۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۵۴۵
malezi rah ahan


چند دهه است که بسیاری مالزی را به عنوان ژاپن اسلامی می‌شناسند، کشوری در جنوب شرقی آسیا که توانست در مدت چند سال با رشدی خیره‌کننده به یکی از مهم‌ترین کشورهای در حال توسعه تبدیل شود.


به گزارش عطنا به نقل از دنیای اقتصاد، این کشور از زمان به قدرت رسیدن ماهاتیر محمد دست به اصلاحات مختلفی در کشور خود زد که عواید آن برای این کشور بسیار چشمگیر بود و اقتصاد آن را در دهه‌های 1980 تا اوایل سال‌های هزاره جدید میلادی پویا و شکوفا کرد. صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز از آثار این شکوفایی اقتصادی بهره‌مند شده است، به‌گونه‌ای که در آخرین گزارش‌های جهانی رتبه مالزی از نظر کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی 15 اعلام شده بود که قابل توجه است، با این حال از نظر چگالی خطوط ریلی در این کشور، رتبه آن چندان مطلوب نیست و در جهان جایگاه 59 را به خود اختصاص داده است که تا حدودی می‌تواند به‌دلیل استفاده این کشور از جاده‌ها و بنادر و کیفیت مناسب آنها نیز باشد که به عنوان جایگزینی برای حمل‌ونقل عمل می‌کنند. از نظر کارآیی حمل‌ونقل زمینی نیز مالزی در رتبه 27 دنیا قرار گرفته است. در ادامه به بررسی چگونگی توسعه و تحول صنعت ریلی در این کشور می‌پردازیم تا راه موفقی که این کشور در بهبود کیفیت زیرساخت‌های ریلی خود پیموده است را بهتر درک کنیم.









تاریخچه صنعت ریلی در مالزی


آغاز حمل‌ونقل ریلی در این کشور جنوب شرقی آسیا به سال 1885 بازمی‌گردد. ایجاد خطوط ریلی به این دلیل بود که این کشور برای حمل‌ونقل قلع از معادن واقع در ایالت‌های ساحل غربی شبه‌جزیره مالزی به بنادر ساحلی آن نیازمند وسیله‌ای بود. به همین منظور، نخستین خط راه‌آهن در روز اول ژوئن سال 1885 به طول 13 کیلومتر و برای حمل قلع از پورت ولد و تایپینگ که قلب غنی از قلع این کشور محسوب می‌شوند، ساخته شد. دومین خط آهن نیز یک‌سال بعد افتتاح شد تا کوالالامپور و کلانگ را به هم وصل کند. در سال‌های بعد نیز این روند به آهستگی رو به رشد گذاشت و خطوط آهن دیگری در این کشور ایجاد شدند. در سال 1913 تکمیل برخی ارتباطات منجر به اتصال این کشور به سنگاپور شد و در سال 1930 مالزی از طریق ریلی به تایلند وصل شد. در زمان جنگ جهانی دوم خطوط ریلی با مشکلات و حتی تخریب‌هایی روبه‌رو شد که در سال 1948 به‌دست انگلستان بازسازی شدند و فدراسیون حمل‌ونقل ریلی دولتی مالزی نیز در این سال شکلی تازه گرفت.




خصوصی‌سازی ریلی در مالزی


در مالزی برخی خطوط دولتی بوده و برخی دیگر متعلق به بخش خصوصی هستند. شرکت KTMB یکی از خطوط متعلق به دولت است که سابقه وجود آن به سال 1894 می‌رسد. این شرکت بیش از 2262 کیلومتر از 2418 کیلومتر خطوط ریلی در مالزی را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین شرکت ریلی در این کشور محسوب می‌شود. این شرکت در سال 1992 تغییراتی یافت و برخی از عملیات آن به عهده بخش خصوصی قرار گرفت، هرچند هنوز هم مالکیت آن بر عهده دولت مالزی قرار دارد. در سال 1997 دولت تلاش کرد این شرکت را خصوصی‌ کند اما به‌دلیل بحران مالی آسیایی که دامنگیر کشورهای شرق آسیا شد، نتوانست این کار را با موفقیت کامل انجام دهد. به‌رغم این اتفاق، خصوصی شدن بخش‌هایی از عملیات آن در ارتقای کارآیی صنعت ریلی و بهبود زیرساخت‌های آن موثر بوده است.




متولیان توسعه ریلی در مالزی


به‌طور کلی، مسوول حمل‌ونقل ریلی در مالزی وزارت حمل‌ونقل این کشور است که از سال 1956 تشکیل شده است. این نهاد، سیاست‌های بخش ریلی را تدوین کرده و هماهنگی و توسعه این بخش را به عهده دارد. علاوه‌بر این، شرکت دارایی‌های ریلی مالزی است که زیرمجموعه این وزارتخانه است و به موجب قانون خطوط ریلی در سال 1991 تاسیس شده و زیرساخت‌های ریلی در این کشور را مدیریت می‌کند. افزون بر این، شرکت فوق مسوول تامین مالی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی با استفاده از منابع جمع‌آوری شده از فعالیت‌های مختلف مانند اجاره، لیزینگ و تخصیص‌ منابع دولتی در این بخش است.  زیرمجموعه دیگر وزارت حمل‌ونقل مالزی که بر خطوط ریلی نظارت می‌کند، کمیسیون حمل‌ونقل عمومی زمینی است. این کمیسیون در سال 2010 برای قانون‌گذاری و الزام بر اجرای قوانین مربوط به حمل‌ونقل باری و عمومی زمینی در مالزی تشکیل شد. وظایف این کمیسیون بازرسی وسایل نقلیه عمومی و باری، رانندگان و همکاران آنها، بازرسی بلیت‌های سفر و امور این چنینی نیز هست.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار