۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۳۵
کد خبر: ۸۹۵۸۸
Showraye Tahavol olom ejtemaye (29)

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برای اطلاع از نظرات، انتقادات و پیشنهادهای استادان علوم اجتماعی در زمینه تحول در علوم انسانی و نگاه مسئله‌محور به رشته‌های علوم اجتماعی برای حل مسائل جامعه این نشست تشکیل شده است.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه در نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقاء علوم انسانی» در سالن شهید ارشاد این دانشکده، اظهار کرد: امروزه متأسفانه نگاه سیاست‌بازی بخش‌‌های مختلف جامعه شامل اجتماع، فرهنگ و به خصوص دانشگاه را درنوردیده است.



باید پای سیاست‌بازی از دانشگاه بیرون کشیده شود



وی با بیان اینکه بهتر است کاری کنیم تای پای سیاست‌بازی از دانشگاه بیرون کشیده شود، گفت: آسیب‌ها و بحران‌های جدی در جامعه داریم که رهبری از آن‌ها در دیدار اخیر با دانشجویان به عنوان مسئله یاد کردند و معتقدم دانشگاه می‌تواند راه‌حل‌هایی برای این مسئله‌ها پیدا کند.


اکبری‌اقدم به اهداف برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: ما و دوستان‌مان در نهاد رهبری دانشگاه علامه به نهاد رهبری مرکز اعلام کردیم، می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه برای حل مسائل کشور البته تا جایی که شدنی است و امکان دارد، استفاده کنیم.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه با تشکیل سلسله‌ نشست‌های هم‌‌اندیشی در زمینه مسائل و مشکلات کشور می‌توان افق‌های دید جدیدی را برای جامعه ترسیم کرد، گفت: در این نشست‌های هم‌اندیشی می‌توانیم به خروجی‌ها و نتایجی دست پیدا کنیم که برای جامعه مفید باشد.


وی با بیان اینکه البته باید هر موضوع را در زمینه مورد نظر آن مطرح کرد تا به پاسخ مناسب دست پیدا کنیم، یادآور شد:‌ یکی از دانشگاه‌های فنی تهران جلسه‌ای را در زمینه بانکداری با حضور مسئولان برگزار کرده بود که همان‌جا بنده اعتراض کردم که این نشست جه ارتباطی به شما دارد؟ تا زمانی که دانشگاه‌هایی مثل تهران و علامه طباطبائی که در زمینه علوم انسانی مرتبط با اقتصاد و بانکداری فعالیت می‌کنند، چرا شما به عنوان دانشکده فنی باید این نشست را برگزار کنید؟‌


اکبری‌اقدم خاطرنشان کرد:‌ در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی همین نشست هم‌اندیشی نیز برگزار شد که استادان اعلام کردند می‌توانیم خیلی از مسئله‌های جامعه را حل کنیم به شرطی که نظام و دولت‌مردان به ما اعتماد کرده و سراغ ما بیایند. ضمن‌آنکه آمادگی داریم تا طرح‌ها و پروژه‌های کلان علمی در زمینه مسئله‌ها جامعه را تعریف و عملیاتی کنیم.



به نگاه مسئله‌محور در علوم انسانی نیاز داریم



وی با بیان اینکه بنده به دلیل سابقه حضور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی علاقه زیادی دارم که استادان ارزشمند این دانشکده ما را در زمینه تحول علوم انسانی یاری کنند، گفت:‌ یکی از اهداف این نشست ایجاد انس و الفت میان استادان و دفتر نهادی رهبری برای فعالیت در زمینه‌های مختلف است.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برای اطلاع از نظرات، انتقادات و پیشنهادهای استادان علوم اجتماعی در زمینه تحول در علوم انسانی و نگاه مسئله‌محور به رشته‌های علوم اجتماعی برای حل مسائل جامعه این نشست تشکیل شده است،‌اظهار کرد: می‌خواهیم در رفت‌ و آمدهای علمی میان استادان و دفتر نهاد رهبری زمینه‌هایی را برای تحول و ارتقاء در علوم انسانی فراهم کرده و فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی خود را بشناسیم و از این جهت دست یاری و کمک به سوی استادان علوم اجتماعی دراز می‌کنیم.


ایجاد پژوهشکده تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی



اکبری‌اقدم با اشاره به اینکه جلسه‌ای را با نماینده دکتر حدادعادل، رئیس شورای تحول علوم انسانی داشته‌ام که اعلام کردند، پژوهشکده تحول در علوم انسانی را در دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد می‌کنند، گفت: این شورا دارای سه رکن شورای تحول، دفتر نهاد رهبری و خود دانشگاه است.


وی اضافه کرد: بزودی ساختمان پژوهشگاه شورای تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح می‌شود و کارگروه‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده که یک بخش آن در زمینه علوم اجتماعی و یک بخش نیز در زمینه ارتباط حوزه و دانشگاه است.


اکبری‌اقدم با بیان اینکه شورای عالی تحول علوم انسانی پذیرفته است که با همکاری استادان دانشگاه علامه طباطبائی سرفصل‌های علوم انسانی را تنظیم و تدوین کند، بیان کرد: استادان خورده نگیرند، بنده سابقه کاری فعالیت علمی صورت گرفته در زمینه علوم انسانی چه در حوزه و چه در دانشگاه را بررسی کردم، کارهای جسته و گریخته‌ای در جاهای مختلفی انجام شده است.


وی افزود: اکنون که نظام و دولت در مجموعه وزرات علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی به ما اعتماد کرده است که این تحول در دانشگاه علامه طباطبائی رقم بخورد و حتی بخشی از مکان فیزیکی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی نیز در این دانشگاه مستقر شود، پس بهتر است استادان نیز در این زمینه‌ها تلاش بیشتری از خود نشان دهند.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه قصد داریم در رفت‌و‌آمدهای استادان با طیف‌های فکری مختلف، محوریتی نیز در زمینه تحول در علوم انسانی ایجاد شود، اظهار کرد: می‌خواهیم جدای از بحث جناحی و سیاسی صرفاً به لحاظ علمی مرکز تضارب آرا و افکار باشیم.


وی گفت: تشکیل هسته‌‌های پژوهشی، علمی و معرفتی نیز می‌تواند در زمینه تحول در علوم انسانی و کمک به حل مسئله‌های جامعه مفید باشد. ضمن‌آنکه در دانشکده‌ علوم اجتماعی رشته‌هایی وجود دارند که می‌توانند برای برطرف کردن مسئله‌های جامعه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.



تحول در علوم انسانی باید از دیدگاه‌های علمی استادان علامه شکل بگیرد



اکبری‌اقدم برگزاری نشست هم‌اندیشی استادان علوم اجتماعی در زمینه تحول و ارتقاء علوم انسانی را یکی از بهترین و مؤثرترین نشست‌های نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی برشمرد و افزود: پیشنهاد بنده به صورت مشخص این است که تعدادی از استادان در حد 10 نفر توسط دانشکده مشخص شوند تا بتوانیم این سلسله نشست‌های را در طول یک سال آینده در دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی و یا همین دانشکده علوم اجتماعی ادامه دهیم.


وی با بیان اینکه استادان می‌توانند تحول در علوم انسانی را در مسائل و مشکلات خود در دانشکده و دانشگاه آغاز کنند، بیان کرد: لازم است برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی در زمینه تحول و ارتقاء علوم انسانی در دانشکده‌ها دبیری تعیین شود تا بتوانیم بهتر جلسات را به پیش ببریم.


اکبری‌اقدم با بیان اینکه بیشتر مطالب استادان حوزه مثل مصباح‌یزدی، جوادی‌آملی و میرباقری و مقالات دانشگاهیان در زمینه علوم انسانی بومی و دینی را مطالعه و پیگیری کرده است، گفت: در زمینه اینکه تحول چیست؟ به نظرم تعالی، رشد، تغییر، اصلاح و مواردی از این قبیل نیست و قرار هم نیست که بنده در این‌باره اظهار نظر کنم چون مرجع نیستم و بهتر است در این زمینه پیش فرضی القاء نکنیم.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع تصریح کرد: در زمینه تحول و ارتقاء در علوم انسانی باید زایش علمی از دورن علم و خود همین استادان بیرون بیاید. ضمن‌آنکه به نظرم این جلسات هم‌اندیشی نباید با سخنران‌ محوری اداره شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار