۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۳۱۵۳۳
ghorbanyan khamosh (1)

موسوی‌چلک با انتقاد از مجلس شورای اسلامی، گفت: نمی‌دانیم چرا مجلس برای تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان  مقاومت می‌کند؟ اگر یک دو فوریتی درباره انرژی هسته‌ای به مجلس ببرید، فردا همه به آن رأی می‌دهند؛ اما چرا مجلس و مراکز نظارتی و قانون‌گذار این موضوع را جدی نمی‌گیرند که کودک هم شهروند ما است.


به گزارش عطنا، همایش «قربانیان خاموش» با موضوع «بررسی موارد کودک‌آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو»، توسط جمعیت امام علی(ع) سه‌شنبه، ۱۰ مرداد‌ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


در این همایش سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه کودک‌‌آزاری پدیده جهانشمولی است، گفت: نمی‌توان آن را به ایران یا چند منطقه محدود کرد؛ همیشه بوده و خواهد بود، بنابراین کودک‌آزاری ریشه‌کن نمی‌شود.


وی با با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودک‌آزاری‌ها ناشی از جهل و نادانی است، ادامه داد: بخشی از آن از روی تعمد است اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با آموزش نیز کودک‌آزاری از بین نمی‌رود.


موسوی افزود: امروزه نمی‌توان نقش شبکه‌های اجتماعی را انکار کرد چرا که سال‌های گذشته حادثه بدتر از حادثه آتنا رخ که یکی از عوامل به‌وجود آمدن اروژانس اجتماعی نیز همین حادثه بود اما امروزه شبکه‌‌های اجتماعی ما را در این زمینه تکان دادند.


او نسبت به واکنش مردم پارس‌آباد در ماجرای آتنا انتقاد کرد و گفت: واکنش‌ها نسبت به این ماجرا به گونه‌ای بود که ما فراموش کردیم که خانواده قاتل هم حقوقی دارد، مادر و دختر اسماعیل در این ماجرا چه گناهی داشتند؟


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره همین موضوع بیان کرد: خانواده اسماعیل هم شهروند محسوب می‌شوند که به دلیل تخلف یکی از اعضای خانواده‌شان، نمی‌توانیم حق شهروندی را از آنها سلب کنیم، ما نمی‌توانیم بگوییم که قاتل آتنا شیطان است، او در همین جامعه زندگی کرده است، البته قصد دفاع از کار اسماعیل را ندارم، چون به هیچ وجه قابل دفاع نیست.


وی با اشاره به شباهت‌های میان قاتلان و عاملان قتل آتنا و بنیتا، گفت: در هر دو ماجرا، مجرمان سابقه‌دار بودند و ما از این ماجرا غفلت کردیم، اینجا است که ما باید مجرمان را بعد از طی‌شدن دوره مجازات، مورد نظارت قرار دهیم تا این اتفاقات رخ ندهد.


موسوی با انتقاد از تصویب‌نشدن لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، گفت: ١٢‌ سال از زمانی که این لایحه نوشته شده است، می‌گذرد اما هنوز تصویب نشده و هر چند که ما اکنون اورژانس اجتماعی را داریم اما باید برای خرید یک خودرو برای این اورژانس کلی دوندگی کنیم.



وی اضافه کرد: چرا باید ارژوانس اجتماعی برای 100 خودرو کلی دوندگی کند اما پلیس با یک نامه یک هزار دستگاه خودرو برای آن تأمین شود؟ چون ما امور اجتماعی را جدی نگرفته‌ایم، مشکل ما جای دیگری است.


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: برای لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان آن زمان که آقای ابوترابی نایب رئیس وقت مجلس بود و جلسه‌ای با مدیران بهزیستی داشت، گفتم آقای ابوترابی این لایحه را از پستو دربیاورید، ابوترابی گفت، چرا از این حرف‌ها می‌زنید، «مگر در کشور ما این نوع اتفاقات رخ می‌دهد» و بعد که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت نشان داد، آقایان 180 درجه تغییر موضع دادند، چون هنوز هم نگاه سیاسی نسب به مسائل داریم.


وی در توضیح حساسیت نسبت به حادثه آتنا در جامعه، گفت: اگر در حادثه‌ای که برای آتنا اتفاق افتاد، حساسیت نشان دادیم برای این است که قبل از ما شبکه‌های خارجی موضوع را تجزیه و تحلیل کردند و در پرونده آتنا، نه مجلس، نه دستگاه نظارتی و نه حتی یک وزیر هم نیامد درباره آن توضیح دهد و حتی رسانه‌ها هم به‌درستی به این موضوع نپرداخته بودند.


موسوی با اشاره به اینکه بیش از همه تشکل‌های غیردولتی در این حادثه سر و صدا کردند، اظهار کرد: حتی از مجلس با بنده تماس گرفتند که دست از سر موضوع آتنا بردارید، ما به‌عنوان یک تشکل غیردولتی حق مطالبه‌گری داریم، ما دنبال این بودیم که مددکار اجتماعی ضابط اجتماعی شود اما نپذیرفتند در حالی ‌که اگر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به تصویب می‌رسید، مددکار دیگر نیازی به حکم قضائی ندارد و اگر مددکار تشخیص بدهد کودک در معرض آسیب است بدون حکم قضایی می‌تواند دخالت کند و کودک را نجات دهد.


وی افزود: من هم به اروژانس اجتماعی انتقاد دارم اما مشکل جایی دیگری است، مشکل آنجاست که حقوق کودک دغدغه مجلس ما نیست، مشکل جایی است که حقوق کودک را به دلیل نگاه سیاسی که داریم به پستو رانده و حال اگر آزارجنسی باشد وضعیت به مراتب بدتر از این است.



 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مقاومت مجلس غیرمنطقی است، گفت: نمی‌دانیم چرا مجلس برای تصویب این لایحه مقاومت می‌کند؟ اگر یک دو فوریتی درباره انرژی هسته‌ای به مجلس برود، فردا همه به آن رأی می‌دهند؛ اما چرا مجلس و مراکز نظارتی و قانون‌گذار این موضوع را جدی نمی‌گیرند که کودک هم شهروند ما است.


وی با بیان اینکه اگر قانون نمی‌تواند به مسئله پیشگیری از کودک‌آزاری کمک کند، نبودش بهتر از بودن آن است، تصریح کرد: اگر لایحه تصویب شود، حتی بیمارستان خصوصی هم ملزم می‌شود تا موارد کودک‌آزاری را اعلام کند، مجلس و سازمان‌های دیگر باید بیایند و موضوع آسیب‌های اجتماعی را از پستو خارج کنند.


موسوی معتقد است، این موضوع اجتماعی است و نباید قضایی شود، هر چقدر موضوع را قضایی کنید میزان موفقیت در این موضوع کمتر می‌شود.


وی با اشاره به اینکه مجلس دو وظیفه اساسی سیاست‌گذاری و نظارت را دارد، گفت: برخی از نمایندگان مجلس، حتی کسانی که در حوزه اجتماعی کار می‌کنند هم نمی‌دانند لایحه حمایت از حقوق کودکان چیست؟ ما باید این بخش را حل کنیم در غیر این صورت، کودک‌آزاری باقی می‌ماند و تنها شکل آن تغییر می‌کند.


موسوی بیان اینکه ما نسبت به برخی موضوعات اجتماعی و انسانی بی‌تفاوت شده‌ایم، گفت: مسئولیت اجتماعی ما کمتر شده که بخشی از آن به ضعف اخلاق اجتماعی بر‌می‌گردد.


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه سواد اجتماعی کودکان ما پایین است، یادآور شد: هدف ما از جمع شدن در اینجا مطالبه‌گری برای کودکی است که نمی‌تواند حرف بزند، ما به کودکان درباره مسواک‌زدن و فواید آن برای کودک توضیح می‌دهیم اما درباره این‌که کسی حق ندارد بخش‌هایی از بدنش را لمس کند، آموزشی به او داده نمی‌شود، در حالی‌ که آموزش آگاهی جنسی به معنی آموزش رابطه جنسی نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار