۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۵
کد خبر: ۳۲۶۱۸

farhadi-shahid-sayah


به گزارش عطنا، عصر دیروز و در آخرین شنبه سال ۹۴ جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی به همراه دکتر مرتضی فرهادی استاد مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به منظور قدرشناسی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهید مدافع حرم سردار شهید سعید سیاح طاهری در منزل ایشان حضور یافته و با خانواده ایشان گفتگو کردند.


شهید سعید سیاح طاهری پدر برادران محمد حسین، علی اکبر سیاح طاهری از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبایی و امام صادق(ع) بیست و سوم دی ماه امسال و مصادف با بیست نهمین سالروز مجروحیتش در جبهه های جنگ تحمیلی، در حالیکه به عنوان نیروی داوطلب در دفاع از حریم اسلام و اهل بیت در سوریه حضور داشت به دست تکفیری های داعشی به شهادت رسید.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این دیدار گفت: چنین بزرگوارانی با این سابقه از مجاهدت و فعالیت ستاره قطبی آینده جوانان این مملکت خواهند بود و شما دانشجویان می‌بایست کاری کنید که از سرنوشت هر کدام از این شهدا درس‌نامه شود.


سردبیر نشریه علوم اجتماعی افزود اگر چه بسیاری از فعالیت های شهید به خاطر خلوص نیت شان ثبت و ضبط نگردیده ولی اطلاعاتی که از فعالیت‌های شهید وجود ندارد قابل ترمیم است و می‌شود با مصاحبه، مراجعه به هم‌رزمان و همکاران فرهنگی و اجتماعی شهید و خانواده ایشان آن‌ها را جمع‌آوری کرد.


نویسنده کتاب انسان‌شناسی یاریگری با تأ‌کید بر این‌که این کار نه به خاطر مسائل شخصی بلکه به خاطر آیندگان باید انجام گیرد، افزود: آیندگان ما به این اطلاعات نیاز دارند.


farhadi-shahid-sayah 2


دکتر فرهادی با تأکید بر این‌که از دل درس‌نامه‌ها تئوری بیرون می‌آید، بیان داشت: من یک زمانی این کار را در رابطه با فعالیت‌های اول انقلاب گفتم که متأسفانه هیچ درس‌نامه‌ای در رابطه با مجاهدت‌هایی که ملت ما انجام دادند وجود ندارد، در حالی که سازمان ملل گاهی درس‌نامه‌هایی را منتشر می‌کند که به طور مثال یک نفر به میان زنان یک کشوری می‌رود و ماهی‌گیری می‌آموزاند. مسائلی در این حد را بین‌المللی می‌کنند اما ما برای این همه سوژه‌های فوق‌العاده که از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است کاری انجام نمی‌دهیم. این سوژه‌ها اگر درس‌نامه بشود بعداً از دل این‌ها تئوری بیرون می‌آید.


استاد مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در خاتمه با بیان این‌که این درس‌نامه‌ها در دانشگاه‌های امروز ایران جایی ندارند افزود: متأسفانه در دانشگاه‌های ما انواع و اقسام سوژه‌ها می‌آید و می‌رود اما سوژه‌ها و روش‌ها هم باید از غرب وارد شود. منش‌ها هم باید مثل آن‌ها باشد. به طور خلاصه همه چیز باید از آنجا باشد‏، حتی موضوع باید از آن‌جا بیاید. اصلاً ما حق نداریم موضوع انتخاب کنیم. پایان‌نامه‌ای که در آن سوی آب‌ها دفاع می‌شود، فردای آن روز در کلاس‌های ما گفته می‌شود و شش ماه بعد اولین پایان‌نامه دفاع می‌شود.


گفتنی است در ابتدای این دیدار همسر و فرزندان شهید سیاح‌طاهری خاطراتی از فعالیت‌ها و مجاهدت‌های فرهنگی و اجتماعی ایشان را برای جمع بیان کردند.


 شهید سعید سیاح‌طاهری که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود، پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف فرهنگی در ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس کوشید و اقدامات مؤثری را در این راه، از جمله ایجاد موزه دفاع مقدس آبادان، برگزاری یادواره‌های شهدا و عملیات‌های جنگ تحمیلی، برگزاری جشنواره فیلم دانش‌آموزی دفاع مقدس و امور خیریه در مناطق زلزله زده ورزقان و... به انجام رساند. او پس از چهار بار حضور در نبردهای سوریه در روز چهارشنبه بیست و سوم دی ماه 1394 شربت گوارای شهادت را نوشید و به همرزمان شهیدش پیوست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار