوم نیست.


نکته ای که نیازمند توجه ویژه است این است که ادامه این روند باعث بی اعتمادی مردم جامعه  به اخبار رسمی و اتکا به اخبار مردمی می شود که این خود سبب بروز شایعات در فضای عمومی جامعه و مقاومت در برابر پذیرفتن اخبار نهادهای رسمی می شود.


به همین دلیل به سراغ یکی از استادان ارتباطات رفتیم تا بدانیم اطلاع رسانی در مواقع خاص و بحرانی چگونه باید باشد و پیامدهای اطلاع رسانی غلط چیست .


دکتر علی اکبر قاضی زاده، استاد دانشگاه علامه طباطبائی ،  در این رابطه در گفت و گو با برنا گفت:« اینکه مسئولان  عزیز عادت ندارند مردم را در جریان رویدادها بگذارند ، تبعاتی دارد که همیشه متوجه بخش اجرایی بوده است ، اما هنوز برای این امر چاره اندیشی نشده است »


وی در ادامه در خصوص پیامدهای اطلاع رسانی نادرست گفت :« یکی از آسیب های جدی این امر بی اعتمادی میان ارگان های خبری و مردم به عنوان مخاطبان و یک تاثیر دیگر آن رواج انواع شایعات است و علت این است که مسئولی که مورد پذیرش مردم باشد و صادقانه و تحقیق شده ماجرا را برای مردم روشن کند وجود ندارد . عادت کردیم که ابتدا بگوییم و بعد تکذیب کنیم و نهایت این امر این است که رسانه ها متهم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی می شوند در حالی که اگر مردم حقیقت ماجرا را  چگونگی وقوع یک خبر ، از زبان مسئولان بشنوند ، این اتفاقات رخ نمی دهد.»


قاضی زاده در پایان حسن اطلاع رسانی درست را اینگونه بیان کرد:« حسن اینکه مردم را دائم در جریان اخبار قرار دهیم و اطلاع رسانی درست داشته باشیم این است که مردم نسبت به منابع بیگانه احساس بی نیازی می کنند و به آن ها بی توجه می شوند. در صورت اطلاع رسانی ناکافی و غلط، مردم به سمت کسب اخبار از رسانه های بیگانه که اخبار را با غرض ورزی منتشر می کنند سوق داده می شوند، باید اعتماد مردم را به منابع رسمی  جلب کرد ».


منبع: برنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار