متأسفانه بسته بندی نامناسب در عدم فروش و صادرات کالاهای ایرانی نقش زیادی داشته است. همانطور که میدانیم، زعفران ایرانی به نام اسپانیا در بازار جهانی به فروش میرسد. بسته بندی باید در طرح و شکل و رنگ و سایر موارد تخصصی این حوزه، نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ابتکار، زمانی که صحبت از صادرات به میان میآید، بعد از مسائلی همچون کیفیت محصولات و نوع چانه زنی، موضوع برندینگ و درواقع بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار میشود. طبیعی است زمانی که کشوری زیر سلطه تحریمها میرود، هرچقدر هم که میزان تولید را افزایش دهد، با صادرات صفری که دارد عملاً نمیتواند محصولات خود را به جهان معرفی کند. اما بعد از آنکه تحریمهای 12 ساله علیه ایران در دولت یازدهم لغو شد، همچنان کمبود میران صادرات، توجیه ندارد و باید به دنبال ریشههای آن پرداخت. زمانی که کارشناسان این حوزه در این رابطه اظهارنظر میکنند، معتقدند که برندینگ بسته بندی، موضوع پراهمیتی است و تاحدی بیشترین اثرگذاری را در صادرات دارد؛ موضوعی که در کشور غالبا مغفول واقع شده است. البته لازم به ذکر است تا زمانی که میزان تولید در کشور به حد قابل قبول نرسیده و نتواند در دنیا خود را به معرض نمایش قرار دهد، نمیتوانیم از برندینگ و بسته بندی صحبت کنیم.
کاربرد نام تجاری یا برندینگ بسته بندی همیشه باهم در ارتباط بوده و هست. شرکتها و صاحبان صنایع باید خود را همواره به روز کرده و سعی کنند تا مطابق خواستههای مردم به خصوص اگر قرار است محصول به خارج از کشور صادر شود، جدیدتر شود. ازطرفی امروزه برندهای شناخته شده ای در انواع کالاها وجود دارد که صنعت بستهبندی آنها آنچنان تاثیری بر معروفیت آنها نداشته است. اما با توجه به مهم بودن برندینگ بسته بندی، بسیاری از شرکتها توانسته اند توسط همین موضوع، برند خود را به مردم معرفی کنند.
متأسفانه بسته بندی نامناسب در عدم فروش و صادرات کالاهای ایرانی نقش زیادی داشته است. همانطور که میدانیم، زعفران ایرانی به نام اسپانیا در بازار جهانی به فروش میرسد. بسته بندی باید در طرح و شکل و رنگ و سایر موارد تخصصی این حوزه، نظر مخاطبان را به خود جلب کند. اما باید هم کالا و هم بسته بندی به خوبی کار کنند تا باز مصرف کننده دوباره خرید کند. پس کیفیت محصول در کنار بسته بندی مناسب، نکته دیگر در فروش محصولات است.
مجیدرضا حریری با اشاره به مشکلات صادرات، به «ابتکار» گفت: صادرات انواع محصولات ایرانی به خارج از کشور غالبا با چند مشکل روبهرو است؛ یکی از آنها بحث کیفیت و قیمت قابل رقابت و دیگری عوارضهای صادراتی است که در مرحله آخر بحث برندینگ مطرح میشود. درحال حاضر کشورهایی همچون چین، پاکستان، ترکیه و پرتغال سعی بر آن دارند تا کیفیت محصولات را فدای قیمت کرده و هر نوع محصولی را با قیمتهای پایین دو سه دلاری در کشورهای مختلف عرضه کنند. مشتری این نوع محصولات نیز در همه جا وجود دارد.
حریری اضافه کرد: عرضه محصولات با قیمت پایین و حتی بی کیفیت، میتواند ابتدای کار برندسازی باشد. زمانی که در دنیا محصولی شناخته شد، هر چقدر که قیمت محصول نیز افزایش پیدا کند، به دلیل محبوبیت بازهم میان مردم خریدار دارد. پس از آنکه شرکتی در میان مردم به محبوبیت دست یافت، حال میتواند به ایجاد برند فکر کند.
وی تاکید کرد: برخی شایعهها مبنی بر فروش زعفران ایرانی در اسپانیا و با برند آنها نیز شنیده شد که به نظر بنده منطقی نیست. برخی محصولات همچون زعفران که در کشورهای دیگر مانند ایران، مصرف ندارد پس آنها هم به دنبال برند نیستند. اگر ما بتوانیم قیمت را پایینتر بیاوریم و بعد از آن فکری به حال عوارض صادراتی داشته باشیم، میتوانیم عنوان کنیم که برند ایرانی در تمام دنیا مشتری دارد.
عضو اتاق چین در ادامه مطرح کرد: طبق آخرین آمار از گمرک، صادرات غیرنفتی ما تقریبا به 60 درصد رسیده که آن هم میعانات گازی است. 30 درصد باقی مانده نیز به صادرات مواد خام معدنی تعلق دارد. پس همانطور که ملاحظه میشود، محصولاتی همچون میوه، شکلات، شیرینی، پوشاک و غیره جایی در آمار صادرات ندارند که البته عمده مشکل ما به بحث برند برنمیگردد و معتقدم بیشتر بحث کیفیت و قیمت در اینجا مطرح است.
عضو کنفدراسیون واردات با اشاره به صادرات ایران به عراق و افغانستان، گفت: غالبا محصولات خُردی چون لوازم خانگی، شیرینی و شکلات و ... به این دو کشور صادر میشود که این کشورها نیز یقینا نیازی به شکیل بودن بسته ندارند و ترجیح میدهند محصول را با قیمت پایین بخرند. در این راستا لازم است ابتدا میزان تولید را با یک سرمایهگذاری کوچک افزایش دهیم. خوشبختانه نیروی کار تحصیلکرده هم در کشور وجود دارد، بعد از آن مناسبات سیاسی و اقتصادی را تغییر دهیم و واکنشهای منفی اقتصادی نداشته باشیم. ما در این موضوع، فضاهای خالی زیادی داریم که میتوانیم با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، صادرات خود را نیز افزایش دهیم.